Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGEMBANGAN E-MODUL BERBASIS PBL YANG BERMUATAN PENGETAHUAN BUDAYA LOKAL BANTEN UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS PESERTA DIDIK SMP

Syah Putri, Lusi (2023) PENGEMBANGAN E-MODUL BERBASIS PBL YANG BERMUATAN PENGETAHUAN BUDAYA LOKAL BANTEN UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS PESERTA DIDIK SMP. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Lusi Syah Putri_2225180098_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (11MB) | Request a copy
[img] Text
Lusi Syah Putri_2225180098_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB) | Request a copy
[img] Text
Lusi Syah Putri_2225180098_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (170kB) | Request a copy
[img] Text
Lusi Syah Putri_2225180098_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (258kB) | Request a copy
[img] Text (BAB 4)
Lusi Syah Putri_2225180098_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (472kB) | Request a copy
[img] Text (BAB 5)
Lusi Syah Putri_2225180098_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (84kB) | Request a copy
[img] Text
Lusi Syah Putri_2225180098_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (118kB) | Request a copy
[img] Text
Lusi Syah Putri_2225180098_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (7MB) | Request a copy

Abstract

The background of this research is due to the limitations and lack of innovative learning materials that affect students' learning interest to be low. This has an impact on the performance of students to learn and causes the problem-solving ability of students to also be lower. As for the insertion of insights regarding local cultural objects in learning materials, it is still relatively rare. Therefore this study aims to: 1) develop interactive emodules filled with knowledge of local Banten cultural objects using a problem-based learning approach to improve problem-solving skills; 2) determine e-module eligibility; 3) determine the effectiveness of the use of e-modules. The development model used is ADDIE. Data was collected using questionnaires, tests and interviews. The subjects of the e-module trial were class VII H. Data analysis techniques included validity, effectiveness and practicality tests. The results of this study are: 1) The level of validity of the material is included in the criteria of "Quite Valid" obtained from 4 material experts and the validity of the media is included in the criteria of "Very Valid" obtained from 3 media experts; 2) The practicality level of the e-module is based on an average teacher response questionnaire of 85% and a student questionnaire of 87%. The developed e-module falls within the very practical criteria; 3) The e-module meets the effectiveness criteria of "Quite Effective" with an increased level of problem-solving ability of "Medium".

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSETIANI, YANI198101052008121001
Thesis advisorANWAR HADI FIRDOS SANTOSA, CECEP197608212008012010
Additional Information: Latarbelakang penelitian ini karena adanya keterbatasan dan kurangnya inovasi bahan belajar sehingga mempengaruhi minat belajar peserta didik menjadi rendah. Hal tersebut berdampak pada kinerja peserta didik untuk belajar dan menyebabkan kemampuam pemecahan masalah peserta didik juga semakin rendah. Adapun penyisipan wawasan mengenai objek budaya lokal daerah pada bahan belajar juga masih relatif jarang. Oleh karena itu penelitian ini bertujuan untuk: 1) mengembangkan e-modul interaktif bermuatan pengetahuan objek budaya lokal banten dengan pendekatan problem-based learning untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah; 2) mengetahui kelayakan e-modul; 3) mengetahui keefektifan penggunaan e-modul. Model pengembangan yang digunakan adalah ADDIE(Analyze, Design, Development, Impelemntation, Evaluation). Data dikumpulkan menggunakan angket, tes, dan wawancara. Subyek uji coba e-modul adalah kelas VII H. Teknik analisis data meliputi uji validitas, keefektifan, dan kepraktisan. Hasil penelitian ini adalah: 1) Tingkat validitas materi termasuk dalam kriteria “Cukup Valid” yang didapatkan dari 4 ahli materi dan validitas media yang termasuk dalam kriteria “Sangat Valid” yang diperoleh dari 3 ahli media; 2) Tingkat kepraktisan dari e-modul berdasarkan rata-rata angket respon guru sebesar 85% dan angket peserta didik sebesar 87%. E-modul yang dikembangkan masuk dalam kriteria sangat praktis; 3) E-modul memenuhi kriteria keefektifan “Cukup Efektif” dengan tingkat peningkatan kemampuan pemecahan masalah “Sedang”.
Uncontrolled Keywords: E-modul Interaktif, Problem-based Learning, Aritmetika Sosial Interactive E-module, Problem-based Learning, Social Arithmetic
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LT Textbooks
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Depositing User: Mrs Lusi Syah Putri
Date Deposited: 26 Oct 2023 11:33
Last Modified: 02 Nov 2023 14:06
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/30477

Actions (login required)

View Item View Item