Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

ANALISIS KESIAPAN KERJA DITINJAU DARI KEPERCAYAAN DIRI DAN GENDER SISWA DI SMKN 4 KOTA SERANG

WAFA, IBNUL (2023) ANALISIS KESIAPAN KERJA DITINJAU DARI KEPERCAYAAN DIRI DAN GENDER SISWA DI SMKN 4 KOTA SERANG. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng tirtayasa.

[img] Text (SKRIPSI)
IBNUL WAFA_2284190042_FULL TEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
IBNUL WAFA_2284190042_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (449kB)
[img] Text (SKRIPSI)
IBNUL WAFA_2284190042_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (169kB)
[img] Text (SKRIPSI)
IBNUL WAFA_2284190042_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (162kB)
[img] Text (SKRIPSI)
IBNUL WAFA_2284190042_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (408kB)
[img] Text (SKRIPSI)
IBNUL WAFA_2284190042_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (24kB)
[img] Text (SKRIPSI)
IBNUL WAFA_2284190042_REF.pdf
Restricted to Registered users only

Download (94kB)
[img] Text (SKRIPSI)
IBNUL WAFA_2284190042_LAMP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (543kB)

Abstract

Penelitian ini bertujuan mengetahui kesiapan kerja siswa di SMKN 4 Kota Serang ditinjau dari kepercayaan diri dan gender. Penelitian ini merupakan jenis penelitian survey dengan subyek penelitian adalah siswa kelas XI SMKN 4 Kota Serang yaitu 292 siswa laki-laki dan 208 siswa perempuan. Data dikumpulkan dengan instrumen berupa kuesioner. Teknik analisis data menggunakan metode pendekatan kuantitatif dengan statistik deskriptif. Hasil Penelitian Menunjukan bahwa : (1). Dengan tingkat pencapaian akhir Kesiapan Kerja sebanyak 85,55% siswa SMKN 4 Kota Serang dikatakan sangat siap menghadapi dunia kerja. Temuan ini Sesuai dengan langkah Sekolah telah membekali siswa dengan pengetahuan, sikap, dan keterampilan yang dibutuhkan dunia kerja. (2). Siswa yang memiliki kepercayaan diri tinggi cenderung lebih siap bekerja. Hal ini menunjukan bahwa kepercayaan diri adalah salah satu faktor yang berpengaruh terhadap kesiapan kerja. Pada penelitian ini siswa mayoritas memiliki kepercayaan diri yang tinggi hanya ada 1 siswa yang mempunyai kepercayaan diri yang masuk dalam kategori rendah. (3). Kesiapan kerja ditinjau dari gender menunjukan hasil bahwa siswa laki-lebih siap bekerja daripada siswa perempuan dengan hasil tingkat pencapaian akhir diperoleh untuk laki laki sebesar 88,16% dan untuk perempuan sebesar 81,89%. Temuan ini menjadi evaluasi penting bagi siswa perempuan untuk meningkatkan kesiapan kerja dalam persiapan memasuki dunia kerja. (4). Kelompok laki-laki dengan kepercayaan diri tinggi memiliki kesiapan kerja yang paling tinggi. Berdasarkan temuan ini terdapat interaksi antara gender dan kepercayaan diri dalam mempengaruhi kesiapan kerja dan untuk mengoptimalkan kesiapan kerja pihak sekolah atau guru perlu mempertimbangkan aspek gender dan kepercayaan diri siswa.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorDeni Ramdani, Sulaeman199003302018031001
Thesis advisorikhsanudin, ikhsanudin199411122020121009
Additional Information: This research aims to determine the work readiness of students at SMKN 4 Serang City in terms of self-confidence and gender. This research is a type of survey research with the research subjects being class XI students at SMKN 4 Serang City, namely 292 male students and 208 female students. Data was collected using an instrument in the form of a questionnaire. Technical data analysis uses a quantitative approach method with descriptive statistics. Research results show that: (1). With a final achievement level of Job Readiness of 85.55% of students at SMKN 4 Serang City are said to be very ready to face the world of work. This finding is in accordance with the steps taken by the school to equip students with the knowledge, attitudes and skills needed in the world of work. (2). Students who have high self-confidence tend to be more ready to work. This shows that selfconfidence is one of the factors that influences work readiness. In this study, the majority of students had high self-confidence, there was only 1 student whose selfconfidence was in the low category. (3). Work readiness in terms of gender shows that male students are more ready to work than female students with the final achievement level obtained for males being 88.16% and for females being 81.89%. These findings are an important evaluation for female students to increase work readiness in preparation for entering the world of work. (4). The group of men with high self-confidence has the highest work readiness. Based on these findings, there is an interaction between gender and self-confidence in influencing work readiness and to optimize work readiness, schools or teachers need to consider aspects of gender and student self-confidence.
Uncontrolled Keywords: Kesiapan Kerja, Kepercayaan Diri, Gender Work Readiness, Self-Confidence, Gender
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 83203-Jurusan Pendidikan Vokasional Teknik Mesin
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Depositing User: Ibnul Wafa
Date Deposited: 11 Dec 2023 11:33
Last Modified: 14 Dec 2023 11:50
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/31417

Actions (login required)

View Item View Item