MUSYAHIDAH, LATIFAH (2023) PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN WORDWALL TERHADAP PEMEROLEHAN BAHASA ANAK USIA 4-5 TAHUN. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text (SKRIPSI)
Latifah Musyahidah_2228190055_Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (4MB) |
|
Text (SKRIPSI)
Latifah Musyahidah_2228190055_01.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text (SKRIPSI)
Latifah Musyahidah_2228190055_02.pdf Restricted to Registered users only Download (841kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Latifah Musyahidah_2228190055_03.pdf Restricted to Registered users only Download (692kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Latifah Musyahidah_2228190055_04.pdf Restricted to Registered users only Download (482kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Latifah Musyahidah_2228190055_05.pdf Restricted to Registered users only Download (206kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Latifah Musyahidah_2228190055_Ref.pdf Restricted to Registered users only Download (431kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Latifah Musyahidah_2228190055_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
|
Text (SKRIPSI)
Latifah Musyahidah_2228190055_Turnitin.pdf Restricted to Registered users only Download (8MB) |
Abstract
This research was triggered by obstacles in language acquisition in children aged 4-5 years in early childhood education, one of which is caused by the use of learning media that still uses conventional approaches. In this study, researchers used Wordwall media, a digital learning platform that provides various word-based learning activities. The purpose of this study was to determine the effect of using Wordwall learning media on language acquisition in children aged 4-5 years. This study used an experimental approach using a quasi experimental research design. The sampling method applied was a nonprobability sampling design of total sampling type. the sample used was 15 children per control and experimental group. In the process of collecting data, using observation, tests, and documentation. The results of this study show that children in the experimental group acquired and understood a lot of new vocabulary and developed skills in speaking.this shows how Wordwall learning media significantly affects children’s language acquisition at RA Khairunnisa Cipondoh. The results of hypothesis testing using a sig. (2-tailed) value of 0,000 < 0,005 indicating that Wordwall media has an impact on children’s language acquisition seen also from the result of the pretest and posttest analysis of the experimental group. So it can be concluded that learning using Wordwall media can affect the language acquisition of children aged 4-5 years.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini dipicu oleh kendala dalam pemerolehan bahasa pada anak usia 4-5 tahun di pendidikan anak usia dini, yang salah satunya disebabkan oleh penggunaan media pembelajaran yang masih menggunakan pendekatan konvensional. Pada penelitian ini peneliti menggunakan media Wordwall yaitu sebuah platform pembelajaran digital yang memberikan berbagai aktivitas belajar berbasis kata. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh penggunaan media pembelajaran Wordwall terhadap pemerolehan bahasa pada anak usia 4-5 tahun. penelitian ini menggunakan pendekatan eksperimen dengan menggunakan desain penelitian quasi experimental. Metode pengambilan sampel yang diterapkan adalah desain nonprobability sampling tipe total sampling. Sampel yang digunakan adalah 15 anak setiap kelompok kontrol dan kelompok eksperimen. Dalam proses pengumpulan data, menggunakan observasi, tes, dan dokumentasi. Hasil dari penelitian ini menunjukan bahwa anak pada kelompok eksperimen memperoleh dan memahami banyak kosakata baru serta berkembangnya keterampilan dalam berbicara. Hal ini menunjukan bagaimana media pembelajaran Wordwall secara signifikan mempengaruhi pemerolehan bahasa anak di RA Khairunnisa Cipondoh. Hasil uji hipotesis menggunakan uji-t paired sample test memperoleh nilai sig.(2- tailed) 0,000 < 0,005 menunjukan bahwa media Wordwall berdampak pada pemerolehan bahasa anak dilihat juga dari hasil analisis pretest dan posttest kelompok eksperimen. Maka dapat disimpulkan bahwa pembelajaran menggunakan media Wordwall dapat berpengaruh terhadap pemerolehan bahasa anak usia 4-5 tahun. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Wordwall Learning Media, Language Acquisition, Children Aged 4-5 Media Pembelajaran Wordwall, Pemerolehan Bahasa, Anak Usia 4-5 Tahun | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LB Theory and practice of education |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86202-Jurusan Pendidikan Guru PAUD |
|||||||||
Depositing User: | Mrs Latifah Musyahidah | |||||||||
Date Deposited: | 11 Jan 2024 09:57 | |||||||||
Last Modified: | 11 Jan 2024 09:57 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/31779 |
Actions (login required)
View Item |