Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH VCD PEMBELAJARAN DAN BERPIKIR KRITIS BERDASARKAN PERBEDAAN JENIS KELAMIN TERHADAP HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS V SD NEGERI GELAM 1 KOTA SERANG TAHUN PELAJARAN 2013/2014

Wijayanti, Winda (2014) PENGARUH VCD PEMBELAJARAN DAN BERPIKIR KRITIS BERDASARKAN PERBEDAAN JENIS KELAMIN TERHADAP HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS V SD NEGERI GELAM 1 KOTA SERANG TAHUN PELAJARAN 2013/2014. Master thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
FILE2PENGARUH VCD PEMBELAJARAN DAN BERPIKIR KRITIS.PDF - Published Version
Restricted to Registered users only until 2014.

Download (2MB)

Abstract

Winda Wijayanti. 2321120329. RESPOND OF THE VCD LEARNING UNDER CRITICAL THINKING BY DIFFERENCES GENDER IN LEARNING SUBJECT IPA IN FIFTH GRADE OF ELEMENTRY SCHOOL GELAM 1 SERANG CITY YEAR 2013/2014. Thesis. Program of Instructional Technology. Postgraduate of Sultan Agung Tirtayasa University 2014. These studied was carried – out on: (1). Effect of the differences by VCD learning and conventional technical learning of the pupils on academic-value. (2). Effect of the differences by VCD learning on gender – different of the pupils on academic-value. (3). Effect of the differences on several critical-thinking under VCD learning and methode of the pupils on academic-value. This research is a quantitative experimental design using two-way anova without interaction conducted in SDN Gelam 1 city Serang at Five-grade Classroom, populations applied by 26 heads selected under random-technic of the sample on the pupils (24 heads). The object of research is the VCD learning and critical thinking based on sex differences in teaching science subjects of recycled water. The research is implemented through three stages: the preparation phase, adjustment phase and the implementation phase. Each stage was conducted over 10 days. Time experiment studied May 5th up to June 3th. Result of the study inform as follows: (1). Highly significance different (up to 5%) on the academic-value of the differences on VCD learning and conventional learning-technic of the pupils FStatistic Value = 21,899 > FTable = 4,30. (2). Highly significance different (up to 5%) on the academic-value under VCD learning of difference ability critical-thinking of the pupils FStatistic Value = 54,000 > FTable = 5,99. (3). Highly significance different (up to 5%) on the academic-value under conventional learning-technic of difference ability critical-thinking of the pupils FStatistic Value = 46,091 > FTable = 5,99. (4). Not significance different on the academic-value of the differences on VCD learning and conventional learning-technic of the different pupils-gender respectively FStatistic Value = 0,372 < FTable = 4,96. Key-Words: VCD learning; Critical-thinking; Academic-value.

Item Type: Thesis (Master)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorWidodo, M. Widji194006131964041001
Thesis advisorSyarbini, Asnawi195207261981031002
Additional Information: Winda Wijayanti. 2321120329. PENGARUH VCD PEMBELAJARAN DAN BERPIKIR KRITIS BERDASARKAN PERBEDAAN JENIS KELAMIN TERHADAP HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS V SD NEGERI GELAM 1 KOTA SERANG TAHUN PELAJARAN 2013/2014. Tesis. Program Teknologi Pembelajaran Pascasarjana Universitas Sultan Ageng Tirtayasa 2014. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui: (1). Adakah pengaruh penggunaan VCD pembelajaran dengan metode konvensional. (2). Adakah pengaruh penggunaan VCD pembelajaran terhadap jenis kelamin. (3). Adakah pengaruh penggunaan VCD pembelajaran terhadap beragam ke- kritisan berpikir siswa. Penelitian ini bersifat kuantitatif eksperimen yang menggunaan rancangan anova 2 arah tanpa interaksi dilakukan di SDN Gelam 1 terhadap siswa kelas V, populasi 26 siswa dengan memilih secara random sampel penelitian 24 siswa. Objek penelitian adalah pembelajaran dengan VCD pembelajaran dan berpikir kritis berdasarkan perbedaan jenis kelamin pada mata pelajaran IPA materi daur air. Penelitian ini dilaksanakan melalui tiga tahapan yaitu tahap persiapan, tahap penyesuaian dan tahap pelaksanaan. Masing-masing tahapan dilaksanakan selama 10 hari. Waktu pelaksanaan penelitian 5 mei – 3 juni 2014. Hasil penelitian memberikan informasi sebagai berikut: (1).Terdapat pengaruh yang signifikan (5%) hasil belajar yang menggunakan VCD pembelajaran dan metode konvensional FHitung = 21,899 > FTabel = 4,30. 2. Terdapat pengaruh yang signifikan (5%) hasil belajar IPA yang menggunakan VCD pembelajaran antara berbagai tingkat kemampuan berpikir kritis siswa FHitung = 54,000 > FTabel = 5,99. 3. Terdapat pengaruh yang signifikan (5%) hasil belajar IPA yang menggunakan metode konvensional antara berbagai tingkat kemampuan berpikir kritis siswa FHitung = 46,091 > FTabel = 5,99. 4. Tidak terdapat pengaruh hasil belajar IPA yang menggunakan VCD pembelajaran maupun metode konvensional antara siswa laki-laki dan siswa perempuan FHitung = 0,372 < FTabel = 4,96. Kata Kunci: VCD pembelajaran, berpikir kritis, hasil belajar.
Uncontrolled Keywords: Kata Kunci: VCD pembelajaran, berpikir kritis, hasil belajar. Key-Words: VCD learning; Critical-thinking; Academic-value.
Subjects: L Education > L Education (General)
T Technology > T Technology (General)
Divisions: 08-Pascasarjana
08-Pascasarjana > Magister Teknologi Pembelajaran
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 25 Oct 2021 04:41
Last Modified: 25 Oct 2021 04:41
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/3148

Actions (login required)

View Item View Item