Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

Peran Orang Tua Dalam Mendampingi Pendidikan Anak Di Kelurahan Kutabumi, Kabupaten Tangerang

Wynda, Halyma (2023) Peran Orang Tua Dalam Mendampingi Pendidikan Anak Di Kelurahan Kutabumi, Kabupaten Tangerang. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
HALYMA WYNDA_2290190031_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
HALYMA WYNDA_2290190031_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (144kB)
[img] Text
HALYMA WYNDA_2290190031_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (165kB)
[img] Text
HALYMA WYNDA_2290190031_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (903kB)
[img] Text
HALYMA WYNDA_2290190031_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (46kB)
[img] Text
HALYMA WYNDA_2290190031_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (53kB)
[img] Text
HALYMA WYNDA_2290190031_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
HALYMA WYNDA_2290190031_FULLTEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)

Abstract

Education is an important thing to be considered by every parent, because the family is the first place of education obtained by children. It is not only important to place children in an institution, but parents also need to participate in the process of preparing, accompanying and ensuring that their children's education can be successful. The purpose of this study is to describe the role of parents in assisting children's education in Kutabumi Village, Tangerang Regency. This research is a descriptive method. The data collection techniques used were observation, interview and documentation. In selecting informants, researchers used purposive sampling so that the data obtained could be in accordance with the research objectives that had been made. The results of the research and discussion in this study are that parents in Kutabumi village can carry out their role as a companion to their children's education in accordance with the functional structural theory proposed by Talcott Parsons. In the adaptation indicator, parents play a role by adapting to changes in children's education both in implementation and the changing demands of the times. In the goal achievement indicator, parents identify educational goals by giving direction so that children can be independent, get a good job and benefit the surrounding community. In the integration indicator, parents strive to create good communication and harmony that supports children's comfortable learning conditions. And in latency, parents provide support to children with informative support, fulfillment of learning facilities and also appreciation that builds children's enthusiasm for learning.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorAfrizal, Stevany201409012010
Thesis advisorAgus, Muhammad199508192020121012
Additional Information: Pendidikan menjadi hal yang penting untuk diperhatikan oleh setiap orang tua, sebab keluarga menjadi tempat pendidikan pertama yang didapat oleh anak. Tidak hanya menempatkan anak pada suatu instansi saja, melainkan orang tua juga perlu ikut dalam proses mempersiapkan, mendampingi dan memastikan bahwa pendidikan anaknya dapat berhasil. Tujuan dalam penelitian ini adalah mendeskripsikan peran orang tua dalam mendampingi pendidikan anak di Kelurahan Kutabumi, Kabupaten Tangerang. Penelitian ini ialah penelitian kulitatif dengan metode deskriptif. Adapun teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara dan dokumentasi. Dalam pemilihan informan, peneliti menggunakan purposive sampling agar data yag diperoleh dapat sesuai dengan tujuan penelitian yang telah dibuat. Hasil penelitian serta pembahasan dalam penelitian ini adalah orang tua di kelurahan Kutabumi dapat menjalankan perannya sebagai pendamping pendidikan anak mereka sesuai dengan teori struktural fungsional yang dikemukakan oleh Talcott Parsons. Pada indikator adaptasi, orang tua berperan dengan cara beradaptasi dengan perubahan pendidikan anak baik dalam pelaksanaan maupun tuntutan zaman yang kian berubah. Pada indikator pencapaian tujuan, orang tua mengidentifikasi tujuan pendidikan melalui pemberian arah agar anak dapat mandiri, mendapat pekerjaan yang baik dan bermanfaat bagi masyarakat sekitar. Dalam indikator integrasi, orang tua mengupayakan agar terciptanya komunikasi yang baik dan keharmonisan yang mendukung kondisi belajar anak yang nyaman. Dan dalam latensi, orang tua memberikan dukungan kepada anak dengan dukungan informatif, pemenuhan fasilitas belajar dan juga apresiasi yang membangun semangat anak dalam belajar.
Uncontrolled Keywords: Role of Parents, Education, Structural Function Peran, Orang Tua, Pendidikan, Struktural Fungsional
Subjects: H Social Sciences > HM Sociology
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 87204-Jurusan Pendidikan Sosiologi
Depositing User: Mrs Halyma Wynda
Date Deposited: 25 Jan 2024 10:05
Last Modified: 25 Jan 2024 10:05
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/32413

Actions (login required)

View Item View Item