HASANAH, HASANAH (2023) ANALISIS NILAI-NILAI PENDIDIKAN KARAKTER DALAM NOVEL INTROVER KARYA M.F. HAZIM DAN RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARANNYA DI MTS. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text (SKRIPSI)
HASANAH_2222190014_01.pdf Restricted to Registered users only Download (650kB) |
|
Text (SKRIPSI)
HASANAH_2222190014_02.pdf Restricted to Registered users only Download (264kB) |
|
Text (SKRIPSI)
HASANAH_2222190014_03.pdf Restricted to Registered users only Download (102kB) |
|
Text (SKRIPSI)
HASANAH_2222190014_04.pdf Restricted to Registered users only Download (468kB) |
|
Text (SKRIPSI)
HASANAH_2222190014_05.pdf Restricted to Registered users only Download (50kB) |
|
Text (SKRIPSI)
HASANAH_2222190014_REF.pdf Restricted to Registered users only Download (164kB) |
|
Text (SKRIPSI)
HASANAH_2222190014_LAMP.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
|
Text (SKRIPSI)
HASANAH_2222190014_FULL TEXT.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
Abstract
Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kualitatif. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis dan mendeskripsikan nilai-nilai pendidikan karakter yang terdapat dalam buku atau novel Introver karya M. F. Hazim dan Renacana Pelaksanaan Pembelajarannya di MTS. Permasalahan pendidikan karakter merupakan hal penting, oleh karena itu analisis karya sastra yang berupa buku atau novel dapat dijadikan salah satu alternatif untuk pembelajaran yang diharapkan memberikan kontribusi pada dunia pendidikan, khususnya dalam pengembangan media pembelajaran melalui karya sastra. Teknik pengumpulan data menggunakan teknik baca dan catat, teknik studi pustaka, teknik anallisis data menggunakan teknik analisis isi. Hasil dari penelitian ini adalah: (1) Nilai-nilai pendidikan karakter yang terdapat dalam novel Introver sebagai berikut : sikap dan perilaku dalam hubungannya dengan Tuhan, sikap dan perilaku dalam hubungannya dengan diri sendiri, sikap dan perilaku dalam hubungannya dengan masyarakat dan bangsa, sikap dan perilaku dalam hubungannya dengan alam sekitar. (2) Terdapat nilai-nilai pendidikan karakter dalam novel Introver dan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran di MTS yang meliputi komponen pendidikan adalah: pendidik, peserta didik, metode dan materi.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | This research is a qualitative descriptive study. This research aims to analyze and describe the values of character education contained in the book or novel Introver by M. F. Hazim and the Learning Implementation Plan at MTS. The problem of character education is an important matter, therefore analysis of literary works in the form of books or novels can be used as an alternative for learning which is expected to make a contribution to the world of education, especially in the development of learning media through literary works. Data collection techniques use reading and note-taking techniques, library study techniques, data analysis techniques using content analysis techniques. The results of this research are: (1) The character education values contained in the novel Introver are as follows: attitudes and behavior in relation to God, attitudes and behavior in relation to oneself attitudes and behavior in relation to society and the nation, attitude and behavior in relation to the natural environment. (2) There are character education values in the Introvert novel and the Learning Implementation Plan at MTS which includes educational components, namely: educators, students, methods and materials. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Novel, Nilai pendidikan karakter, Pembelajaran Novel, Value of character education, Learning | |||||||||
Subjects: | L Education > LA History of education | |||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 88201-Jurusan Pendidikan Bahasa Indonesia 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan |
|||||||||
Depositing User: | MRS HASANAH HASANAH | |||||||||
Date Deposited: | 23 Nov 2023 16:22 | |||||||||
Last Modified: | 23 Nov 2023 16:22 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/31137 |
Actions (login required)
View Item |