Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGEMBANGAN MEDIA VIDEO PEMBELAJARAN BINA DIRI MATERI MENGGOSOK GIGI UNTUK SISWA TUNAGRAHITA KELAS IV DI SKH AL GHISAFA LABUAN

Ridwan, Moch (2020) PENGEMBANGAN MEDIA VIDEO PEMBELAJARAN BINA DIRI MATERI MENGGOSOK GIGI UNTUK SISWA TUNAGRAHITA KELAS IV DI SKH AL GHISAFA LABUAN. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
MOCH RIDWAN_2297160025_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (138kB)
[img] Text (SKRIPSI)
MOCH RIDWAN_2297160025_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (333kB)
[img] Text (SKRIPSI)
MOCH RIDWAN_2297160025_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (426kB)
[img] Text (SKRIPSI)
MOCH RIDWAN_2297160025_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (17kB)
[img] Text (SKRIPSI)
MOCH RIDWAN_2297160025_REF.pdf
Restricted to Registered users only

Download (9kB)
[img] Text (SKRIPSI)
MOCH RIDWAN_2297160025_LAMP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (883kB)
[img] Text (SKRIPSI)
MOCH RIDWAN_2297160025_FULL TEXT...pdf
Restricted to Registered users only

Download (907kB)
[img] Text (SKRIPSI)
MOCH RIDWAN_2297160025_01...pdf
Restricted to Registered users only

Download (332kB)

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengimplementasi dari bentuk pengajaran bagi anak berkebutuhan khusus ditanah air, yaitu wujud Pendidikan Luar Biasa. Di dalam UUPP No. 12/1954 pasal 7 (5) dinyatakan pendidikan dan pengajaran Luar Biasa bermaksud memberikan pendidikan dan pengajaran kepada orang-orang yang dalam keadaan kekurangan baik jasmani maupun rohaninya supaya mereka dapat memiliki kehidupan lahir batin yang layak. Subjek penelitian ini adala h guru kelas dan siswa dengan hambatan intelektual sebagai informannya. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan video pembelajaran tentang langkah-langkah menggosok gigi pada media bina diri dengan topik kebersihan diri pada siswa tunagrahita dan mengetahui efektivitas penggunaan video pembelajaran. Metode aalisis data yang digunakan adalah metode observasi, metode wawancara, dan metode dokumentasi. Pada metode observasi, media pembelajaran video yang dibuat oleh peneliti digunakan pada pembelajaran di Skh Al�Ghisafa Labuan. Metode wawancara juga dilakukan guna mengetahui keadaan yang sebenarnya dari para pengajar dan metode dokumentasi juga dilakukan guna mendukung hasil observasi. Peneliti memahami dan menganalisis kondisi faktual yang ada di sekolah sampai pada akhirnya peneliti mampu merumuskan beberapa kebutuhan bersama guru untuk membuat sebuah media yang pada akhirnya beberbentuk sebuah rancangan media yang berbasis video, setelah itu akhirnya media itu divalidasi oleh FGD dan layak digunakan oleh sekolah.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorTanjung Utami, Yuni198706282019031010
Thesis advisorYudha Pratama, Toni0014118702
Additional Information: Thissstudy aims to implement the form of teaching forzxchildren with special needs in this country, namely the form of special education. In UUPP No. 12/1954 article 7 (5) states that special education and teaching is intended to provide education and teaching to people who are physically and mentally deficient so that they can have a decent physical and spiritual life. The subjects of this study were classroom teachers and students with intellectual disabilities as informants. This study aims to develop instructional videos about the steps of brushing teeth on self-development media with the topic of personal hygiene in mentally retarded students and to determine the effectiveness of using instructional videos. The data analysis method used is the method of observation, interview method, and method of documentation. In the observation method, the video learning media made by the researcher were used in learning at Skh Al-Ghisafa Labuan. The interview method was also carried out to find out the actual situation of the teachers and the method of documentation was also carried out to support the observation results. Researchers understand and analyze the factual conditions that exist in schools until in the end the researchers are able to formulate several needs with the teacher to make a media which in the end takes the form of a video-based media design, after which the media is finally validated by FGD and suitable for use by schools.
Uncontrolled Keywords: Video pembelajaran, tunagrahita, Skh Al-Ghisafa Labuan Video learning, mental retardation, Skh Al-Ghisafa Labuan
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86202-Jurusan Pendidikan Khusus
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Depositing User: mrs Moch Ridwan
Date Deposited: 30 Nov 2023 16:14
Last Modified: 30 Nov 2023 16:14
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/31250

Actions (login required)

View Item View Item