Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

Upaya Guru dalam meningkatkan Keterampilan Kolaborasi Peserta Didik di SDN Sukasari 4

Despriyanti, Riska (2023) Upaya Guru dalam meningkatkan Keterampilan Kolaborasi Peserta Didik di SDN Sukasari 4. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
Riska Despriyanti_2227190056_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)
[img] Text
Riska Despriyanti_2227190056_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (590kB)
[img] Text
Riska Despriyanti_2227190056_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (434kB)
[img] Text
Riska Despriyanti_2227190056_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (343kB)
[img] Text
Riska Despriyanti_2227190056_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (924kB)
[img] Text
Riska Despriyanti_2227190056_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (544kB)
[img] Text
Riska Despriyanti_2227190056_06.pdf
Restricted to Registered users only

Download (318kB)
[img] Text
Riska Despriyanti_2227190056_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (214kB)
[img] Text
Riska Despriyanti_2227190056_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (5MB)
[img] Text
Riska Despriyanti_2227190056_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (34kB)

Abstract

The rapid development of technology raises various challenges. The negative impact arising from the rapid development of technology causes children to become lazy individuals, tend to have their own world, and become apathetic individuals because they prefer to interact with gadgets. Therefore collaboration skills are one of the 21st century skills that must be possessed by students so that they are able to interact and act well in an activity that requires them to be together with other members in achieving a common result or goal through teamwork. This study aims to describe the planning carried out by the teacher in improving collaboration skills in VA class students at SDN Sukasari 4, describe the implementation carried out by the teacher in improving collaboration skills in VA class students at SDN Sukasari, describe collaboration skills in class students VA at SDN Sukasari 4. This research was conducted by taking place at the Sukasari 4 Public Elementary School which is located at Jl. Moh. Yamin, Babakan, Kec. Tangerang, Tangerang City, Banten, 15118 in Class VA. This research was conducted from January to June 2023. This research used a qualitative descriptive research method and used interview, observation, and documentation techniques. The results of this study indicate that the VA class teachers in their planning prepare Learning Implementation Plans and Student Worksheets, the implementation includes routine activities, namely the learning process using the PBL and PJBL model, spontaneous activities namely guiding, monitoring, and also appreciating the work of students , programmed activities, namely the "Market Day" program. Then students in the VA class have collaboration skills which include good communication and collaboration skills.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorRahman Hakim, Zerri198003312010121002
Thesis advisorSetiawan, Sigit201808032164
Additional Information: Dampak negatif yang ditimbulkan dari pesatnya perkembangan teknologi menyebabkan anak menjadi pribadi yang apatis karena lebih senang berinteraksi dengan gawai. Oleh karena itu Keterampilan kolaborasi harus dimiliki oleh peserta didik agar mereka mampu berinteraksi dan bertindak dengan baik di dalam sebuah aktivitas yang menuntutnya untuk bersama-sama dengan anggota lain dalam mencapai sebuah hasil atau tujuan bersama melalui kerja tim. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan perencanaan dan pelaksanaan yang dilakukan oleh guru dalam meningkatkan keterampilan kolaborasi pada peserta didik kelas VA di SDN Sukasari 4, serta mendeskripsikan keterampilan kolaborasi pada peserta didik kelas VA di SDN Sukasari 4. Penelitian ini dilakukan dengan mengambil tempat di Sekolah Dasar Negeri Sukasari 4 yang beralamat di Jl. Moh. Yamin, Babakan, Kec. Tangerang, Kota Tangerang, Banten, 15118 pada Kelas VA yang dilaksanakan pada bulan Januari – Juni 2023. Penelitian ini menggunakan metode penelitan deskriptif kualitatif dan menggunakan teknik wawancara, observasi, dan juga dokumentasi. Hasil dari penelitian ini menunjukkan, pertama guru kelas VA dalam perencanaannya mempersiapkan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran dan Lembar Kerja Peserta Didik mengacu pada model PBL atau PJBL yang mampu meningkatkan keterampilan kolaborasi peserta didik, kedua dalam pelaksanaannya mencakup pada kegiatan rutin yakni proses pembelajaran menggunakan model PBL dan PJBL, kegiatan spontan yakni membiasakan menghargai, menolong dan membantu orang lain, serta membiasakan konsultasi pada guru, kegitan terprogram yakni adanya program “Market Day”, ketiga peserta didik di kelas VA memiliki keterampilan kolaborasi yang mencakup pada kemampuan komunikasi, tanggung jawab, diskusi, menghargai pendapat, mengungkapkan ide dan kerja sama yang baik.
Uncontrolled Keywords: Collaboration Skills, Routine Activities, Spontaneous Activities, Programmed Activities Keterampilan Kolaborasi, Kegiatan Rutin, Kegiatan Spontan, Kegiatan Terprogram.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Depositing User: Riska Despriyanti Riska
Date Deposited: 12 Oct 2023 11:23
Last Modified: 12 Oct 2023 11:23
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/28443

Actions (login required)

View Item View Item