Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

STRATEGI PENGEMBANGAN USAHA INDUSTRI RUMAH TANGGA DUA SEKAWAN DI KECAMATAN PASAR KEMIS KABUPATEN TANGERANG

Dian Pertiwi, Septiyani (2023) STRATEGI PENGEMBANGAN USAHA INDUSTRI RUMAH TANGGA DUA SEKAWAN DI KECAMATAN PASAR KEMIS KABUPATEN TANGERANG. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Septiyani Dian Pertiwi_4441190014_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)
[img] Text
Septiyani Dian Pertiwi_4441190014_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Septiyani Dian Pertiwi_4441190014_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (374kB)
[img] Text
Septiyani Dian Pertiwi_4441190014_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (432kB)
[img] Text
Septiyani Dian Pertiwi_4441190014_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (600kB)
[img] Text
Septiyani Dian Pertiwi_4441190014_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (257kB)
[img] Text
Septiyani Dian Pertiwi_4441190014_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (371kB)
[img] Text
Septiyani Dian Pertiwi_4441190014_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Abstract

Dua Sekawan Home Industry is one of the home industries that produces snacks, namely onion chips. However, in carrying out its production activities there are several obstacles, such as the many competitors of similar business actors causing high competition in fighting for market share and decline in people's purchasing power causing fluctuating sales. The purpose of this study is to analyze internal factors (Strengths and Weaknesses) and external factors (Opportunities and Threats) in the Dua Sekawan Home Industry business, where the results of this analysis will produce strategy recommendations for the Dua Sekawan Home Industry to develop their business. The results showed that the internal factors consist of 4 strengths and 4 weaknesses. strength factors consisting of quality products, business licenses, non-seasonal production, and easy-to-obtain raw materials. while the weak factors consist of fluctuating sales volume, lack of marketing and promotion, bookkeeping that is still simple and only has one type of product. External factors consist of 3 opportunities and 3 threats with opportunity factors consisting of advances in communication and information technology, customer loyalty and increasing community growth, while threat factors consist of unstable demand, many variations of new chip products and rising raw material prices.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorPancawati, Juwarin197502142003122001
Thesis advisorAnggraeni, Dian197009162005012001
Additional Information: Industri Rumah Tangga Dua Sekawan merupakan salah satu industri rumah tangga yang memproduksi makanan ringan, yaitu keripik bawang. Namun, dalam menjalankan kegiatan produksinya ada beberapa kendala, seperti banyaknya pesaing pelaku usaha sejenis yang menyebabkan persaingan yang tinggi dalam memperebutkan pangsa pasar dan penurunan daya beli masyarakat menyebabkan volume penjualan yang fluktuasi. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisis faktor internal dan faktor eksternal di Industri Rumah Tangga Dua Sekawan, melalui analisis ini akan menghasilkan rekomendasi strategi untuk Industri Rumah Tangga Dua Sekawan untuk mengembangkan usahanya. Hasil penelitian menunjukkan bahwa faktor internal terdiri dari 4 kekuatan dan 4 kelemahan. Faktor kekuatan yang dimiliki usaha ini terdiri dari produk yang berkualitas, memiliki izin usaha, produksi yang kontinu, dan bahan baku yang mudah diperoleh. Sedangkan faktor kelemahan yang dimiliki usaha ini terdiri dari volume penjualan yang fluktuatif, kurangnya sistem promosi, kondisi pembukuan yang masih sederhana dan hanya memiliki satu jenis produk. Faktor eksternal terdiri dari 3 peluang dan 3 ancaman, dengan peluang yang terdiri dari kemajuan teknologi komunikasi dan informasi, loyalitas pelanggan dan kondisi pertumbuhan masyarakat, sedangkan faktor ancaman terdiri dari permintaan yang tidak stabil atau cenderung rendah, munculnya variasi produk sejenis dan kenaikan harga bahan baku.
Uncontrolled Keywords: home industry, bussiness strategy, SWOT analysis
Subjects: H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD28 Management. Industrial Management
S Agriculture > S Agriculture (General)
Divisions: 04-Fakultas Pertanian
04-Fakultas Pertanian > 54201-Program Studi Agribisnis
Depositing User: Mrs Septiyani Dian Pertiwi
Date Deposited: 12 Oct 2023 09:27
Last Modified: 12 Oct 2023 09:27
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/28174

Actions (login required)

View Item View Item