Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

ANALISIS WAKTU BAKU KAPAL DI PELABUHANPENYEBERANGAN MERAK (STUDI KASUS DERMAGA 4 DAN 5)

SUHARYANTI, DEWI (2015) ANALISIS WAKTU BAKU KAPAL DI PELABUHANPENYEBERANGAN MERAK (STUDI KASUS DERMAGA 4 DAN 5). S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
ANALISIS WAKTU BAKU KAPAL DI PELABUHAN PENYEBERANGAN MERAK (STUDI KASUS DERMAGA 4 DAN 5).pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (22MB)

Abstract

Analysis on Time Standard in Harbour Ferry Merak(CaseStudy Pier 4 and 5) Dewi Suharyanti ABSTRACT Merak Port is a gateway traffic Java-Sumatera located in Cilegon City .Merak currently has 5 operating pier . Merak less to optimize the use of the pier 4and 5 , because the pier 4 and 5 do not have a fixed schedule for lean shipschedule. Merak port management is not effective is one of the causes of lowservice . One of the parameters that need to be considered in an effort to increasethe length of time the service is operational need ships in the harbor . The data used is primary data that is the result of interviews a variety ofsources and survey data when loading and unloading and maneuvering the ship .Secondary data is scheduled departure of the ship, the number and capacity of theship. Operational standard time is the amount of time loading and unloading andmaneuvering multiplied by the capacity of the ship.The results showed that: 1 )The value of the standard timeship operatingin Merak port on average of 62.124min / ship . Where the standard time of each shipin according with theircapacities are: the ship with a loading capacity of 20 ships with a capacity of54,273 four-wheeler minutes , capacity 26 car for 58,555 minutes , capacity 30carfor 61,410 minutes , capacity 32carfor 62.837menit , capacity 34car for 64,265minutes , capacity 35carfor 64,978 minutes , capacity 38car for 67,119 minutes, capacity 40car for 68,547 minutes . 2 ) The averageservice of port with 62.124min /shipshows the operating in Merakport hasnot optimal because it ismorethan the specified time interval departure at the port that is equal to 60 minutes . Keywords: Loading-Unloading and Maneuvering Time of Ship, OperationalStandard Time, MerakPort.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorFakhruriza Pradana, M198107232006041002
Thesis advisorTwidi Bethary, Rindu198212062010122001
Additional Information: ANALISISWAKTU BAKU KAPAL DI PELABUHANPENYEBERANGAN MERAK(Studi Kasus Dermaga 4 dan 5) Dewi Suharyanti INTISARI Pelabuhan penyeberangan Merak merupakan pintu gerbang lalu lintasJawa-Sumatera yang terletak di Kota Cilegon. Pelabuhan Merak saat inimemiliki5 dermaga yang beroperasi. Pelabuhan Merak kurang mengoptimalkanpenggunaan dermaga 4 dan 5, dikarenakan dermaga 4 dan 5 belum memiliki trayek tetap untuk jadwal kapal bersandar.Pengelolaan pelabuhanMerakyang tidak efektif merupakan salah satupenyebab rendahnya pelayanan. Salah satuparameter yang perlu diperhatikan dalam upaya peningkatan pelayanan adalahlamanya waktu operasional yang dibutuhkan kapal di pelabuhan. Data yang digunakan adalah data primer yang merupakan hasil dariwawancara berbagai sumber dan data hasil survey waktu bongkar muat danmanuver kapal. Data sekunder adalah jadwal keberangkatan kapal, jumlah dankapasitas kapal Waktu baku operasional merupakan jumlah dari waktu bongkar muat danmanuver dikalikan dengan kapasitas kapal. Hasil penelitian menunjukkan: 1) Nilaiwaktu baku operasional kapal di Pelabuhan Merak rata-rata62,124menit/kapal.Dimana waktu baku dari masing-masing kapal sesuai dengan kapasitasnya adalah:kapal dengan kapasitas 20 kendaraan roda empat sebesar54.273 menit, kapasitas26 kendaraan roda empat sebesar 58.555 menit, kapasitas 30 kendaraan rodaempat sebesar 61.410 menit, kapasitas 32 kendaraan roda empat sebesar62.837menit,kapasitas 34 kendaraan roda empat sebesar 64.265menit, kapasitas35 kendaraan roda empat sebesar 64.978 menit, kapasitas 38 kendaraan rodaempat sebesar 67.119menit, kapasitas 40 kendaraan roda empat sebesar 68.547menit.2) Nilai rata-rata sebesar 62,124 menit/kapal menunjukkan operasionalkapal di Pelabuhan Merak belum optimal karena lebih dari selang waktukeberangkatan yang ditetapkan di Pelabuhan Merak yaitu sebesar 60 menit. Kata kunci: Waktu Bongkar Muat dan Manuver Kapal, Waktu BakuOperasional, Pelabuhan Merak
Uncontrolled Keywords: Loading-Unloading and Maneuvering Time of Ship, OperationalStandard Time, MerakPort. Waktu Bongkar Muat dan Manuver Kapal, Waktu BakuOperasional, Pelabuhan Merak
Subjects: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General)
Divisions: 03-Fakultas Teknik
03-Fakultas Teknik > 22201-Jurusan Teknik Sipil
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 25 Oct 2021 04:48
Last Modified: 25 Oct 2021 04:48
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/3018

Actions (login required)

View Item View Item