Andhika Putri, Khalda (2023) PENERAPAN TEKNIK SHAPING DALAM MENINGKATKAN POLA INTERAKSI SOSIAL SISWA DENGAN HAMBATAN INTELEKTUAL RINGAN KELAS VI DI SKH 01 KOTA SERANG DENGAN LINGKUNGAN SEKITAR. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text (SKRIPSI)
Khalda Andhika Putri_ 2287180018_Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (4MB) |
|
Text (SKRIPSI)
Khalda Andhika Putri_ 2287180018_01.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text (SKRIPSI)
Khalda Andhika Putri_ 2287180018_02.pdf Restricted to Registered users only Download (553kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Khalda Andhika Putri_ 2287180018_03.pdf Restricted to Registered users only Download (614kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Khalda Andhika Putri_ 2287180018_04.pdf Restricted to Registered users only Download (990kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Khalda Andhika Putri_ 2287180018_05.pdf Restricted to Registered users only Download (162kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Khalda Andhika Putri_ 2287180018_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
|
Text (SKRIPSI)
Khalda Andhika Putri_ 2287180018_Ref.pdf Restricted to Registered users only Download (323kB) |
Abstract
This study aims to determine the increase in social interaction patterns of children with intellectual disabilities with the school environment through behavior modification using shaping techniques at SKh 01 Serang City. This research is a Single Subject Research (SSR) study with the research design used in this study, namely using the A-B-A design with a range of sessions, namely baseline 1 (A1) 4 sessions, intervention (B) 8 sessions, and baseline 2 (A2) ) for 4 sessions. The data obtained were analyzed using descriptive statistics and displayed through line graphs. Based on the results of the research that has been carried out, the application of shaping techniques in increasing the pattern of interaction of children with intellectual disabilities can increase the pattern of interaction between children and the environment around the child with the results obtained in the baseline phase 1 (A1) the average value obtained is 33%. In intervention (B) the average value obtained increased to 87% while in baseline 2 (A2) the average value obtained was 66%.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan pola interaksi sosial anak dengan hambatan intelektual dengan lingkungan sekolah melalui modifikasi perilaku menggunakan teknik shaping di SKh 01 Kota Serang. Penelitian ini merupakan penelitian Single Subject Research (SSR) dengan desain penelitian yang digunakan pada penelitian ini yaitu menggunakan desain A-B-A dengan rentang sesi yaitu basenilne 1 (A1) sebanyak 4 kali sesi, intervensi (B) sebanyak 8 kali sesi, dan baseline 2 (A2) sebanyak 4 kali sesi. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan di tampilkan melalui grafik garis. Berdasarkan hasil penelitian yang telah dilakukan penerapan teknik shaping dalam meningkatkan pola interaksi anak dengan hambatan intelektual dapat meningkatkan pola interaksi anak dengan lingkungan sekitar anak dengan hasil yang diperoleh pada fase baseline 1 (A1) nilai rata-rata yang diperoleh yaitu sebesar 33%. Pada intervensi (B) nilai rata-rata yang diperoleh meningkat menjadi 87% sedangkan pada baseline 2 (A2) nilai rata-rata yang diperoleh yaitu sebesar 66%. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | shaping techniques, children with intellectual disabilities, social interaction teknik shaping, anak dengan hambatan intelektual, interaksi sosial | |||||||||
Subjects: | L Education > LC Special aspects of education L Education > LC Special aspects of education > LC5201 Education extension. Adult education. Continuing education |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86202-Jurusan Pendidikan Khusus |
|||||||||
Depositing User: | khalda andhika putri | |||||||||
Date Deposited: | 03 Nov 2023 15:42 | |||||||||
Last Modified: | 08 Nov 2023 08:33 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/30747 |
Actions (login required)
View Item |