Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

Pengembangan Media Pembelajaran Animasi Menggunakan Powtoon Untuk Meningkatkan Kemampuan High Order Thinking Skill (HOTS)

Nurmaharani, Rizky (2023) Pengembangan Media Pembelajaran Animasi Menggunakan Powtoon Untuk Meningkatkan Kemampuan High Order Thinking Skill (HOTS). S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
Rizky Nurmaharani_2227180127_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (6MB) | Request a copy
[img] Text
Rizky Nurmaharani_2227180127_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
Rizky Nurmaharani_2227180127_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (176kB) | Request a copy
[img] Text
Rizky Nurmaharani_2227180127_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (418kB) | Request a copy
[img] Text
Rizky Nurmaharani_2227180127_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
Rizky Nurmaharani_2227180127_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (90kB) | Request a copy
[img] Text
Rizky Nurmaharani_2227180127_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (103kB) | Request a copy
[img] Text
Rizky Nurmaharani_2227180127_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

The purpose of this research and development is to (1) To find out the feasibility of learning animated videos using Powtoon Class V theme 3 to improve HOTS abilities in SD Negeri Rawu Serang (2) To find out students' critical thinking skills towards learning activities using Powtoon Class V Theme 3 to improve HOTS capabilities. This research and development was carried out from December 2021 to November 2022 located at SD Negeri Rawu. The development model used is with 5 steps, namely ADDIE which consists of analysis, design, development, implementation and evaluation. Data analysis techniques in this study were validation questionnaires, student responses, pre-tests, and post-tests. This study shows that animated video media using powtoon to improve HOTS ability gets an interpretation of the "Very Good" category with a percentage of 88%. Material validation received an interpretation of the "Very Good" category with a percentage of 86.5%. The validation feasibility test results from all expert teams obtained an average score of 87.25%. The results of critical thinking skills go through two stages using the pre-test and post-test. Learning activities with pre-test results obtained are an average of 54.3%. After students learn by using Powtoon media, the value of students has increased. After taking the post-test, you get a percentage with an average score of 92.3%. So from that it can be seen that the existence of powtoon media can improve students' critical thinking skills from what was less to very good.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorYuhana, Yuyu196508141991031004
Thesis advisorAdya Pribadi, Reksa201602012108
Additional Information: Tujuan penelitian dan pengembangan ini untuk (1) Untuk mengetahui kelayakan video animasi pembalajaran menggunakan powtoon kelas V tema 3 untuk meningkatkan kemampuan HOTS di SD Negeri Rawu Serang (2) Untuk mengetahui kemampuan berpikir kritis peserta didik terhadap kegiatan pembelajaran dengan menggunakan powtoon kelas V tema 3 untuk meningkatkan kemampuan HOTS. Penelitian dan pengembangan ini dilaksanakan pada bulan Desember 2021 sampai bulan November 2022 berlokasi di SD Negeri Rawu. Model pengembangan yang digunakan yaitu dengan 5 langkah yaitu ADDIE yang terdiri dari analisis, desain, pengembangan, implementasi dan evaluasi. Teknik analisis data dalam penelitian ini adalah angket validasi, respon peserta didik, Pre-test, dan Post-test. Penelitian ini menunjukkan bahwa media video animasi menggunakan powtoon untuk meningkatkan kemampuan HOTS mendapat interpretasi kategori “Sangat Baik” dengan persentase 88%. Validasi materi mendapat inerpretasi kategori “Sangat Baik” dengan persentase 86,5%. Hasil uji kelayakan validasi dari semua tim ahli memperoleh skor rata-rata 87,25%. Hasil dari kemampuan berpikir kritis melalui dua tahapan dengan menggunakan pre-test dan post-test. Kegiatan pembelajaran dengan hasil pre-test yang di peroleh yaitu rata-rata sebesar 54,3 % . Setelah peserta didik belajar dengan menggunakan media powtoon nilai peserta didik mengalami peningkatan. Setelah mengikuti Post-test di dapatkan persentase dengan rata-rata skor sebesar 92,3%. Maka dari itu dapat diketahui bahwa dengan adanya media powtoon dapat meningkatkan kemampuan berpikir kritis peserta didik dari yang tadinya kurang menjadi sangat baik.
Uncontrolled Keywords: Powtoon, Hots, Elementary School Powtoon, Hots, Sekolah Dasar
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Depositing User: miss Rizky nurmaharani
Date Deposited: 09 Oct 2023 11:35
Last Modified: 09 Oct 2023 11:35
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/30193

Actions (login required)

View Item View Item