Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PERBEDAAN HASIL BELAJAR SISWA DENGAN MENGGUNAKAN STRATEGI PEMBELAJARAN INKUIRI TERHADAP HASIL BELAJAR IPA PADA MATERI SIFAT DAN PERUBAHAN WUJUD BENDA PADAT, CAIR, DAN GAS SISWA KELAS V SDN KEBON BARU

NURLIA NINGSIH, ADE (2022) PERBEDAAN HASIL BELAJAR SISWA DENGAN MENGGUNAKAN STRATEGI PEMBELAJARAN INKUIRI TERHADAP HASIL BELAJAR IPA PADA MATERI SIFAT DAN PERUBAHAN WUJUD BENDA PADAT, CAIR, DAN GAS SISWA KELAS V SDN KEBON BARU. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
ADE NURLIA NINGSIH_2227150103_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
ADE NURLIA NINGSIH_2227150103_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (243kB)
[img] Text
ADE NURLIA NINGSIH_2227150103_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (573kB)
[img] Text
ADE NURLIA NINGSIH_2227150103_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (492kB)
[img] Text
ADE NURLIA NINGSIH_2227150103_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (376kB)
[img] Text
ADE NURLIA NINGSIH_2227150103_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)
[img] Text
ADE NURLIA NINGSIH_2227150103_FULLTEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text
ADE NURLIA NINGSIH_2227150103_LAMP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (858kB)
[img] Text
ADE NURLIA NINGSIH_2227150103_REF.pdf
Restricted to Registered users only

Download (190kB)

Abstract

This study aims to determine the effect of science learning outcomes for fifth grade students using inquiry learning strategies using conventional learning strategies and to determine the fifth grade science learning outcomes using inquiry learning strategies are higher than students using conventional learning strategies. This research was conducted at SD Negeri Kebon Baru, Mauk District, Tangerang Regency, with the research subjects being fifth grade students consisting of 2 classes, namely VA and VB classes consisting of 27 students. This type of research uses the Quasi Experimental method (quasi-experimental). The instruments used in this study were tests to measure learning outcomes and questionnaires to measure student learning activities. Based on the results of the analysis and discussion, it can be found that there are differences in student learning outcomes of science lessons in the experimental group taught by the Inquiry learning model which is quite good. It can be seen from the average value of the posttest results of the experimental class, which is 77, which is higher than the control class, which is 66.02. This shows that there are differences in students' cognitive learning outcomes after being given treatment in the form of applying the inquiry learning model.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorNULHAKIM, LUKMAN197904092007101000
Thesis advisorANDRIANA, ENCEP198811262014041001
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh hasil belajar IPA siswa kelas V dengan menggunakan strategi pembelajaran inkuiri degan yang menggunakan strategi pembelajaran konvensional dan untuk mengetahui hasil belajar IPA siswa kelas V yang menggunakan strategi pembelajaran inkuiri lebih tinggi dari pada siswa yang menggunakan strategi pembelajaran konvensional. Penelitian ini dilkakukan di SD Negeri Kebon Baru, Kecamatan Mauk, Kabupaten Tangerang, dengan subjek penelitian siswa kelas V yang terdiri dari 2 kelas yaitu kelas VA dan VB yang terdiri 27 siswa. Jenis penelitian ini menggunakan metode Quasi Experimental (Eksperimen semu). Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah tes untuk mengukur hasil belajar dan kuesioner untuk mengukur aktivitas belajar siswa. Berdasarkan hasil analisis dan pembahasan, dapat disimpulkan bahwa terdapat perbedaan pada hasil belajar kognitif siswa mata pelajaran IPA pada kelompok eksperimen yang diajarkan dengan model pembelajaran Inkuiri sudah tergolong sangat baik. Hal tersebut dapat dilihat dari nilai rata-rata hasil posttest kelas eksperimen 77 lebih tinggi dibandingkan dengan kelas kontrol yaitu 66,02. Hal ini menunjukan bahwa adanya perbedaan hasil belajar kognitif siswa setelah diberi perlakuan berupa penerapan model pembelajaran Inkuiri.
Uncontrolled Keywords: Learning Outcomes, Inquiry, Science Hasil Belajar, Inkuiri, IPA.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: MRS ADELIA NURLIA NINGSIH
Date Deposited: 31 Oct 2023 15:24
Last Modified: 31 Oct 2023 15:24
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/29243

Actions (login required)

View Item View Item