Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH FAKTOR INTERNAL DAN EKSTERNAL TERHADAP KINERJA PEMASARAN DENGAN KETERAMPILAN PETANI KOPI SEBAGAI VARIABEL MEDIASI DI KABUPATEN SERANG

Gautama, Yudha (2022) PENGARUH FAKTOR INTERNAL DAN EKSTERNAL TERHADAP KINERJA PEMASARAN DENGAN KETERAMPILAN PETANI KOPI SEBAGAI VARIABEL MEDIASI DI KABUPATEN SERANG. Master thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
01. YUDHA GAUTAMA _ 7779180013 _ Full Text.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
03. YUDHA GAUTAMA _ 7779180013 _ 01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (647kB)
[img] Text
04. YUDHA GAUTAMA _ 7779180013 _ 02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (219kB)
[img] Text
05. YUDHA GAUTAMA _ 7779180013 _ 03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (164kB)
[img] Text
06. YUDHA GAUTAMA _ 7779180013 _ 04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (408kB)
[img] Text
07. YUDHA GAUTAMA _ 7779180013 _ 05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (16kB)
[img] Text
08. YUDHA GAUTAMA _ 7779180013 _ Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (101kB)
[img] Text
09. YUDHA GAUTAMA _ 7779180013 _ Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (517kB)

Abstract

The low yield of coffee production both in terms of quality and quantity is the main idea in the development of plantations that have added value and industrial competitiveness. Farmers as business actors must have attitudes, knowledge and skills as well as skills that can support coffee agribusiness activities. This study aims to describe the skills of coffee farmers as a mediating variable of internal and external factors on marketing performance in Serang Regency. The study was structured as an explanatory research, with a quantitative approach using Partial Least Square (PLS) analysis and SWOT analysis to formulate alternative coffee marketing strategies. Data collection was carried out from April to May 2022 with 51 respondents using the census method. The types of data collected are primary and secondary data. The data scale in this study is a ratio for internal factor variables and ordinal data for external factor variables, farmer skills and marketing performance. Based on the results of primary data processing in this study, it can be concluded that the external factor variables have a significant direct and indirect effect on the skills of coffee farmers in Serang Regency. While the variables with direct and indirect influences significantly affecting marketing performance are external factors followed by the skills of coffee farmers as a mediating variable. Internal factors do not have a significant effect on the skills of coffee farmers and internal factors also do not have a significant indirect effect on marketing performance in Serang Regency through the skills of coffee farmers as a mediating variable. For coffee marketing strategy using SWOT analysis formulation by minimizing weaknesses with strengths and threats minimized with opportunities so that coffee marketing in Serang Regency can increase income and farmers have the ability to be industrially competitive in the development of coffee center areas in Banten Province.

Item Type: Thesis (Master)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorMirajiani, Mirajiani197101051998022003
Thesis advisorMulyaningsih, Asih197509042006042001
Additional Information: Rendahnya hasil produksi kopi baik dari segi kualitas dan kuantitas menjadi pokok pikiran dalam pembangunan perkebunan yang mempunyai nilai tambah dan daya saing industri. Petani sebagai pelaku usaha harus memiliki sikap, pengetahuan dan keterampilan maupun skills yang dapat menunjang dalam kegiatan agribisnis kopi. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan keterampilan petani kopi sebagai variabel mediasi faktor internal dan eksternal terhadap kinerja pemasaran di Kabupaten Serang. Penelitian disusun sebagai penelitian penjelasan (explanatory research), dengan pendekatan kuantitatif menggunakan analisis Partial Least Square (PLS) dan analisis SWOT untuk merumuskan alternatif strategi pemasaran kopi. Pengambilan data dilaksanakan pada bulan April sampai Mei 2022 dengan responden berjumlah 51 orang dengan metode sensus. Jenis data yang dikumpulkan merupakan data primer dan sekunder. Skala data dalam penelitian berupa rasio untuk variabel faktor internal dan data ordinal untuk variabel faktor eksternal, keterampilan petani dan kinerja pemasaran. Berdasarkan hasil pengolahan data primer pada penelitian ini dapat disimpulkan bahwa variabel faktor eksternal berpengaruh langsung (direct effect) dan tidak langsung (indirect effect) secara signifikan terhadap keterampilan petani kopi di Kabupaten Serang. Sedangkan variabel dengan pengaruh langsung dan tidak langsung secara signifikan yang mempengaruhi kinerja pemasaran adalah faktor eksternal yang diikuti oleh keterampilan petani kopi sebagai variabel mediasi. Pada faktor internal tidak terdapat pengaruh yang signifikan terhadap keterampilan petani kopi dan faktor internal juga tidak terdapat pengaruh tidak langsung yang signifikan terhadap kinerja pemasaran di Kabupaten Serang melalui keterampilan petani kopi sebagai variabel mediasi. Untuk strategi pemasaran kopi menggunakan formulasi analisis SWOT dengan meminimalisir kelemahan dengan kekuatan dan ancaman diminimalisir dengan peluang sehingga pemasaran kopi di Kabupaten Serang dapat meningkatkan pendapatan dan petani memiliki kemampuan untuk berdaya saing industri terhadap pengembangan kawasan sentra kopi di Provinsi Banten.
Uncontrolled Keywords: Coffee, internal factors, external factors, farmer skills, marketing performance, strategy Kopi, faktor internal, faktor eksternal, keterampilan petani, kinerja pemasaran, strategi
Subjects: S Agriculture > S Agriculture (General)
Divisions: 08-Pascasarjana > 54108-Magister Ilmu Pertanian
08-Pascasarjana
Depositing User: Mr Yudha Gautama
Date Deposited: 17 Nov 2023 08:53
Last Modified: 17 Nov 2023 08:53
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/30982

Actions (login required)

View Item View Item