Setyautami, Dela (2023) PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF BERBASIS POWERPOINT UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENGENAL ANGKA PADA ANAK TUNAGRAHITA. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.
Text
DELA SETYAUTAMI_2287190034_FULLTEXT.pdf Restricted to Registered users only Download (5MB) |
|
Text
DELA SETYAUTAMI_2287190034_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (13MB) |
|
Text
DELA SETYAUTAMI_2287190034_01.pdf Restricted to Registered users only Download (595kB) |
|
Text
DELA SETYAUTAMI_2287190034_02.pdf Restricted to Registered users only Download (920kB) |
|
Text
DELA SETYAUTAMI_2287190034_03.pdf Restricted to Registered users only Download (215kB) |
|
Text
DELA SETYAUTAMI_2287190034_04.pdf Restricted to Registered users only Download (421kB) |
|
Text
DELA SETYAUTAMI_2287190034_05.pdf Restricted to Registered users only Download (62kB) |
|
Text
DELA SETYAUTAMI_2287190034_REF.pdf Restricted to Registered users only Download (216kB) |
|
Text
DELA SETYAUTAMI_2287190034_LAMP.pdf Restricted to Registered users only Download (4MB) |
Abstract
This study aims to determine the increase in the ability to recognize numbers for mentally retarded children through PowerPoint-based interactive learning media. This research is an experimental research with a single subject research (SSR) approach. The research design used in this study uses the A-B-A design. The data obtained were analyzed using descriptive statistics and displayed through line graphs. The subjects in this study focused on a mildly mentally retarded child in grade II SDLB with the initials Z. Based on the results of the study, it was found that the use of powerpoint-based interactive learning media could improve the ability to recognize numbers for mentally retarded children in grade II at SKh Caraka Pratama. This is shown to increase the average data acquisition on the two target behaviors. The results obtained by target behavior 1 (mention the numbers 1-10) in phase A-1 (baseline 1) are 23%, after the intervention in phase (B) the average data acquisition increases to 68.5% and after given the intervention the average data acquisition obtained in phase A-2 (baseline 2) is 60%. For target behavior 2 (showing numbers 1-10) the average result of data acquisition obtained in phase A-1 (baseline 1) is 30% after the intervention there is phase (B) the average data acquisition obtained increases to 69%, and after being given the intervention the average data acquisition obtained in phase A-2 (baseline 2) was 60%. Thus, it can be concluded that the use of PowerPoint-based interactive learning media can improve the ability to recognize the numbers of class II mentally retarded children at SKh Caraka Pratama.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan kemampuan mengenal angka anak tunagrahita melalui media pembelajaran interaktif berbasis powerpoint. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen dengan pendekatan single subject research (SSR). Desain penelitian yang digunakan pada penelitian ini menggunakan desain A-B-A. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan di tampilkan melalui grafik garis. Subjek dalam penelitian ini terfokus pada seorang anak tunagrahita ringan kelas II SDLB dengan inisial Z. Berdasarkan hasil penelitian, diketahui bahwa penggunaan media pembelajaran interaktif berbasis powerpoint dapat meningkatkan kemampuan mengenal angka anak tunagrahita kelas II di SKh Caraka Pratama. Hal ini ditunjukan meningkatkannya rata-rata perolehan data pada kedua target behavior. Hasil yang di dapat target behavior 1 (menyebutkan angka 1-10) pada fase A-1 (baseline 1) adalah 23%, setelah dilakukan intervensi pada fase (B) Rata-rata perolehan data yang didapat meningkat menjadi 68,5% dan setelah diberikannya intervensi rata-rata perolehan data yang didapat pada fase A-2 (baseline 2) adalah 60%. Untuk target behavior 2 (menunjukkan angka 1-10) hasil rata- rata perolehan data yang didapat pada fase A-1 (baseline 1) adalah 30% setelah dilakukannya intervensi ada fase (B) rata-rata perolehan data yang didapat meningkat menjadi 69%, dan setelah diberikan intervensi rata-rata perolehan data yang didapat pada fase A-2 (baseline 2) adalah 60%. Dengan demikian maka ditarik kesimpulannya bahwa penggunaan media pembelajaran interaktif berbasis powerpoint dapat meningkatkan kemampuan mengenal angka anak tunagrahita kelas II di SKh Caraka Pratama. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Recognizing numbers, interactive learning media, powerpoint-based interactive learning media, mental retardation Mengenal angka, media pembelajaran interaktif, media pembelajaran interaktif berbasis powerpoint, tunagrahita | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LC Special aspects of education |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86202-Jurusan Pendidikan Khusus |
|||||||||
Depositing User: | Dela Setyautami | |||||||||
Date Deposited: | 28 Nov 2023 09:36 | |||||||||
Last Modified: | 28 Nov 2023 09:36 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/31173 |
Actions (login required)
View Item |