Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

KEDWIBAHASAAN DALAM SITUASI TUTUR PROSES PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS X SMA NEGERI 4 PANDEGLANG SERTA IMPLIKASINYA TERHADAP PEMBELAJARAN DI SMA

WIDYA JAYANTI, SYIFANI (2023) KEDWIBAHASAAN DALAM SITUASI TUTUR PROSES PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS X SMA NEGERI 4 PANDEGLANG SERTA IMPLIKASINYA TERHADAP PEMBELAJARAN DI SMA. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Syifani Widya Jayanti_2222190020_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (15MB)
[img] Text
Syifani WIdya Jayanti_2222190020_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (646kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Syifani Widya Jayanti_2222190020_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (127kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Syifani Widya Jayanti_2222190020_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (44kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Syifani Widya Jayanti_2222190020_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (502kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Syifani Widya Jayanti_2222190020_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (14kB)
[img] Text
Syifani Widya Jayanti_2222190020_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (22kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Syifani Widya Jayanti_2222190020_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (10MB)

Abstract

This research aims to: 1) describe the forms of code mixing in speech situations in the Indonesian language learning process for class X at SMA Negeri 4 Pandeglang, 2) describe the factors that cause code mixing in speech situations in speech situations in the class X Indonesian language learning processs of SMA Negeri 4 Pandeglang, and 3) describe implications of research for learning in high school. This research data is in the form of speech from teachers and students of class X SMA Negeri 4 Pandeglang. This research method is descriptive qualitative. This research data collection technique uses observation, interviews, documentation, recording techniques and note-taking techniques. The results of this research found 52 code-mixed data. The data can be detailed: 36 data are in the form of inner code mixing, 14 data of code mixing are in the form of outer code mixing, and 2 data of hybrid code mixing. The factors causing code mixing found in this research were speaker factors and speakers personal totalling 20 data, limited use of code totalling 7 data, use of more popular terms totalling 13 data, topics totalling 5 data, and arousing a sense of humor totalling 7 data. The implications of this research can be used as teaching material in the form of teaching modules with stand up comedy material.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorERWIN JUANSAH, DASE197707262003121001
Thesis advisorSALPA RIANSI, ERWIN198212302014041001
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk: 1) mendeskripsikan bentuk-bentuk campur kode dalam situasi tutur proses pembelajaran bahasa Indonesia kelas X di SMA Negeri 4 Pandeglang, 2) mendeskripsikan faktor-faktor penyebab terjadinya campur kode dalam situasi tutur proses pembelajaran bahasa Indonesia kelas X di SMA Negeri 4 Pandeglang, dan 3) mendeskripsikan implikasi penelitian terhadap pembelajaran di SMA. Data penelitian berupa tuturan campur kode guru dan siswa kelas X SMA Negeri 4 Pandeglang. Metode penelitian ini adalah kualitatif dekriptif. Teknik pengumpulan data penelitian ini menggunakan teknik observasi, wawancara, dokumentasi, teknik rekam, dan teknik catat. Hasil penelitian ini ditemukan 52 data gejala campur kode. Data tersebut dapat dirinci: 36 data berwujud campur kode ke dalam (inner code mixing), 14 data gejala campur kode berwujud campur kode ke luar (outer code mixing), dan 2 data gejala campur kode berwujud campur kode campuran (hybrid code mixing). Faktor penyebab terjadinya campur kode yang ditemukan pada penelitian ini adalah faktor pembicara dan pribadi pembicara sebanyak 20 data, keterbatasan penggunaan kode sebanyak 7 data, penggunaan istilah yang lebih populer sebanyak 13 data, topik sebanyak 5 data, dan untuk membangkitkan rasa humor sebanyak 7 data. Implikasi penelitian ini dapat dibuat sebagai bahan ajar berupa modul ajar dengan materi teks lawakan tunggal (stand up comedy).
Uncontrolled Keywords: code mixing, bilingualism, learning process. campur kode, kedwibahahasaan, proses pembelajaran.
Subjects: P Language and Literature > PI Oriental languages and literatures
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 88201-Jurusan Pendidikan Bahasa Indonesia
Depositing User: Mrs Syifani Widya Jayanti
Date Deposited: 23 Nov 2023 15:13
Last Modified: 23 Nov 2023 15:13
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/31087

Actions (login required)

View Item View Item