Nurmaharani, Rizky (2023) Pengembangan Media Pembelajaran Animasi Menggunakan Powtoon Untuk Meningkatkan Kemampuan High Order Thinking Skill (HOTS). S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.
Text
Rizky Nurmaharani_2227180127_Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (6MB) | Request a copy |
|
Text
Rizky Nurmaharani_2227180127_01.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
|
Text
Rizky Nurmaharani_2227180127_02.pdf Restricted to Registered users only Download (176kB) | Request a copy |
|
Text
Rizky Nurmaharani_2227180127_03.pdf Restricted to Registered users only Download (418kB) | Request a copy |
|
Text
Rizky Nurmaharani_2227180127_04.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
|
Text
Rizky Nurmaharani_2227180127_05.pdf Restricted to Registered users only Download (90kB) | Request a copy |
|
Text
Rizky Nurmaharani_2227180127_Ref.pdf Restricted to Registered users only Download (103kB) | Request a copy |
|
Text
Rizky Nurmaharani_2227180127_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) | Request a copy |
Abstract
The purpose of this research and development is to (1) To find out the feasibility of learning animated videos using Powtoon Class V theme 3 to improve HOTS abilities in SD Negeri Rawu Serang (2) To find out students' critical thinking skills towards learning activities using Powtoon Class V Theme 3 to improve HOTS capabilities. This research and development was carried out from December 2021 to November 2022 located at SD Negeri Rawu. The development model used is with 5 steps, namely ADDIE which consists of analysis, design, development, implementation and evaluation. Data analysis techniques in this study were validation questionnaires, student responses, pre-tests, and post-tests. This study shows that animated video media using powtoon to improve HOTS ability gets an interpretation of the "Very Good" category with a percentage of 88%. Material validation received an interpretation of the "Very Good" category with a percentage of 86.5%. The validation feasibility test results from all expert teams obtained an average score of 87.25%. The results of critical thinking skills go through two stages using the pre-test and post-test. Learning activities with pre-test results obtained are an average of 54.3%. After students learn by using Powtoon media, the value of students has increased. After taking the post-test, you get a percentage with an average score of 92.3%. So from that it can be seen that the existence of powtoon media can improve students' critical thinking skills from what was less to very good.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Tujuan penelitian dan pengembangan ini untuk (1) Untuk mengetahui kelayakan video animasi pembalajaran menggunakan powtoon kelas V tema 3 untuk meningkatkan kemampuan HOTS di SD Negeri Rawu Serang (2) Untuk mengetahui kemampuan berpikir kritis peserta didik terhadap kegiatan pembelajaran dengan menggunakan powtoon kelas V tema 3 untuk meningkatkan kemampuan HOTS. Penelitian dan pengembangan ini dilaksanakan pada bulan Desember 2021 sampai bulan November 2022 berlokasi di SD Negeri Rawu. Model pengembangan yang digunakan yaitu dengan 5 langkah yaitu ADDIE yang terdiri dari analisis, desain, pengembangan, implementasi dan evaluasi. Teknik analisis data dalam penelitian ini adalah angket validasi, respon peserta didik, Pre-test, dan Post-test. Penelitian ini menunjukkan bahwa media video animasi menggunakan powtoon untuk meningkatkan kemampuan HOTS mendapat interpretasi kategori “Sangat Baik” dengan persentase 88%. Validasi materi mendapat inerpretasi kategori “Sangat Baik” dengan persentase 86,5%. Hasil uji kelayakan validasi dari semua tim ahli memperoleh skor rata-rata 87,25%. Hasil dari kemampuan berpikir kritis melalui dua tahapan dengan menggunakan pre-test dan post-test. Kegiatan pembelajaran dengan hasil pre-test yang di peroleh yaitu rata-rata sebesar 54,3 % . Setelah peserta didik belajar dengan menggunakan media powtoon nilai peserta didik mengalami peningkatan. Setelah mengikuti Post-test di dapatkan persentase dengan rata-rata skor sebesar 92,3%. Maka dari itu dapat diketahui bahwa dengan adanya media powtoon dapat meningkatkan kemampuan berpikir kritis peserta didik dari yang tadinya kurang menjadi sangat baik. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Powtoon, Hots, Elementary School Powtoon, Hots, Sekolah Dasar | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LB Theory and practice of education L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan |
|||||||||
Depositing User: | miss Rizky nurmaharani | |||||||||
Date Deposited: | 09 Oct 2023 11:35 | |||||||||
Last Modified: | 09 Oct 2023 11:35 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/30193 |
Actions (login required)
View Item |