Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

REPRESENTASI SOLIDARITAS DALAM IKLAN ROKOK SUKUN SPECIAL BARU VERSI DIOBONG ORA KOBONG DISIRAM ORA TELES

Kusuma Abiyyughani, Surya (2023) REPRESENTASI SOLIDARITAS DALAM IKLAN ROKOK SUKUN SPECIAL BARU VERSI DIOBONG ORA KOBONG DISIRAM ORA TELES. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Surya_662190085_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (6MB)
[img] Text
Surya_6662190085_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (19MB)
[img] Text
Surya_6662190085_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)
[img] Text
Surya_6662190085_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (213kB)
[img] Text
Surya_6662190085_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (505kB)
[img] Text
Surya_6662190085_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (841kB)
[img] Text
Surya_6662190085_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (83kB)
[img] Text
Surya_6662190085_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (148kB)
[img] Text
Surya_6662190085_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (330kB)

Abstract

Based on journal of medical internet research and articles on compasiana, solidarity level in the modern is decreasing in the modern era due to the high of individuality caused by technology. Thus, This research aim to create representative literature study about solidarity in sukun special baru television co mmercial version diobong ora kobong disiram ora teles, as a literature to remind the reader about, solidarity values. The theory researcher use in this research is Ferdinand de Saussure’s Semiotic Theory, that contain two signification process which is signified and signifier. For observation instruments, researcher uses cinematical and linguistic element contained on the commercial. According to the observation, Researcher found that there are seven scene that contain solidarity value. From those seven scene, researcher found solidarity values which are 1 )Loyalty in friendhsip, that is shown through Jo's character to Mas le, 2) Compatibility and Helping each other out, that is shown through massager's character, 3) Unity, that is shown through all the villager's characters, 4) Helping each other out, that is shown through veggie seller's character to Mas le, 5) Tolerance and Compactness, that is shown through wedding ceremony scene, 6) Helping each other out, that is shown through boat guy's character to Mas le, 7) Harmony, that is shown through all villagers' character

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorDIMYATI, IDI1978105200501101
Thesis advisorYUDHI SEPTA PRIANA, RONNY198009242014041001
Additional Information: Berdasarkan jurnal dari medical research dan artikel di kompasiana, tingkat solidaritas mengalami penurunan di era modern dikarenakan tingginya tingkat individualitas yang diakibatkan oleh teknologi. Oleh karena itu, peneliti bertujuan untuk membuat kajian representatif tentang nilai-nilai solidaritas yang terdapat pada iklan televisi rokok sukun special baru berjudul diobong ora kobong disiram ora teles, sebagai literatur untuk pengingat para pembacanya akan nilai-nilai solidaritas. Teori yang digunakan oleh peneliti pada penelitian ini yaitu teknik semiotika milik Ferdinand de Saussure, yang mana dalam penafsirannya terdapat dua tahapan signifikansi yaitu penanda dan petanda. Untuk instrumen pengamatan peneliti mengamati iklan melalui unsur sinematik dan unsur kebahasaan. Berdasarkan hasil pengamatan pada iklan, peneliti dapat menemukan sebanyak tujuh adegan yang mengandung nilai solidaritas. Dari ketujuh adegan tersebut, peneliti menemukan makna-makna solidaritas yang mana diantaranya adalah 1) Kesetiakawanan, yang ditunjukan oleh tokoh Jo kepada Mas le 2) Saling melengkapi dan Tolong menolong, yang ditunjukan oleh karakter ukang urut kepada Mas le 3) Persatuan dan Gotong royong, yang ditunjukan oleh warga desa 4) Tolong menolong, yang ditunjukan oleh tukang sayur kepada mas le 5) Toleransi dan Kekompakan, yang ditunjukan oleh peserta hajatan kepada mas le 6) Tolong menolong, yang ditunjukan oleh tukang perahu kepada mas le, dan 7) Kerukunan, yang ditunjukan oleh warga desa.
Uncontrolled Keywords: Semiotic, Solidarity, Commercial Semiotika, Solidaritas, Iklan
Subjects: Communication > Science Journalism
Communication > Communication (General)
Divisions: 06-Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik
06-Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > 70201-Program Studi Ilmu Komunikasi
Depositing User: Mr Abi Yughani
Date Deposited: 08 Nov 2023 09:04
Last Modified: 08 Nov 2023 09:04
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/30806

Actions (login required)

View Item View Item