Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

UPAYA GURU DALAM MENGOPTIMALKAN KEMANDIRIAN ANAK (Penelitian Deskriptif Kualitatif Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di RA Al-Izzah Kota Serang)

NUR FITRIANI, DESY (2023) UPAYA GURU DALAM MENGOPTIMALKAN KEMANDIRIAN ANAK (Penelitian Deskriptif Kualitatif Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di RA Al-Izzah Kota Serang). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
DESY NUR FITRIANI_2228190001_FULLTEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (7MB)
[img] Text (SKRIPSI)
DESY NURFITRIANI_2228190001_01 (1).pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
DESY NUR FITRIANI_2228190001_02 (1).pdf
Restricted to Registered users only

Download (322kB)
[img] Text (SKRIPSI)
DESY NUR FITRIANI_2228190001_03 (1).pdf
Restricted to Registered users only

Download (192kB)
[img] Text (SKRIPSI)
DESY NUR FITRIANI_2228190001_04 (1).pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
DESY NUR FITRIANI_2228190001_05 (1).pdf
Restricted to Registered users only

Download (126kB)
[img] Text (SKRIPSI)
DESY NUR FITRIANI_2228190001_REF (1).pdf
Restricted to Registered users only

Download (242kB)
[img] Text (SKRIPSI)
DESY NUR FITRIANI_2228190001_LAMP (1).pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)
[img] Text (SKRIPSI)
DESY NUR FITRIANI_2228190001_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (18MB)

Abstract

Independence is an attitude and behavior that is not easily dependent on other people in completing their tasks. Independence is also an attitude that must be formed by teachers and parents to build a child's personality. The facts show that there are still early childhood children who have a low level of independence when the child is at school. The purpose of this study was to analyze the independence of children aged 5-6 years, the efforts of teachers in optimizing the independence of children aged 5-6 years, the forms of cooperation between teachers and parents in optimizing children's independence and teacher's efforts in evaluating children's independence. In this study using a qualitative approach to the type of research that is descriptive qualitative research. Data collection techniques were carried out using observation, interview and documentation methods. Researchers as the main instrument in the study used supporting instruments in the form of observation guidelines and interview guidelines. The analysis technique used is Bogdan and Taylor's descriptive analysis in Lexy J. Moleong using field research. The results of this study are that the child's independence has developed according to expectations, the teacher's efforts to optimize the child's independence, the form of cooperation between the teacher and parents and the teacher's evaluation of the child's independence that has been carried out well.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorMARYANI, KRISTIANA198103152014042001
Thesis advisorATIKAH, CUCU196612271992032001
Additional Information: Kemandirian adalah suatu sikap dan perilaku yang tidak mudah bergantung dengan orang lain dalam menyelesaikan tugas-tugasnya. Kemandirian juga merupakan sikap yang harus dibentuk oleh guru dan orang tua untuk membangun kepribadian anak. Fakta menunjukan masih terdapat anak usia dini yang memiliki tingkat kemandirian yang rendah pada saat anak berada disekolah. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisis kemandirian anak usia 5-6 tahun, upaya guru dalam mengoptimalkan kemandirian anak usia 5-6 tahun, bentuk kerjasama guru dan orangtua dalam mengoptimalkan kemandirian anak dan upaya gutu dalam mengevaluasi kemandiriana anak. Dalam penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian yaitu penelitian kualitatif deskriptif. Teknik pengumpulan data yang dilakukan menggunakan metode observasi, wawancara dan dokumentasi. Peneliti sebagai instrumen utama dalam penelitian menggunakan instumen pendukung berupa pedoman observasi dan pedoman wawancara. Teknik analisis yang digunakan adalah analisis deskriptif Bogdan dan Taylor dalam Lexy J. Moleong dengan menggunakan field research. Hasil dari penelitian ini adalah kemandirian anak sudah berkembang sesuai harapan, upaya guru dalam mengoptimalkan kemandirian anak, bentuk kerjasama antara guru dan orangtua serta evaluasi guru terhadap kemandirian anak yang sudah terlaksana dengan baik.
Uncontrolled Keywords: Independence, Teacher's Effort, Children Aged 5-6 Years. Kemandirian, Upaya Guru, Anak Usia 5-6 Tahun
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86202-Jurusan Pendidikan Guru PAUD
Depositing User: Mrs Desy Nur Fitriani
Date Deposited: 13 Oct 2023 08:28
Last Modified: 13 Oct 2023 08:28
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/28440

Actions (login required)

View Item View Item