Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF BERBANTUAN PADLET TEMA PERUBAHAN LINGKUNGAN UNTUK MENUMBUHKAN KEMAMPUANBERPIKIR KREATIF SISWA KELAS VII

Ulum, Raudotul (2023) PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF BERBANTUAN PADLET TEMA PERUBAHAN LINGKUNGAN UNTUK MENUMBUHKAN KEMAMPUANBERPIKIR KREATIF SISWA KELAS VII. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
skripsi Raudotul Ulum_2281180035_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (11MB)
[img] Text
Raudotul Ulum_2281180035_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Raudotul Ulum_2281180035_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (805kB)
[img] Text
Raudotul Ulum_2281180035_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (492kB)
[img] Text
Raudotul Ulum_2281180035_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Raudotul Ulum_2281180035_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (288kB)
[img] Text
Raudotul Ulum_2281180035_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (8MB)
[img] Text
Raudotul Ulum_2281180035_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (424kB)

Abstract

Creative thinking is one of the abilities that must be possessed by 21st century studnts. The importance of the abilitiy to think creatively for students is so that students can spark ideas to find solutions in a problem solving. However student’s creative thinking skills are still lacking, this can be seen from the lack of active students in learning activities. Students have not been able to communicatte their opinions and arguments whhen the teacher ask questions to students. Interactive learning media can be used to make learning activities fun and attract students’ attention so they can actively participate in learning activities. One application that can be used as a learning medium is padlet. This study aims to analyze the efficiency level of padlet assisted interactive learning media with the theme of environmental change to foster the creative thinking abilities of class VII students. The methode use is R&D (research and development) which is than modified and limited to the product trial stage. The result showed tthat thhe scores obtained on the validation and trial of padllet assisted interactive learning media were 94.25% in the “Very Valid” category and the results of the media trials obtained a score of 89.93% in the “Very Efficient” category. So it can be concluded that padlet assisted interactive learning media is very efficient and suitable for use in the filed to foster the creative thinking abilities of class VII students on the theme of environmental change.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHAKIM, LUKMANUL0009047907
Thesis advisorNESTIADI, ADI0006068810
Additional Information: Berpikir kreatif merupakan salah satu kemampuan yang harus dimiliki oleh siswa abad 21. Pentingnya kemampuan berpikir kreatif bagi siswa yaitu agar siswa dapat mencetuskan ide atau gagasannya untuk mencari solusi dalam menyelesaikan suatu permasalahan. Namun kemampuan berpikir kreatif siswa masih kurang hal ini dilihat dari kurang aktifnya siswa dalam kegiatan pembelajaran. Siswa belum bisa mengomunikasikan pendapat dan argumentasinya pada saat guru mengajukan pertanyaan kepada siswa. Media pembelajaran interaktif dapat digunakan untuk membuat kegiatan pembelajaran menjadi menyenangkan dan menarik perhatian siswa agar dapat berpartisipasi aktif dalam kegiatan pembelajaran. Salah satu aplikasi yang dapat digunakan sebagai media pembelajaran adalah padlet. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis tingkat efisiensi media pembelajaran interaktif berbantuan padlet tema perubahan lingkungan untuk menumbuhkan kemampuan berpikir kreatif siswa kelas VII. Metode yang digunakan yaitu R&D (research and development) kemduian dimodifikasi dan dibatasi sampai tahap uji coba produk. Hasil penelitian menunjukan skor yang diperoleh pada validasi dan uji coba media pembelajaran interaktif berbantuan padlet yaitu sebesar 94,25% dengan kategori “Sangat Valid” dan hasil uji coba media memperoleh skor sebesar 89,93% dengan kategori “Sangat Efisien”. Sehingga dapat disimpulkan bahwa media pembelajaran interkatif berbantuan padlet sangat efisien dan layak digunakan dilapangan untuk menumbuhkan kemampuan berpikir kreatif siswa kelas VII pada materi tema Perubahan Lingkungan
Uncontrolled Keywords: creative thinking, interactive leraning media, padlet. berpikir kreatif, media pembeljaran interaktif, padlet
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84201-Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam
Depositing User: Miss Raudotul Ulum
Date Deposited: 01 Nov 2023 16:15
Last Modified: 01 Nov 2023 16:15
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/29046

Actions (login required)

View Item View Item