Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika Tingkat Tinggi Berdasarkan Teori Polya

Fathurohman, Iip (2023) Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika Tingkat Tinggi Berdasarkan Teori Polya. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
Iip Fathurohman_2225170077_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Iip Fathurohman_2225170077_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (243kB)
[img] Text
Iip Fathurohman_2225170077_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (771kB)
[img] Text
Iip Fathurohman_2225170077_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (834kB)
[img] Text
Iip Fathurohman_2225170077_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (201kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Iip Fathurohman_2225170077_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Iip Fathurohman_2225170077_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text
Iip Fathurohman_2225170077_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (403kB)

Abstract

High-level abilities are individual abilities of students at a higher level including critical thinking, reasoning, logic, creativity, and metacognition. Mathematical problems can become mathematical problems if students are unable to find a solution to solve the problem but the student has the desire to solve it. In fact, there are still students who experience errors in solving high-level math problems. To find out the errors caused by students, it is necessary to analyze the student's answers, so the researcher analyzed the errors experienced by students based on the Polya Theory. This study aims to find out what errors students experience in solving high-level math problems based on Polya Theory. This research method used a descriptive qualitative approach which was carried out at junior high schools 7 of Serang City with 3 students as subjects. The results of this study are in each category, namely students with high categories make mistakes in the 3 stages of the Polya Theory indicator aspect, namely understanding the problem because it is incomplete in writing information on the problem, making plans because it is not correct in determining the formula used, and carrying out planning because it is not use the right formula. Category students are experiencing errors at each stage of the Polya Theory indicator aspect, namely understanding the problem because it is incomplete in writing down information on the problem, making plans because it is not correct in determining the formula, carrying out planning because it solves problems without the right formula, and re-examining the reasons for not precise in concluding, and students with low categories experience errors at each stage of the Polya Theory indicator aspect, namely understanding the problem because it is incomplete in writing down information on the problem, making plans because it is not correct in determining the formula, carrying out planning because it solves problems without the right formula , and re-examine the cause of inappropriate in concluding.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSetiani, Yani197608212008012010
Thesis advisorFakhrudin, Fakhrudin1978071920101210
Additional Information: Kemampuan tingkat tinggi merupakan kemampuan individu dari peserta didik pada tingkat yang lebih tinggi meliputi berpikir secara kritis, bernalar, logis, kratif, dan metakognisi. Soal matematika dapat menjadi masalah matematika jika siswa tidak mampu menemukan suatu solusi untuk menyelesaikan permasalahan tersebut tetapi siswa tersebut mempunyai keinginan untuk menyelesaikannya. Pada kenyataannya masih dijumpai siswa yang mengalami kesalahan dalam menyelesaikan soal matematika tingkat tinggi. Untuk mengetahui kesalahan yang ditimbulkan oleh siswa perlu dilakukan analisis terhadap jawaban siswa tersebut maka peneliti menganalisis kesalahan yang dialami siswa berdasarkan Teori Polya. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apa saja kesalahan yang dialami siswa dalam menyelesaikan soal matematika tingkat tinggi berdasarkan Teori Polya. Metode penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif yang bersifat deskriptif yang dilakukan di SMP Negeri 7 Kota Serang dengan subjek sebanyak 3 siswa. Hasil penelitian ini terdapat masing-masing kategori yaitu siswa dengan kategori tinggi melakukan kesalahan pada 3 tahap aspek indikator Teori Polya yaitu memahami masalah sebab tidak lengkap dalam menuliskan informasi pada soal, pada menyusun perencanaan sebab tidak tepat dalam menentukan rumus yang digunakan, dan melaksanakan perencanaan sebab tidak menggunakan rumus yang tepat. Siswa kategori sedang mengalami kesalahan pada masing-masing tahap aspek indikator Teori Polya yaitu memahami masalah sebab tidak lengkap dalam menuliskan informasi pada soal, menyusun perencanaan sebab tidak tepat dalam menentukan rumus, melaksanakan perencanaan sebab menyelesaikan soal tanpa rumus yang tepat, dan memeriksa kembali sebab tidak tepat dalam menyimpulkan, dan siswa dengan kategori rendah mengalami kesalahan pada masing-masing tahap aspek indikator Teori Polya yaitu memahami masalah sebab tidak lengkap dalam menuliskan informasi pada soal, menyusun perencanaan sebab tidak tepat dalam menentukan rumus, melaksanakan perencanaan sebab menyelesaikan soal tanpa rumus yang tepat, dan memeriksa kembali sebab tidak tepat dalam menyimpulkan.
Uncontrolled Keywords: error analysis, high level mathematics, polya theory analisis kesalahan, matematika tingkat tinggi, teori polya
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > Q Science (General)
Q Science > QA Mathematics > QA75 Electronic computers. Computer science
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika
Depositing User: Mr Iip Fathurohman
Date Deposited: 22 Sep 2023 15:05
Last Modified: 22 Sep 2023 15:05
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/29794

Actions (login required)

View Item View Item