Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH PENGGUNAAN MULTIMEDIA BERBASIS ANDROID TERHADAP KEMAMPUAN MENGENAL BENTUK GEOMETRI PADA ANAK USIA 5-6 TAHUN

Masniah, Masniah (2023) PENGARUH PENGGUNAAN MULTIMEDIA BERBASIS ANDROID TERHADAP KEMAMPUAN MENGENAL BENTUK GEOMETRI PADA ANAK USIA 5-6 TAHUN. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
MASNIAH_2228190044_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (736kB)
[img] Text (SKRIPSI)
MASNIAH_2228190044_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (561kB)
[img] Text (SKRIPSI)
MASNIAH_2228190044_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (474kB)
[img] Text (SKRIPSI)
MASNIAH_2228190044_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (288kB)
[img] Text (SKRIPSI)
MASNIAH_2228190044_REFERENSI.pdf
Restricted to Registered users only

Download (404kB)
[img] Text (SKRIPSI)
MASNIAH_2228190044_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (630kB)
[img] Text (SKRIPSI)
MASNIAH_2228190044_LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)
[img] Text (SKRIPSI)
MASNIAH_2228190044_FULLTEXT1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)

Abstract

Getting to know the concept of shapes and areas of geometric development is one of the stimulations for developing early childhood cognitive development. Geometry is very important to be introduced at an early age, because it becomes one of the most important things in the development of knowing the concept of numbers and learning mathematics at a later stage. Multimedia technology at this time is able to open a new era in the development of media used in various fields, one of which is in the field of education. In this study, researchers used Android-based multimedia technology by using an application to recognize geometric shapes for children aged 5-6 years. This study uses a quantitative experimental method with a quasi-experimental research type. Data collection techniques in this study were tests, observation and documentation. The sample used in this study was 30 children consisting of 15 children as the experimental group and 15 children as the control group. The statistical data analysis technique is by using the t-test which shows a significance level (2 tailed) of 0.000 <0.05. This has shown that the use of Android-based multimedia has an influence on the ability to recognize geometric shapes in children aged 5-6 years. The results of the analysis have also concluded that the average of the experimental group at the pretest was 0, 24,33 > 0.05 and the posttest was 0,37,33 > 0.05 . So it can be concluded that the use of Android-based multimedia has an influence on the ability to recognize geometric shapes in children aged 5-6 years and the ability to recognize geometric shapes has increased.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorAsmawati, Luluk197306072008122001
Thesis advisorKhosiah, Siti197812042010122001
Additional Information: Mengenal konsep bentuk dan bidang perkembangan geometri merupakan salah satu stimulasi untuk mengembangkan perkembangan kognitif anak usia dini. Geometri sangatlah penting untuk dikenalkan sejak dini, karena menjadi salah satu hal terpenting dalam pengembangan mengenal konsep angka dan pembelajaran matematika pada tahap berikutnya. Teknologi multimedia pada saat sekarang ini mampu membuka suatu era baru dalam perkembangan media yang digunakan pada berbagai bidang, salah satunya pada bidang pendidikan. Pada penelitian ini peneliti menggunakan teknologi multimedia berbasis android dengan menggunakan aplikasi mengenal bentuk geometri untuk anak usia 5-6 tahun. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif experiment dengan jenis penelitian quasi experiment. Teknik pengumpulan data pada penelitian ini yaitu tes, observasi dan dokumentasi. Sampel yang digunakan pada penelitian ini yaitu sebanyak 30 anak yang terdiri dari 15 anak sebagai kelompok eksperimen dan 15 anak sebagai kelompok kontrol. Teknik analisis data statistic yaitu dengan menggunakan uji t-test yang menunjukan tingkat nilai signifikansi (2 tailed) sebesar 0,000 < 0,05. Hal ini telah menunjukan bahwa penggunaan multimedia berbasis android memiliki pengaruh terhadap kemampuan mengenal bentuk geometri anak usia 5-6 tahun. Hasil analisis pun telah disimpulkan bahwa rata-rata kelompok eksperimen pada pretest sebesar 0,24,33 > 0,05 dan posttest sebesar 0,37,33 > 0,05 . Maka dapat disimpulkan bahwa penggunaan multimedia berbasis android memiliki pengaruh terhadap kemampuan mengenal bentuk geometri pada anak usia 5-6 tahun dan kemampuan mengenal bentuk geometri telah meningkat.
Uncontrolled Keywords: android-based multimedia, geometry, 5-6 years. multimedia berbasis android, geometri, 5-6 tahun.
Subjects: L Education > L Education (General)
T Technology > T Technology (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86202-Jurusan Pendidikan Guru PAUD
Depositing User: Mrs Mas Niah
Date Deposited: 31 Oct 2023 15:20
Last Modified: 31 Oct 2023 15:20
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/29240

Actions (login required)

View Item View Item