Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PEMANFAATAN SLAG NIKEL SEBAGAI BAHAN PENGGANTI AGREGAT DALAM CAMPURAN BERASPAL LAPIS ANTARA(AC-BC)

HUDA MUTAQIN, AGUNG (2023) PEMANFAATAN SLAG NIKEL SEBAGAI BAHAN PENGGANTI AGREGAT DALAM CAMPURAN BERASPAL LAPIS ANTARA(AC-BC). S1 thesis, Fakultas Teknik Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text (Fulltext)
Agung Huda Mutaqin_3336180031_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (20MB)
[img] Text (01)
Agung Huda Mutaqin_3336180031_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text (02)
Agung Huda Mutaqin_3336180031_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (150kB)
[img] Text (03)
Agung Huda Mutaqin_3336180031_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (386kB)
[img] Text (04)
Agung Huda Mutaqin_3336180031_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (160kB)
[img] Text (05)
Agung Huda Mutaqin_3336180031_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (848kB)
[img] Text (06)
Agung Huda Mutaqin_3336180031_06.pdf
Restricted to Registered users only

Download (36kB)
[img] Text (Ref)
Agung Huda Mutaqin_3336180031_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (74kB)
[img] Text (Lamp)
Agung Huda Mutaqin_3336180031_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (15MB)
[img] Text (CP)
Agung Huda Mutaqin_3336180031_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Abstract

Development on a development and repair road moment this the more increase the amount. The length of roads in Indonesia in 2020 according to level authority 548,366 km long (Ministry of Public Works and Public Housing; Prov/District/City Government Public Works Office). For support smoothness activity Public daily road highway could connect one region to another. However, increasingly increasing need road so the more also increases the demand for natural materials used . Utilization of local materials is one alternative for resolve increasing natural material needs. Study this aim for knowing how influence use of nickel slag as ingredient replacement aggregate with nickel slag content 0%, 10%, 40% and 70 % to characteristics of the intermediate layer (AC-BC) with testing material characteristics and marshall. Results obtained from study this showing that use of nickel slag as replacement aggregate meets LFA class A specification. Passed marshall test refers to specifications general build 2018 surname obtained the ideal proportion of adding nickel slag to the mixture asphalt concrete based on mark stability highest on each proportion filling mix all characteristics marshall mixture in accordance specification general build clan 2018 Division 6 for type asphalt mix Concrete (Laston Layer Between (AC-BC) that is at 70% slag content with rate asphalt 5.5% with mark stability 1098.30 kg, the higher the nickel slag content, the higher the interlocking effect between the nickel slag aggregate grains and the asphalt. Where from results study this could pulled conclusion that use of nickel slag as replacement aggregate could utilized as ingredient pavement road because it meets Standard Highways Specifications.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorTWIDI BETHARY, RINDU198212062010122001
Thesis advisorESTI INTARI, DWI. 198601242014042001
Additional Information: Perkembangan pada suatu pembangunan dan perbaikan jalan saat ini semakin bertambah jumlahnya. Panjang jalan di Indonesia pada tahun 2020 menurut tingkat kewenangannya sepanjang 548.366 km (Kementerian Pekerjaan Umum dan Perumahan Rakyat; Dinas Pekerjaan Umum Pemerintah Prov/Kab/Kota). Untuk mendukung kelancaran aktivitas masyarakat sehari-hari jalan raya dapat menghubungkan suatu wilayah ke wilayah lain. Akan tetapi, semakin meningkatnya kebutuhan jalan maka semakin meningkat juga kebutuhan material alam yang digunakan. Pemanfaatan material lokal adalah salah satu alternatif untuk mengatasi meningkatnya kebutuhan material alam. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana pengaruh penggunaan slag nikel sebagai bahan pengganti agregat dengan kadar slag nikel 0%, 10%, 40% dan 70% terhadap karakteristik lapis antara (AC-BC) dengan pengujian karakteristik material dan marshall. Hasil yang didapatkan dari penelitian ini menunjukan bahwa penggunaan slag nikel sebagai pengganti agregat memenuhi spesifikasi LFA kelas A. Melalui uji marshall yang mengacu pada spesifikasi umum bina marga 2018 didapat proporsi ideal penambahan slag nikel pada campuran aspal beton berdasarkan nilai stabilitas tertinggi pada setiap proporsi campuran yang memenuhi semua karakteristik marshall campuran sesuai spesifikasi umum bina marga 2018 Divisi 6 untuk jenis campuran Lapis Aspal Beton (Laston) Lapis Antara (AC-BC) yaitu pada kadar slag 70% dengan kadar aspal 5,5 % dengan nilai stabilitas 1098,30 kg, semakin ditambah kadar slag nikel maka akan semakin tinggi efek saling mengunci antara butiran agregat slag nikel dengan aspal. Dimana dari hasil penelitian ini dapat ditarik kesimpulan bahwa penggunaan slag nikel sebagai pengganti agregat dapat dimanfaatkan sebagai bahan perkerasan jalan karena memenuhi Standar Spesifikasi Bina Marga.
Subjects: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General)
Divisions: 03-Fakultas Teknik
03-Fakultas Teknik > 22201-Jurusan Teknik Sipil
Depositing User: Mr Agung Huda Mutaqin
Date Deposited: 08 Sep 2023 12:55
Last Modified: 13 Sep 2023 11:21
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/29434

Actions (login required)

View Item View Item