Khusna, Nurul (2021) PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA SMART RULER DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENULIS PERMULAAN ANAK DENGAN HAMBATAN INTELEKTUAL. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text
NURUL KHUSNA_2287160008_01.pdf Restricted to Registered users only Download (930kB) |
|
Text
NURUL KHUSNA_2287160008_02.pdf Restricted to Registered users only Download (442kB) |
|
Text
NURUL KHUSNA_2287160008_03.pdf Restricted to Registered users only Download (362kB) |
|
Text
NURUL KHUSNA_2287160008_04.pdf Restricted to Registered users only Download (416kB) |
|
Text
NURUL KHUSNA_2287160008_05.pdf Restricted to Registered users only Download (90kB) |
|
Text
NURUL KHUSNA_2287160008_Ref.pdf Restricted to Registered users only Download (193kB) |
|
Text
NURUL KHUSNA_2287160008_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
|
Text
NURUL KHUSNA_2287160008_Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (4MB) |
Abstract
This study aims to improve initial writing skills by using the Smart Ruler media. Beginning writing according to the experts above, it can be concluded that early writing is a complex activity that includes arm, hand, finger and eye movements in order to describe / describe a language symbol (symbol) that expresses thoughts and feelings in written form and early writing is focused on letter writing. This study is an experimental study with a Single Subject Research (SSR) research approach, while the design used is the ABA design with a condition length of 4 - 8 - 4. In this study the target behavior to be achieved is that children can write letters, the subjects in this study are students with mild intellectual disabilities in grade III SD at SKh Bina Citra Anak. The research data obtained are presented in descriptive static form through graphs and percentages. The results showed that the use of Smart Ruler media could improve the initial writing ability of students with intellectual disabilities, this was based on an increasing graph such as the percentage gain from baseline-1 (A1) by 33%, intervention (B) 74% reaching and baseline- 2 (A2) by 46%. This can answer the problem formulation that has been formulated previously that the use of Smart Ruler media is effective in improving initial writing skills.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan menulis permulaan dengan penggunaan media Smart Ruler. Menulis permulaan menurut para ahli diatas, dapat disimpulkan bahwa menulis permulaan ialah aktifitas komplek yang mencakup gerakan lengan, tangan, jari-jari dan mata dalam rangka melukiskan/menggambarkan suatu lambang (simbol) bahasa yang mengekspresikan pikiran dan perasaan dalam bentuk tulisan dan menulis permulaan difokuskan pada penulisan huruf. Penelitian ini adalah penelitian eksperimen dengan pendekatan penelitian Single Subject Research (SSR), sedangakan desain yang digunakan adalah desain A-B-A dengan panjang kondisi 4 – 8 - 4. Dalam penelitian ini target behavior yang ingin dicapai adalah anak dapat menulis huruf, subyek dalam penelitian ini yaitu siswa dengan hambatan intelektual ringan kelas III SD di SKh Bina Citra Anak. Data penelitian yang diperoleh disajikan dalam bentuk statis deskriptif mealui grafik dan persentase. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan media Smart Ruler dapat meningkatkan kemampuan menulis permulaan pada siswa dengan hambatan intelektual, hal ini berdasarkan pada grafik yang meningkat seperti pemerolehan persentase dari baseline-1 (A1) sebesar 33%, intervensi (B) 74% mencapai dan baseline-2 (A2) sebesar 46%. Hal ini dapat menjawab rumusan masalah yang telah dirumuskan sebelumnya bahwa penggunaan media Smart Ruler efektiv dalam meningkatkan kemampuan menulis permulaan. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Children with intellectual disabilities, early writing, media Smart Ruler Anak dengan hambatan intelektual, menulis permulaan, media Smart Ruler | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) | |||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86202-Jurusan Pendidikan Khusus |
|||||||||
Depositing User: | Mrs Nurul Khusna | |||||||||
Date Deposited: | 25 Oct 2023 11:52 | |||||||||
Last Modified: | 25 Oct 2023 11:52 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/30513 |
Actions (login required)
View Item |