Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGEMBANGAN BUKU DIGITAL DENGAN PEMANFAATAN APLIKASI BOOK CREATOR UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA ANAK USIA 5-6 TAHUN

Ekawati, Ratna (2023) PENGEMBANGAN BUKU DIGITAL DENGAN PEMANFAATAN APLIKASI BOOK CREATOR UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA ANAK USIA 5-6 TAHUN. Master thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
RATNA EKAWATI_7772210017_FULLTEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (25MB)
[img] Text
RATNA EKAWATI_777221017_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (95kB)
[img] Text
RATNA EKAWATI_7772210017_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text
RATNA EKAWATI_7772210017_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (424kB)
[img] Text
RATNA EKAWATI_7772210017_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
RATNA EKAWATI_7772210017_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text
RATNA EKAWATI_7772210017_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (186kB)
[img] Text
RATNA EKAWATI_7772210017_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (275kB)
[img] Text
RATNA EKAWATI_7772210017_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (20MB)

Abstract

This development research aims to produce phonetic-based digital books to stimulate and improve the reading skills of children aged 5-6 years. The sample was taken by purposive sampling from 3 schools consisting of a small group trial of 7 children, a limited group trial of 18 children and a field trial of 42 children from 3 schools. This research is an R and D research with the ADDIE development model which consists of five stages, namely Analyze, Design, Development, Implementation and Evaluation. Data collection techniques through observation, interviews and questionnaires. Data analysis techniques use percentage calculations to measure product validity values and measure teacher and child responses, while t-tests are used to measure product effectiveness. The results of this development research include product validity by experts, teacher and child responses and product effectiveness as teaching materials. The results of material expert validation are 100% and the results of media expert validation are 93% and this product is declared very feasible. The results of the teacher's response are very positive with a value of 99.4%, which means the product is very good and the child's response is also positive with a value of 98% which means this digital book is very liked by children. The t-test results showed a sig value of 0.000 ˂ 0.05. Based on this analysis, it can be concluded that digital books are very effective to be used as teaching materials in learning English reading for children aged 5-6 years.

Item Type: Thesis (Master)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorAtikah, Cucu196612271992032001
Thesis advisorAsmawati, Luluk197306072008122001
Additional Information: Penelitian pengembangan ini bertujuan untuk menghasilkan buku digital berbasis fonetik untuk menstimulasi dan meningkatkan kemampuan membaca anak usia 5-6 tahun. Sampel diambil secara purposive sampling dari 3 sekolah yang terdiri dari uji coba kelompok kecil sejumlah 7 anak, uji coba kelompok terbatas sejumlah 18 anak dan uji coba lapangan sejumlah 42 anak yang berasal dari 3 sekolah. Penelitian ini merupakan penelitian R and D dengan model pengembangan ADDIE yang terdiri dari lima tahapan, yaitu Analyze, Design, Development, Implementation dan Evaluation. Teknik pengumpulan data melalui observasi, wawancara dan angket. Teknis analisis data menggunakan perhitungan persentase untuk mengukur nilai validitas produk dan mengukur respon guru dan anak, sedangkan uji-t digunakan untuk mengukur efektivitas produk. Hasil penelitian pengembangan ini meliputi validitas produk oleh pakar, respon guru dan anak serta efektivitas produk sebagai bahan ajar. Hasil validasi ahli materi adalah 100% dan hasil validasi ahli media adalah 93% dan produk ini dinyatakan sangat layak. Hasil respon guru sangat positif dengan nilai 99,4% , yang berarti produk sangat baik dan respon anak juga positif dengan nilai 98% yang berarti buku digital ini sangat disukai anak-anak. Hasil penilaian efektivitas buku digital di dapat dari membandingkan skor nilai kemampuan membaca anak saat pre-test dan pos-test. Hasil uji-t yang menunjukkan nilai sig 0.000 ˂ 0.05. Berdasarkan analisis tersebut maka dapat disimpulkan bahwa buku digital sangat efektif untuk digunakan sebagai bahan ajar pada pembelajaran membaca bahasa Inggris bagi anak usia 5-6 tahun.
Uncontrolled Keywords: digital book, reading ability, early childhood buku digital, kemampuan membaca, anak usia dini
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 08-Pascasarjana > Magister Teknologi Pembelajaran
08-Pascasarjana
Depositing User: Mrs. Ratna Ekawati
Date Deposited: 02 Nov 2023 09:38
Last Modified: 02 Nov 2023 09:38
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/29112

Actions (login required)

View Item View Item