Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PERAN DAYCARE BOCAH EMAS DALAM MENSTIMULASI PERKEMBANGAN SOSIAL PADA ANAK USIA 4-5 TAHUN

EKA PRASASTI, SHELFI (2023) PERAN DAYCARE BOCAH EMAS DALAM MENSTIMULASI PERKEMBANGAN SOSIAL PADA ANAK USIA 4-5 TAHUN. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Shelfi Eka Prasasti_2228190026_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (564kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Shelfi Eka Prasasti_2228190026_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (252kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Shelfi Eka Prasasti_2228190026_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (111kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Shelfi Eka Prasasti_2228190026_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Shelfi Eka Prasasti_2228190026_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (45kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Shelfi Eka Prasasti_2228190026_Referensi.pdf
Restricted to Registered users only

Download (100kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Shelfi Eka Prasasti_2228190026_Lampiran.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Shelfi Eka Prasasti_2228190026_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)
[img] Text (SKIPSI)
Shelfi Eka Prasasti_2228190026_Turnitin.pdf
Restricted to Registered users only

Download (12MB)

Abstract

Children social development is a series of social behaviors that emerge within the individual. Generally, a child's social behavior patterns are acquired through social experiences within their social environment, family, and kindergarten. This research aims to examine the role of daycare in stimulating the social development of children aged 4-5 years. In this study, the researcher has delineated aspects of social development, including cooperation, empathy, generosity, and imitation, with indicators such as playing and cooperating with other children, being able to put themselves in another's position, sharing with friends and people around the daycare, and imitating prayer activities. This research employs a qualitative descriptive approach, collecting data through observations, interviews, and documentation. The research findings indicate that the role of the "Bocah Emas" daycare center in stimulating the social development of children aged 4-5 years has been successful in various aspects. The supporting and inhibiting factors affecting social development in children aged 4-5 years at the "Bocah Emas" daycare center are attributed to various factors, including home environment, family, social status, children's interaction with friends, children's attachment to teachers, a comfortable learning environment, and fun learning activities.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorATIKAH, CUCU0015115914
Thesis advisorROSIDAH, LAILY0023058005
Additional Information: Perkembangan sosial anak merupakan serangkaian prilaku sosial yang muncul dalam diri individu. Umumnya pola prilaku sosial pada anak didapatkan melalui peristiwa sosial yang diterima dari lingkungan sosialnya, keluarga, termasuk lingkungan Taman Kanak-kanak. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peran daycare dalam menstimulasi perkembangan sosial pada anak usia 4-5 tahun. Dalam penelitian ini peneliti menentukan aspek dalam perkembangan sosial yakni: aspek kerjasama, aspek empati, aspek kemurahan hati, dan aspek meniru dengan indikator; bermain dan bekerjasama bersama teman lainnya, dapat menempatkan diri pada posisi oranglain, dapat berbagi dengan teman dan orang disekitar daycare, serta dapat meniru kegiatan berdo’a. Jenis penelitian ini menggunakan deskriptif kualitatif dengan menggunakan metode pengambilan data melalui observasi, wawancara dan dokumentasi dengan perolehan hasil penelitian menjelaskan bahwa peran daycare bocah emas dalam menstimulasi perkembangan sosial pada anak usia 4-5 tahun sudah menunjukkan keberhasilan dalam beberapa aspek. Adapun faktor penghambat dan pendukung perkembangan sosial pada anak usia 4-5 tahun di daycare Bocah Emas terjadi karena beberapa faktor yaitu, faktor lingkungan rumah, faktor keluarga, faktor status sosial faktor interaksi anak dengan teman, faktor kelekatan anak dengan guru, faktor lingkungan belajar yang nyaman, dan faktor kegiatan belajar yang menyenangkan.
Uncontrolled Keywords: Daycare, Social Development, 4-5 Years Old Children Daycare, Perkembangan Sosial, Anak Usia 4-5 Tahun.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86202-Jurusan Pendidikan Guru PAUD
Depositing User: Miss Shelfi eka Prasasti
Date Deposited: 11 Jan 2024 10:24
Last Modified: 11 Jan 2024 10:24
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/31813

Actions (login required)

View Item View Item