Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENDEKATAN TPACK PADA PEMBELAJARAN TARI KREASI DI KELAS XI IIS 3 SMA NEGERI 1 ANYER

CAHYATI UMMI, ANI (2023) PENDEKATAN TPACK PADA PEMBELAJARAN TARI KREASI DI KELAS XI IIS 3 SMA NEGERI 1 ANYER. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
ANI CAHYATI_2289190027_FULLTEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (6MB)
[img] Text
ANI CAHYATI_2289190027_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (921kB)
[img] Text
ANI CAHYATI_2289190027_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (386kB)
[img] Text
ANI CAHYATI_2289190027_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (509kB)
[img] Text
ANI CAHYATI_2289190027_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
ANI CAHYATI_2289190027_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (161kB)
[img] Text
ANI CAHYATI_2289190027_REF.pdf
Restricted to Registered users only

Download (161kB)
[img] Text (SKRIPSI)
ANI CAHYATI_2289190027_LAMP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)

Abstract

Learning is an activity carried out by teachers and students to achieve learning goals. Learning activity is a process that must be taken by a student to complete the achievement in obtaining things that are not known to be known. To carry out learning there is a learning approach which is the starting point for determining methods, media, objectives, and evaluation of learning. The scope of this research refers to learning with the TPACK approach as a form of adjustment in the world of education to technological advances. This approach is a learning framework by integrating learning materials, pedagogy, knowledge, and technology. This study aims to describe planning, implementation, and evaluation, as well as to find out the results of student learning outcomes from the application of the TPACK approach to creative dance learning in class XI IIS 3 SMA Negeri 1 Anyer. The subjects in this study were the cultural arts teacher Lina Marlina S.Pd., the school principal Istiadi S.Pd., and related students. This research uses descriptive qualitative research using observation, interview, and documentation techniques. The results obtained from this study are the implementation process with the TPACK approach which takes precedence over planning, such as making lesson plans, teaching materials, syllabus, objectives, methods, and learning media. Implementation of creative dance learning with the TPACK approach which involves technology such as projectors, power point software, YouTube, tik-tok, google forms, whell of names, etc. This implementation is based on the seven components of TPACK, namely PK (Pedagogical Knowledge), CK (Content Knowledge), TK (Technological Knowledge), PCK (Pedagogical Content Knowledge), TCK (Technological Content Knowledge), TPK (Technological Pedagogical Knowledge), and TPACK ( Technological Pedagogical and Content Knowledge). The results of student learning outcomes with the TPACK approach show whether or not there is an increase in student learning motivation by involving technology in learning activities. The main support for the TPACK learning approach is the facilities and infrastructure owned by the school and related students.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHADIYATNO, HADIYATNO197006172006041005
Thesis advisorJUNIANTI LESTARI, DWI0007068902
Additional Information: Pembelajaran merupakan aktivitas yang dilakukan oleh guru dan siswa untuk mencapai tujuan belajar. Aktivitas belajar adalah proses yang harus ditempuh seorang siswa untuk menuntaskan ketercapaian dalam memperoleh hal-hal yang tidak diketahui menjadi diketahui. Untuk melakukan pembelajaran terdapat pendekatan pembelajaran yang menjadi titik tolak untuk menentukan metode, media, tujuan, dan evaluasi pembelajaran. Pada lingkup penelitian ini mengacu pada pembelajaran dengan pendekatan TPACK sebagai bentuk penyesuaian dunia pendidikan terhadap kemajuan teknologi. Pendekatan tersebut merupakan kerangka pembelajaran dengan mengintegrasikan antara materi pembelajaran, pedagogi, pengetahuan, dan teknologi. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan mengenai perencanaan, pelaksanaan, dan evaluasi, serta untuk mengetahui hasil capaian belajar siswa dari penerapan pendekatan TPACK pada pembelajaran tari kreasi di kelas XI IIS 3 SMA Negeri 1 Anyer. Subjek pada penelitian ini yaitu guru seni budaya Lina Marlina S.Pd., kepala sekolah Istiadi S.Pd., dan siswa terkait. Penelitian ini menggunakan jenis penelitian kualitatif deskriptif dengan menggunakan teknik observasi, wawancara, dan dokumentasi. Hasil yang diperoleh dari penelitian ini yaitu proses pelaksanaan dengan pendekatan TPACK yang didahulukan dengan perencanaan, seperti pembuatan RPP, bahan ajar, silabus, tujuan, metode, dan media pembelajaran serta adanya hasil nilai aspek kognitif, afektif, dan psikomotorik. Pelaksanaan pembelajaran tari kreasi dengan pendekatan TPACK yang melibatkan teknologi seperti proyektor, software power point, yotube, tik-tok, google form, whell of name, dll. Pelaksanaan tersebut berpacu pada ketujuh komponen TPACK yaitu PK (Pedagogical Knowledge), CK (Content Knowledge), TK (Technological Knowledge), PCK (Pedagogical Content Knowledge), TCK (Technological Content Knowlegde), TPK (Technological Pedagogical Knowledge), dan TPACK (Technological Pedagogical and Content Knowledge). Hasil capaian pembelajaran siswa dengan pendekatan TPACK menunjukkan bahwa ada dan tidaknya peningkatan motivasi belajar siswa dengan melibatkan teknologi pada aktivitas pembelajaran termasuk pada aspek kognitif, afektif, dan psikomotorik. Penunjang utama pada pendekatan pembelajaran TPACK yaitu sarana dan prasarana yang dimiliki sekolah dan siswa yang terkait.
Uncontrolled Keywords: TPACK Approach, Learning, cognitive, affective, psychomotor, SMA Negeri 1 Anyer. Pendekatan TPACK, Pembelajaran, Kognitif, Afektif, dan Psikomotorik, SMA Negeri 1 Anyer.
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 88209-Jurusan Pendidikan Seni dan Pertunjukan
Depositing User: ANI CAHYATI UMMI
Date Deposited: 09 Oct 2023 16:31
Last Modified: 09 Oct 2023 16:31
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/28297

Actions (login required)

View Item View Item