Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

Profil Ekoliterasi Siswa Melalui Project Based Learning Pada Materi Pencemaran Lingkungan Kelas X Di SMA N 1 Sajira Tahun Pelajaran 2021/2022

Diana, Azmar (2023) Profil Ekoliterasi Siswa Melalui Project Based Learning Pada Materi Pencemaran Lingkungan Kelas X Di SMA N 1 Sajira Tahun Pelajaran 2021/2022. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
Azmar Diana_2224180071_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (5MB)
[img] Text
Azmar Diana_2224180071_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (732kB)
[img] Text
Azmar Diana_2224180071_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (343kB)
[img] Text
Azmar Diana_2224180071_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (151kB)
[img] Text
Azmar Diana_2224180071_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (126kB)
[img] Text
Azmar Diana_2224180071_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (11kB)
[img] Text
Azmar Diana_2224180071_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (146kB)
[img] Text
Azmar Diana_2224180071_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)

Abstract

This research to determine the level of ecoliteracy of students through Project Based Learning (PjBL) on environmental pollution material for class X SMAN 1 Sajira. The method used in this research is descriptive qualitative method. The research population in this study were students of class X MIPA with the research sample being students of class X MIPA 1 SMAN 1 Sajira, totaling 36 students. The technique used in sampling in this study was simple random sampling. The instruments used in this study were an ecoliteracy level questionnaire, learning observation sheets, and student interview guide sheets. Based on the results of the research that has been done, the level of ecoliteracy of students in the cognitive and emotional aspects is included in the high category with an average score of 87 and 76, while the level of ecoliteracy in the psychomotor aspect is included in the medium category with an average value of 63. The level of ecoliteracy of students is influenced by habits carried out by students at school, namely routinely carrying out mutual cooperation in cleaning the school and classroom environment. In certain subjects, students are trained to manage waste which is one of the environmental problems. From the research conducted, it is necessary to hold special training for students to develop creativity in processing waste into usable goods. So that students can confidently apply the knowledge gained from school to their surroundings.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorRifqiawati, Ika201508312066
Thesis advisorAmelia, Evi197207272005012001
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tingkat ekoliterasi siswa melalui Project Based Learning (PjBL) pada materi pencemaran lingkungan kelas X SMAN 1 Sajira. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kualitatif deskriptif. Populasi penelitian dalam penelitian ini adalah siswa kelas X MIPA dengan sampel penelitian adalah siswa kelas X MIPA 1 SMAN 1 Sajira yang berjumlah 36 siswa. Teknik yang digunakan dalam pengambilan sampel pada penelitian ini adalah simple random sampling. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah angket tingkat ekoliterasi, lembar observasi pembelajaran, dan pedoman wawancara siswa. Berdasarkan hasil penelitian yang telah dilakukan, tingkat ekoliterasi siswa pada aspek kognitif dan emosional termasuk pada kategori tinggi dengan nilai rata-rata 87 dan 76, sedangkan tingkat ekoliterasi aspek psikomotor termasuk pada kategori sedang dengan nilai rata-rata 63. Tingkat ekoliterasi siswa dipengaruhi oleh kebiasaan yang dilakukan siswa di sekolah, yaitu rutin melakukan gotong royong membersihkan lingkungan sekolah dan kelas. Pada mata pelajaran tertentu, siswa dilatih untuk mengelola sampah yang menjadi salah satu permasalahan lingkungan. Dari penelitian yang dilakukan, perlu diadakannya pelatihan khusus bagi siswa untuk mengembangkan kreativitas dalam mengolah sampah menjadi barang layak guna. Sehingga siswa dapat dengan percaya diri menerapkan pengetahuan yang didapat dari sekolah ke lingkungan sekitarnya.
Uncontrolled Keywords: ecoliteracy, environmental pollution, Project Based Learning (PjBL) ekoliterasi, pencemaran lingkungan, Project Based Learning (PjBL).
Subjects: Communication > Science Journalism
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84205-Jurusan Pendidikan Biologi
Depositing User: Azmar Diana
Date Deposited: 24 Aug 2023 10:44
Last Modified: 24 Aug 2023 10:44
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/28190

Actions (login required)

View Item View Item