Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGEMBANGAN BUKU BERCERITA BERBASIS DIGITAL UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENYIMAK INTENSIF PESERTA DIDIK

Ayu Febriyanti, Nida (2023) PENGEMBANGAN BUKU BERCERITA BERBASIS DIGITAL UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENYIMAK INTENSIF PESERTA DIDIK. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
Nida Ayu Febriyanti_2227170103_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Nida Ayu Febriyanti_2227170103_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (362kB)
[img] Text
Nida Ayu Febriyanti_2227170103_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (12MB)
[img] Text
Nida Ayu Febriyanti_2227170103_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (336kB)
[img] Text
Nida Ayu Febriyanti_2227170103_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text
Nida Ayu Febriyanti_2227170103_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (91kB)
[img] Text
Nida Ayu Febriyanti_2227170103_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (164kB)
[img] Text
Nida Ayu Febriyanti_2227170103_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (9MB)
[img] Text
Nida Ayu Febriyanti_2227170103_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (38kB)

Abstract

The purpose of this study is to find out (1) How todevelop learning media Indonesian in the form of digital-based storytelling books in improving listening skills. (2) Testing the feasibility of learning media products that have been produced as support for Indonesian learning, especially listening skills. The background of making learning media Indonesian class IV is to meet the learning needs of students in improving listening skills to a story so that students' listening skills increase. The subjects in this study were twenty 4th grade students. This research was conducted at SDN Rancaranji. The time of this research is in the academic year 2022/2023 semester 1. The results of the research obtained in this study are subjective, namely in the form of observations, interviews and questionnaires. The acquisition of research data shows that digital-based storytelling book media is very feasible to be used as a learning medium Indonesian seen from various indicators such as media display, media in learning, student involvement in media use, content feasibility and feasibility of presentation. Each of the indicators received a positive response with an average gain of 92.54% included in the very decent category.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSARI DEWI, RATNA198105052005012002
Thesis advisorROSIDIN, ODIEN197612222002121001
Additional Information: Tujuan dari penelitian ini adalah mengetahui (1) Bagaimana pengembangan media pembelajaran bahasa Indonesia berupa buku bercerita berbasis digital dalam meningkatkan kemampuan keterampilan menyimak. (2) Menguji kelayakan produk media pembelajaran yang telah dihasilkan sebagai pendukung pada pembelajaran bahasa Indonesia, khususnya keterampilan menyimak. Latar belakang dibuatnya media pembelajaran Bahasa Indonesia kelas IV adalah untuk memenuhi kebutuhan belajar siswa dalam meningkatkan keterampilan menyimak sebuah cerita sehingga keterampilan menyimak siswa meningkat. Subjek pada penelitian ini adalah dua puluh siswa kelas 4. Penelitian ini dilaksanakan di SDN Rancaranji. Waktu penelitian ini yaitu pada tahun pelajaran 2022/2023 semester 1. Hasil penelitian yang didapatkan pada penelitian ini bersifat subjektif, yaitu berupa hasil observasi, wawancara dan angket. Perolehan data hasil penelitian menunjukan bahwa media buku bercerita berbasis digital sangat layak digunakan sebagai media pembelajaran Bahasa Indonesia dilihat dari berbagai indicator seperti tampilan media, media dalam pembelajaran, keterlibatan peserta didik dalam penggunaan media, kelayakan isi dan kelayakan penyajian. Masing- masing dari indikator mendapatkan respon positif dengan perolehan rata-rata sebesar 92,54% termasuk dalam kategori sangat layak.
Uncontrolled Keywords: Keywords: listening skills, learning media, digital storytelling books Kata kunci: keterampilan menyimak, media pembelajaran, buku bercerita digital
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Mrs Nida Ayu Febriyanti
Date Deposited: 01 Nov 2023 16:32
Last Modified: 01 Nov 2023 16:32
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/30107

Actions (login required)

View Item View Item