Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

STRATEGI KOMUNIKASI PEMASARAN PT MITRA SENDANG KEMAKMURAN DALAM MENINGKATKAN PENJUALAN DI MASA PANDEMI COVID-19

Holis, Nahrul (2023) STRATEGI KOMUNIKASI PEMASARAN PT MITRA SENDANG KEMAKMURAN DALAM MENINGKATKAN PENJUALAN DI MASA PANDEMI COVID-19. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
01. NAHRUL HOLIS _ 6662170141 _Full Text.pdf
Restricted to Registered users only

Download (886kB)
[img] Text
03. NAHRUL HOLIS _ 6662170141 01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (691kB)
[img] Text
04. NAHRUL HOLIS _ 6662170141 02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (137kB)
[img] Text
05. NAHRUL HOLIS _ 6662170141 03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (96kB)
[img] Text
06. NAHRUL HOLIS _ 6662170141 04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (315kB)
[img] Text
07. NAHRUL HOLIS _ 6662170141 05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (29kB)
[img] Text
08. NAHRUL HOLIS _ 6662170141 Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (64kB)
[img] Text
09. NAHRUL HOLIS _ 6662170141 Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (145kB)

Abstract

The Covid-19 pandemic has had a significant impact on various sectors, including the automotive industry. Demand for automotive products has dropped sharply as the purchasing power of the community weakens due to activity restrictions that cause the economy to come to a halt. PT Mitra Sendang Kemakmuran, as the largest automotive distributor in Banten, has felt a significant impact, starting from declining sales figures to reducing the number of employees. To maintain its business, PT Mitra Sendang Kemakmuran has implemented various strategies to continue to exist and increase sales. The purpose of this research is to determine the marketing communication strategy implemented by PT Mitra Sendang Kemakmuran with reference to Mahmud Machfoedz's marketing communication strategy theory. In answering this research, a descriptive qualitative approach, post-positivism paradigm, and case study method were used. Data was obtained through in-depth interviews, observation, and documentation. The results of this study indicate that: (1) In packaging its promotional programs, PT Mitra Sendang Kemakmuran compiles thematic programs every month. Programs are packaged with attractive and up-to-date content and language, which is done to generate emotional or transformational appeal to the audience. (2) The media strategy used to promote its products is by utilizing Instagram and WhatsApp social media. To target the right audience, PT Mitra Sendang Kemakmuran segments its target audience based on the theme of the promotional program raised in that month. This is done with the aim of meeting the audience's needs through the right program and timing.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorkania Kurniawati, Nia197907082002122002
Thesis advisorWahyu Widyastuti, Nurprapti197002092009122001
Additional Information: Pandemi Covid-19 memberikan dampak yang begitu besar pada berbagai sektor, tidak terkecuali dengan industri otomotif. Permintaan terhadap produk otomotif anjlok tajam seiring melemahnya daya beli masyarakat akibat pembatasan aktivitas yang menyebabkan berhentinya roda perekonomian. PT Mitra Sendang Kemakmuran sebagai perusahaan yang bergerak pada bidang distributor otomotif terbesar di Banten merasakan dampak yang begitu signifikan, dimulai menurunnya angka penjualan hingga harus mengurangi jumlah karyawan. Untuk dapat mempertahankan perusahaannya, PT Mitra Sendang Kemakmuran melakukan berbagai strategi untuk dapat terus eksis dan meningkatkan penjualan. Tujuan penelitian ini yaitu untuk mengetahui strategi komunikasi pemasaran yang dilakukan olehPT Mitra Sendang Kemakmuran dengan mengacu pada teori strategi komunikasi pemasaran dari Mahmud Machfoedz. Dalam menjawab penelitian ini digunakan pendekatan kualitatif deskriptif, paradigma post positivisme dan metode studi kasus. Data diperoleh dengan teknik wawancara mendalam, observasi dan dokumentasi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa: (1) Dalam mengemas program promosinya, PT Mitra Sendang Kemakmuran menyusun program tematik di setiap bulan. Program dikemas dengan konten dan bahasa yang menarik dan up to date, hal tersebut dilakukan untuk menumbuhkan daya tarik emosional atau transformasional bagi audience. (2) Strategi media yang dilakukan dalam mempromosikan produknya yakni dengan memanfaatkan media sosial Instragram dan WhatsApp. Untuk menyasar target audience yang tepat, PT Mitra Sendang Kemakmuran menyegmentasikan target audiencenya berdasarkan tema program promosi yang diangkat pada bulan tersebut. Hal itu dilakukan dengan tujuan untuk memenuhi kebutuhan audience melalui program dan waktu yang tepat.
Uncontrolled Keywords: Marketing Communication Strategy, Automotive Companies, Covid-19 Strategi Komunikasi Pemasaran, Perusahaan Otomotif, Covid-19
Subjects: Communication > Communication (General)
Divisions: 06-Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik
06-Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > 70201-Program Studi Ilmu Komunikasi
Depositing User: Mr Holis Nahrul
Date Deposited: 23 Oct 2023 10:52
Last Modified: 23 Oct 2023 10:52
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/30465

Actions (login required)

View Item View Item