Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

Analisis Nilai Pendidikan Pada Novel Dia Adalah Kakakku Karya Tere Liye Serta Penyusunan Rencana Pembelajaran Di SMA

Tri Anjani, Faradilah (2023) Analisis Nilai Pendidikan Pada Novel Dia Adalah Kakakku Karya Tere Liye Serta Penyusunan Rencana Pembelajaran Di SMA. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text (SKRIPSI)
FARADILAH TRI ANJANI_2222190064_FULLTEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy
[img] Text (Skripsi)
FARADILAH TRI ANJANI_2222190064_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (614kB) | Request a copy
[img] Text (SKRIPSI)
FARADILAH TRI ANJANI_2222190064_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (354kB) | Request a copy
[img] Text (Skripsi)
FARADILAH TRI ANJANI_2222190064_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (317kB) | Request a copy
[img] Text (Skripsi)
FARADILAH TRI ANJANI_2222190064_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (584kB) | Request a copy
[img] Text (Skripsi)
FARADILAH TRI ANJANI_2222190064_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (289kB) | Request a copy
[img] Text (Skripsi)
FARADILAH TRI ANJANI_2222190064_LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy
[img] Text (Skripsi)
FARADILAH TRI ANJANI_2222190064_REFERENSI.pdf
Restricted to Registered users only

Download (216kB) | Request a copy

Abstract

This research examines the value of education with the research object being the novel "Dia Adalah Kakakku" by Tere Liye. The aims of this research are 1. To describe what educational values are contained in the novel "Dia Adalah Kakakku", 2. To describe how religious, social, moral and cultural educational values are found in the novel "Dia Adalah Kakakku", 3. To describe how preparing a learning plan from the results of the educational values contained in the novel "Dia Adalah Kakakku". This study used descriptive qualitative method. The data collection technique used in this research is the note-reading technique. The data in this research is dialogue or speech that has educational value. Based on the data analysis that has been carried out, there are 49 pieces of dialogue or speech which constitute the value of religious education, the value of social education, the value of moral education and the value of cultural education. In detail, there are 16 data on the value of religious education, divided into 9 data on faith in Allah, 1 data on faith in God's angels, 1 data on faith in the book, 1 data on faith in the last day, and 4 data on faith in qadha and qadar. . The value of social education is 7 data, divided into 5 data for kinship, 1 data for sympathy, and 1 data for sharing. There are 23 data on moral education values which are divided into giving advice 7 data, being filial to parents 4 data, never giving up 2 data, keeping promises 1 data, being responsible 1 data, being sincere 2 data, having a big soul 3 data, and there are 3 data on bad moral values. And there are 6 data on the value of cultural education, divided into 3 data for livelihood systems, 1 data for village culture and 1 data for language.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHilaliyah, Tatu196503182005012001
Thesis advisorHerwan, Herwan197306142003121001
Additional Information: Penelitian ini mengkaji tentang nilai pendidikan dengan objek penelitian novel “Dia Adalah Kakakku” karya Tere Liye. Tujuan penelitian ini yaitu 1. Mendeskripsikan nilai pendidikan apa saja yang terdapat dalam novel “Dia Adalah Kakakku”, 2. Mendeskripsikan bagaimana bentuk nilai pendidikan religius, sosial, moral, dan budaya yang terdapat dalam novel Dia Adalah Kakakku, 3. Mendeskripsikan bagaimana penyususnan rencana pembelajaran dari hasil nilai pendidikan yang terdapat dalam novel Dia Adalah Kakakku. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini yaitu teknik baca catat. Data dalam penelitian ini adalah dialog atau tuturan yang terdapat nilai pendidikan. Berdasarkan analisis data yang telah dilakukan, dialog atau tuturan yang merupakan nilai pendidikan religius, nilai pendidikan sosial, nilai pendidikan moral, dan nilai pendidikan budaya terdapat 49 data. Secara rinci nilai pendidikan religius terdapat 16 data yang terbagi atas iman kepada Allah sebanyak 9 data, iman kepada malaikat Allah sebanyak 1 data, iman kepada kitab sebanyak 1 data, iman kepada hari akhir sebanyak 1 data, dan iman kepada qadha dan qadar sebanyak 4 data. Nilai pendidikan sosial sebanyak 7 data yang terbagi atas kekeluargaan sebanyak 5 data, bersimpati sebanyak 1 data, dan berbagi sebanyak 1 data. Nilai pendidikan moral terdapat 23 data yang terbagi atas memberi nasihat 7 data, berbakti kepada kedua orang tua 4 data, pantang menyerah 2 data, menepati janji 1 data, bertanggung jawab 1 data, ikhlas 2 data, berjiwa besar 3 data, dan nilai moral buruk terdapat 3 data. Dan nilai pendidikan budaya terdapat 6 data yang terbagi atas sistem mata pencaharian 3 data, budaya perkampungan 1 data dan dan bahasa 1 data.
Uncontrolled Keywords: Educational Value, Novels, RPP in High School. Nilai Pendidikan, Novel, RPP di SMA
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 88201-Jurusan Pendidikan Bahasa Indonesia
Depositing User: Faradilah Tri Anjani
Date Deposited: 02 Jan 2024 10:12
Last Modified: 02 Jan 2024 10:12
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/31804

Actions (login required)

View Item View Item