KAMILAH, NUROH (2023) PEMBELAJARAN MATEMATIKA BERBASIS PROYEK DI KELAS IX PADA MATERI TABUNG DENGAN KERAJINAN CELENGAN. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text
Nuroh Kamilah_2225190017_Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text
Nuroh Kamilah_2225190017_02.pdf Restricted to Registered users only Download (274kB) |
|
Text
Nuroh Kamilah_2225190017_03.pdf Restricted to Registered users only Download (147kB) |
|
Text
Nuroh Kamilah_2225190017_04.pdf Restricted to Registered users only Download (419kB) |
|
Text
Nuroh Kamilah_2225190017_05.pdf Restricted to Registered users only Download (67kB) |
|
Text
Nuroh Kamilah_2225190017_Ref.pdf Restricted to Registered users only Download (86kB) |
|
Text
Nuroh Kamilah_2225190017_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text
Nuroh Kamilah_2225190017_01.pdf Restricted to Registered users only Download (6MB) |
Abstract
This research is motivated by mathematics which has a very important role in the development of scientific disciplines and developing human thinking. In mathematics there are several concepts, one of which is the concept of geometry. Geometry is still a difficult material for students, especially in the curved side of the tube material. This causes the low achievement of students in the material. One of the learning models that can be used in an effort to improve mathematics learning outcomes is project-based learning (PjBL). The PjBL learning model with a piggy bank project can foster a more active and creative learning attitude of students in learning. This study aims to determine the effect of PjBL on students' achievement, determine the collaboration ability of students in completing the piggy bank project, and determine the factors from PjBL that most influence students' understanding. The research method used is mix-method. The method is conducted with quantitative and qualitative approaches. The research model used is concurrent triangulation design. The population in this study were 9th grade students of SMPN 15 Serang City. This study involved two sample classes, namely class IX D as the experimental class and class IX E as the control class. The instruments used in this study were evaluation instruments, namely post-test, observation instruments, and interview instruments. The results showed that there was a positive effect of PjBL on math learning outcomes. In each stage and group, there is collaboration with different levels of collaboration, and the factors from PjBL that most influence students' understanding are understanding during learning, asking friends, and learning with practice that produces projects.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini dlatarbelakangi oleh matematika yang memiliki peranan sangat penting dalam perkembangan disiplin ilmu pengetahuan dan mengembangkan daya pikir manusia. Dalam matematika terdapat beberapa konsep, salah satunya adalah konsep geometri. Geometri masih menjadi materi yang sulit bagi peserta didik, khususnya pada materi bangun ruang sisi lengkung materi tabung. Hal ini menyebabkan masih rendahnya capaian peserta didik pada materi tersebut. Salah satu model pembelajaran yang bisa digunakan dalam upaya peningkatan capaian pembelajaran matematika yaitu project-based learning (PjBL). Model pembelajaran PjBL dengan proyek celengan dapat menumbuhkan sikap belajar peserta didik lebih aktif dan kreatif dalam belajar. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh PjBL terhadap capaian peserta didik, mengetahui kemampuan kolaborasi peserta didik dalam menyelesaikan proyek celengan, dan mengetahui faktor dari PjBL yang paling memengaruhi pemahaman peserta didik. Metode penelitian yang digunakan adalah mix-methode. Metode dilakukan dengan pendekatan kuantitatif dan kualitatif. Model penelitian yang digunakan adalah concurrent triangulation design. Populasi dalam penelitian ini adalah peserta didik kelas IX SMPN 15 Kota Serang. Penelitian ini melibatkan dua kelas sampel yaitu kelas IX D sebagai kelas eksperimen dan kelas IX E sebagai kelas kontrol. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah instrumen evaluasi yaitu post-test, instrumen observasi, dan instrument wawancara. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ada pengaruh positif dari PjBL terhadap capaian belajar matematika. Pada tiap tahapan dan kelompoknya memiliki kolaborasi dengan tingkat kolaborasi yang berbeda-beda, dan faktor dari PjBL yang paling memengaruhi pemahaman peserta didik adalah adanya pemahaman saat pembelajaran, bertanya kepada teman, dan pembelajaran dengan praktek yang menghasilkan proyek. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | learning outcomes, piggy bank crafts, collaboration, project-based learning, tubes. capaian belajar, kerajinan celengan, kolaborasi, pembelajaran berbasis proyek, tabung. | |||||||||
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools | |||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika |
|||||||||
Depositing User: | Mrs Nuroh Kamilah | |||||||||
Date Deposited: | 03 Jan 2024 10:20 | |||||||||
Last Modified: | 03 Jan 2024 10:20 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/31784 |
Actions (login required)
View Item |