Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENERAPAN PENDEKATAN METAKOGNITIF DENGAN MODEL ADVANCE ORGANIZER TERHADAP KEMAMPUAN LITERASI NUMERASI DITINJAU DARI KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIK SISWA SMA

Septiani, Awaliyah (2023) PENERAPAN PENDEKATAN METAKOGNITIF DENGAN MODEL ADVANCE ORGANIZER TERHADAP KEMAMPUAN LITERASI NUMERASI DITINJAU DARI KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIK SISWA SMA. Master thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
Awaliyah Septiani_7778210005_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Awaliyah Septiani_7778210005_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (947kB)
[img] Text
Awaliyah Septiani_7778210005_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Awaliyah Septiani_7778210005_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Awaliyah Septiani_7778210005_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (616kB)
[img] Text
Awaliyah Septiani_7778210005_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (642kB)
[img] Text
Awaliyah Septiani_7778210005_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (21MB)
[img] Text
Awaliyah Septiani_7778210005_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (23MB)

Abstract

This study aims to determine the achievement of students' numeracy literacy skills in terms of mathematical problem solving abilities which are the result of applying a metacognitive approach with an advance organizer model and a scientific approach. The method used in this study is a quasi-experimental quantitative method with The Nonequivalent Pretest-Postest Control Group Design. The population in this study were 10th grade students of SMAN 12 Tangerang Regency. The sampling technique was carried out by purposive sampling, namely choosing two classes which were used as experimental classes that received learning with a metacognitive approach with the advance organizer model and a control class that received learning with a scientific approach. The instruments used in this study consisted of tests of mathematical problem solving abilities and numeracy literacy tests. The results of data analysis using the t test, namely the two-way ANOVA test with the conclusions: (1) the numeracy literacy skills of students who receive learning with a metacognitive approach using the advance organizer model are better than students who receive learning with a scientific approach, (2) students' numeracy literacy skills at a high level of mathematical problem solving ability is better than medium and low problem solving ability levels, (3) there is no interaction between the learning approach and the level of mathematical problem solving ability on numeracy literacy skills

Item Type: Thesis (Master)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorNindiasari, Hepsi0021037804
Thesis advisorNovaliyosi, Novaliyosi0024098007
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pencapaian kemampuan literasi numerasi siswa ditinjau dari kemampuan pemecahan masalah matematik yang merupakan hasil dari penerapan pendekatan metakognitif dengan model advance organizer dan pendekatan saintifik. Metode yang digunakan dalam penelitian ini metode kuantitatif jenis kuasi eksperimen dengan The Nonequivalent Pretest-Postest Control Group Design. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas 10 SMAN 12 Kabupaten Tangerang. Teknik pengambilan sampel dilakukan dengan purposive sampling, yaitu memilih dua kelas yang dijadikan sebagai kelas eksperimen yang mendapat pembelajaran dengan pendekatan metakognitif dengan model advance organizer dan kelas kontrol yang mendapat pembelajaran dengan pendekatan saintifik. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini terdiri dari tes kemampuan pemecahan masalah matematik dan tes kemampuan literasi numerasi. Hasil analisis data menggunakan uji t yaitu uji anova dua jalan dengan kesimpulan : (1) kemampuan literasi numerasi siswa yang mendapat pembelajaran dengan pendekatan metakognitif dengan model advance organizer lebih baik dibandingkan dengan siswa yang mendapat pembelajaran dengan pendekatan saintifik, (2) kemampuan literasi numerasi siswa pada level kemampuan pemecahan masalah matematik tinggi lebih baik dibandingkan dengan level kemampuan pemecahan masalah sedang dan rendah, (3) tidak terdapat interaksi antara pendekatan pembelajaran dengan level kemampuan pemecahan masalah matematik terhadap kemampuan literasi numerasi
Uncontrolled Keywords: Metacognitive Approach; Advance Organizer; Numerical Literacy Ability. Pendekatan Metakognitif; Advance Organizer; Kemampuan Literasi Numerasi.
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions: 08-Pascasarjana > 84102-Magister Pendidikan Matematika
08-Pascasarjana
Depositing User: Mrs Awaliyah Septiani
Date Deposited: 25 Aug 2023 10:32
Last Modified: 25 Aug 2023 10:32
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/28054

Actions (login required)

View Item View Item