HIDAYAT KHARISMA, NUR (2022) BENTUK PENYAJIAN “MARHABAN” DI KAMPUNG CIWARU KELURAHAN CIPOCOK JAYA KECAMATAN CIPOCOK JAYA KOTA SERANG-BANTEN. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text
Nur Hidayat Kharisma_2289150032_01.pdf Restricted to Registered users only Download (667kB) |
|
Text
Nur Hidayat Kharisma_2289150032_02.pdf Restricted to Registered users only Download (173kB) |
|
Text
Nur Hidayat Kharisma_2289150032_03.pdf Restricted to Registered users only Download (156kB) |
|
Text
Nur Hidayat Kharisma_2289150032_04.pdf Restricted to Registered users only Download (630kB) |
|
Text
Nur Hidayat Kharisma_2289150032_05.pdf Restricted to Registered users only Download (74kB) |
|
Text
Nur Hidayat Kharisma_2289150032_FullText.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text
Nur Hidayat Kharisma_2289150032_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (216kB) |
|
Text
Nur Hidayat Kharisma_2289150032_Ref.pdf Restricted to Registered users only Download (136kB) |
Abstract
This research focuses on how to serve Marhaban which is located in Ciwaru Village, Cipocok Jaya Village, Cipock Jaya District, Serang City, Banten. This research focuses on shaving events for babies who are usually only 7 days or 40 days old. This study has two problem formulations, one of which is related to the general description of Marhaban and the form of presentation of Marhaban art which is located in Kampung Ciwaru. This study uses qualitative methods to find answers to the problem formulation above. The researcher found that the Marhaban art is a hereditary art that is still practiced today in Ciwaru Village and is one of the arts that is cultivated. The sholawat marhaban program lasts approximately 20-30 minutes and consists of 4 to 10 people or more. When the sholawat marhaban is recited and begins to recite the sholawat marhaban, it is started by an imam or leader in the sholawat marhaban group according to the structure, poetry and style. The meaning of sholawat marhaban in each of the verses and verses already has meanings according to what is contained in the contents of the Qur'an or the hadith, as for the types of genres, namely the lagum bayati song with the meaning of the house because it is usually chanted as a foothold or for the following songs, the song lagum shoba has the meaning of the word longing because in the chant it is like a deep longing, the song lagum hijaz which in its meaning and the chant is very soft but impressive and lastly the song lagum rosta in the chant gives a feeling of sincerity and peace of mind.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini berfokus pada cara menyajian Marhaban yang berlokasikan di Kampung Ciwaru Kelurahan Cipocok Jaya Kecamatan Cipocok Jaya Kota Serang Banten. Penelitian ini berfokus pada acara cukuran untuk bayi yang biasanya baru berusia 7 hari atau 40 hari. Penelitian ini memiliki dua rumusan masalah diantaranya yaitu terkait tentang gambaran umum dari Marhaban dan bentuk penyajian kesenian Marhaban yang terletak di Kampung Ciwaru. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif untuk menemukan jawaban dari rumusan masalah di atas. Peneliti menemukan bahwa kesenian Marhaban adalah kesenian turun temurun yang masih dijalankan sampai detik ini di Kampung Ciwaru dan salah satu kesenian yang dibudidayakan. Acara sholawat marhaban dengan durasi kurang lebih sekitar 20- 30 menit yang beranggotakan 4 sampai 10 orang bahkan lebih. Ketika sholawat marhaban di lantunkan dan di mulai lantunkan sholawat marhaban dengand awali oleh seorang imam atau ketua dalam group sholawat marhaban sesuai dengan struktur,syair dan lagamnya. Makna sholawat marhaban dalam setiap syair dan lagam nya sudah mempunyai arti-artinya sesuai dengan apa yang ada d dalam isi al qur’an ataupun hadist nya, adapun jenis-jenis lagam nya yaitu lagu lagam bayati dengan pemaknaan rumah karena biasa di lagukan menjadi pijakan atau untuk lagu-lagu selanjutnya, lagu lagam shoba mempunyai arti kata rindu karena dalam lantunannya seperti kerinduan yang mendalam, lagu lagam hijaz yang dalam pemaknaan nya dan lantunan nya sangat lembut tapi terkesan dan yang terakhir lagu lagam rosta dalam lantunan nya memberikan sebuah keinsafan dan ketengan jiwa. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Phase of Presentation, Kampung Ciwaru Cipocok Jaya, Marhaban Art. Bentuk Penyajian , Kampung Ciwaru Cipocok Jaya, Kesenian Marhaban | |||||||||
Subjects: | M Music and Books on Music > ML Literature of music M Music and Books on Music > MT Musical instruction and study |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 88209-Jurusan Pendidikan Seni dan Pertunjukan |
|||||||||
Depositing User: | Mister Nurhidayat Kharisma | |||||||||
Date Deposited: | 02 Nov 2023 09:43 | |||||||||
Last Modified: | 02 Nov 2023 09:43 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/29298 |
Actions (login required)
View Item |