Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGEMBANGAN E-MODUL BERORIENTASI HIGHER ORDER THINKING SKILLS DENGAN PLATFORM ANDROID PADA MATERI BANGUN RUANG SISI DATAR

ZULFA HASANAH, ARINI (2023) PENGEMBANGAN E-MODUL BERORIENTASI HIGHER ORDER THINKING SKILLS DENGAN PLATFORM ANDROID PADA MATERI BANGUN RUANG SISI DATAR. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
Arini Zulfa Hasanah_2225170092_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (6MB)
[img] Text
Arini Zulfa Hasanah_2225170092_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Arini Zulfa Hasanah_2225170092_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (211kB)
[img] Text
Arini Zulfa Hasanah_2225170092_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (295kB)
[img] Text
Arini Zulfa Hasanah_2225170092_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Arini Zulfa Hasanah_2225170092_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (131kB)
[img] Text
Arini Zulfa Hasanah_2225170092_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (207kB)
[img] Text
Arini Zulfa Hasanah_2225170092_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)

Abstract

In this increasingly advanced era, technology has become a very important tool in the field of education. One of utilizing this technology is using learning media as a learning resource for students. One of the learning media that is effectively used is an electronic module or e-module. The purpose of this research and development is to evaluate the level of feasibility and practicality of using e-module mathematics in learning flat sided shapes with a focus on higher order thinking skills in class VIII. Class VIII students of MTs Negeri 2 Bogor Regency became the subject of this study. The research method used is R&D (Research and Development) by applying the ADDIE model, which consists of the stages of analysis, design, development, implementation and evaluation. The results of testing by material experts showed a feasibility percentage of 79% in the feasible category, while media experts gave a feasibility percentage of 82% in the very feasible category. In addition, based on the practicality questionnaire given to educators, this e-module is considered very practical with a response percentage of 92.2%, and the responses from students also show a high level of practicality, which is equal to 89.6%. Therefore, the mathematics e-module developed for material on flat sided spaces with a focus on higher order thinking skills is considered feasible and practical to use in the learning process.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorMUTAQIN, ANWAR197608102003121001
Thesis advisorRAHAYU, ILMIYATI196602211991112001
Additional Information: Dalam era yang semakin maju ini, teknologi telah menjadi salah satu alat yang sangat berperan dalam bidang pendidikan. Salah satu bentuk pemanfaatan teknologi tersebut adalah penggunaan media pembelajaran sebagai sumber belajar bagi peserta didik. Salah satu media pembelajaran yang efektif digunakan adalah modul elektronik atau e-modul. Tujuan dari penelitian dan pengembangan ini adalah untuk mengevaluasi tingkat kelayakan dan kepraktisan penggunaan e-modul matematika dalam pembelajaran bangun ruang sisi datar dengan fokus pada higher order thinking skills pada kelas VIII. Peserta didik kelas VIII MTs Negeri 2 Kabupaten Bogor menjadi subjek penelitian ini. Metode penelitian yang digunakan adalah R&D (Research and Development) dengan menerapkan model ADDIE, yang terdiri dari tahapan analisis, perancangan, pengembangan, implementasi, dan evaluasi. Hasil pengujian oleh ahli materi menunjukkan persentase kelayakan sebesar 79% dengan kategori layak, sementara ahli media memberikan persentase kelayakan sebesar 82% dengan kategori sangat layak. Selain itu, berdasarkan angket kepraktisan yang diberikan kepada pendidik, e-modul ini dinilai sangat praktis dengan persentase respon sebesar 92,2%, dan respon dari peserta didik juga menunjukkan tingkat kepraktisan yang tinggi, yaitu sebesar 89,6%. Dengan demikian, e-modul matematika yang dikembangkan untuk materi bangun ruang sisi datar dengan fokus pada higher order thinking skills dinilai layak dan praktis untuk digunakan dalam proses pembelajaran.
Uncontrolled Keywords: E-Module, Higher Order Thinking Skills, Flat Sided Spaces E-Modul, Higher Order Thinking Skills, Bangun Ruang Sisi Datar
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > Q Science (General)
Q Science > QA Mathematics
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika
Depositing User: Mrs Arini Zulfa Hasanah
Date Deposited: 13 Oct 2023 15:05
Last Modified: 13 Oct 2023 15:05
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/28653

Actions (login required)

View Item View Item