Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

OPTIMASI PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL PADA DIVISI HUMAS BANK INDONESIA PROVINSI BANTEN (Studi Kasus Penggunaan Youtube dan Instagram dalam Gerakan Kampanye Cinta, Bangga, dan Paham Rupiah)

Faradianti Lating, Hilsa (2023) OPTIMASI PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL PADA DIVISI HUMAS BANK INDONESIA PROVINSI BANTEN (Studi Kasus Penggunaan Youtube dan Instagram dalam Gerakan Kampanye Cinta, Bangga, dan Paham Rupiah). S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
Hilsa Faradianti Lating_6662190126_FullText.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)
[img] Text
Hilsa Faradianti Lating_6662190126_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text
Hilsa Faradianti Lating_6662190126_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (557kB)
[img] Text
Hilsa Faradianti Lating_6662190126_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (465kB)
[img] Text
Jurnal_Hilsa F Lating_6662190126_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Hilsa Faradianti Lating_6662190126_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (320kB)
[img] Text
Hilsa Faradianti Lating_6662190126_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (551kB)
[img] Text
Hilsa Faradianti Lating_6662190126_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Abstract

The aim of this research is to analyze the optimization of the use of social media, especially YouTube and Instagram in the campaign movement to love, be proud and understand the Rupiah or CBP Rupiah by the public relations division of Bank Indonesia, Banten Province. The informants in this research are part of the public relations department and social media manager of Bank Indonesia, Banten Province. The theory used is New Media Theory by Pierre Levy. The approach in this research is descriptive qualitative. Apart from that, data collection was carried out through observation, documentation studies and in-depth interviews to obtain information from informants. The analytical methods used are data reduction, data display, and conclusion verification. The results of this research show that the optimization of the use of social media, namely YouTube and Instagram, managed by the public relations division of Bank Indonesia Banten in carrying out the CBP Rupiah campaign movement has increased from year to year. CBP Rupiah was initially campaigned directly at activities organized by Bank Indonesia Banten, then the use of social media was optimized so that the CBP Rupiah campaign could be carried out online through uploaded informative images and videos so that it reached more people. Optimizing the use of social media can also be seen from the growth in the number of followers and increased interaction that takes place on Bank Indonesia Banten's YouTube and Instagram social media.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorAfrilla Framanik, Naniek197704032003122001
Thesis advisorArdiansyah, Atih198706122020121010
Additional Information: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisis optimasi penggunaan media sosial khususnya Youtube dan Instagram dalam gerakan kampanye cinta, bangga dan paham rupiah atau CBP Rupiah oleh divisi humas Bank Indonesia Provinsi Banten. Informan dalam penelitian ini adalah bagian dari divisi humas serta pengelola media sosial Bank Indonesia Provinsi Banten. Teori yang digunakan adalah New Media Theory oleh Pierre Levy. Pendekatan dalam penelitian ini adalah kualitatif deskriptif. Selain itu, pengumpulan data dilakukan melalui observasi, studi dokumentasi dan wawancara mendalam untuk memperoleh informasi dari informan. metode analisis yang digunakan adalah reduksi data, display data, serta conclusion verification. Hasil dari penelitian ini menunjukan optimasi penggunaan media sosial yaitu Youtube dan Instagram yang dikelola oleh divisi humas Bank Indonesia Banten dalam melakukan gerakan kampanye CBP Rupiah mengalami peningkatan dari tahun ke tahun. CBP Rupiah awalnya dikampanyekan secara langsung pada kegiatan yang diselenggarakan oleh Bank Indonesia Banten, kemudian penggunaan media sosial dioptimasikan hingga kampanye CBP Rupiah dapat dilakukan secara daring melalui gambar dan video informatif yang diunggah sehingga menjangkau lebih banyak masyarakat. Optimasi penggunaan media sosial juga dapat dilihat dari pertumbuhan jumlah pengikut serta peningkatan interaksi yang berlangsung pada sosial media Youtube dan Instagram Bank Indonesia Banten.
Uncontrolled Keywords: New Media Theory, Campaign, Love Rupiah, Youtube, Instagram, Public Relations (PR) New Media Theory, Kampanye, Cinta Rupiah, Youtube, Instagram, Public Relations (PR)
Subjects: Communication > Public Relations Science
Communication > Science Journalism
Divisions: 06-Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik
06-Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > 70201-Program Studi Ilmu Komunikasi
Depositing User: Hilsa Faradianti Lating
Date Deposited: 20 Dec 2023 10:27
Last Modified: 20 Dec 2023 10:27
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/31609

Actions (login required)

View Item View Item