Eliza Putri, Nindi (2023) Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Treffinger terhadap Pemahaman Konsep Matematis berdasarkan Self-Efficacy Siswa SMP/MTs. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text (Fulltext)
Skripsi Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (23MB) |
|
Text (Bab 1)
Nindi Eliza Putri_2225190044_01.pdf Restricted to Registered users only Download (481kB) |
|
Text (Bab 2)
Nindi Eliza Putri_2225190044_02.pdf Restricted to Registered users only Download (365kB) |
|
Text (Bab 3)
Nindi Eliza Putri_2225190044_03.pdf Restricted to Registered users only Download (422kB) |
|
Text (Bab 4)
Nindi Eliza Putri_2225190044_04.pdf Restricted to Registered users only Download (905kB) |
|
Text (Bab 5)
Nindi Eliza Putri_2225190044_05.pdf Restricted to Registered users only Download (128kB) |
|
Text (Lampiran)
Nindi Eliza Putri_2225190044_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (6MB) |
|
Text (Daftar Pustaka)
Nindi Eliza Putri_2225190044_Ref.pdf Restricted to Registered users only Download (226kB) |
Abstract
This research was motivated by the low ability to understand students' mathematical concepts when learning mathematics. This is because students have not mastered the concept well. Many factors influence this, one of which is influenced by the use of inappropriate learning models. One alternative learning that can be used is the Treffinger learning model. By using Treffinger learning students not only facilitate students' creative thinking process about solving a problem, but the learning is also able to train students to understand a concept, combining cognitive and affective knowledge so as to give freedom for students to show their potential abilities. The purpose of this study is to determine the influence and increase the ability to understand mathematical concepts that obtain Treffinger learning with learning that does not use it, as well as to determine the effect of the level of self-efficacy on the ability to understand mathematical concepts of students. This research was conducted at MTsN 1 Pandeglang. The research method used is quasi-experiment with research design, namely The Nonequivalent Pretest-Posttest Control Group Design. The sampling technique used is Purposive Sampling. The instruments used are tests of the ability to understand mathematical concepts and self-efficacy questionnaires. Based on the results of data analysis, it was concluded that: (1) There are differences in the ability to understand mathematical concepts between students who use the Treffinger learning model and students who use cooperative learning. (2) The level of self-efficacy affects the ability to solve mathematical problems. (3) There is no interaction between the learning model and students' self-efficacy on the ability to understand mathematical concepts. (4) Improved ability to understand mathematical concepts of students who use the Treffinger learning model is better than students who use Cooperative learning.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini dilatarbelakangi oleh rendahnya kemampuan pemahaman konsep matematis siswa saat pembelajaran matematika. Hal tersebut disebabkan karena siswa belum menguasai konsep dengan baik. Banyak faktor yang mempengaruhi hal tersebut salah satunya yaitu dipengaruhi oleh penggunaan model pembelajaran yang kurang tepat. Salah satu alternatif pembelajaran yang dapat digunakan yaitu model pembelajaran Treffinger. Dengan menggunakan pembelajaran Treffinger siswa tidak hanya memudahkan proses berpikir kreatif siswa tentang menyelesaikan suatu permasalahan, akan tetapi pembelajaran tersebut juga mampu melatih siswa untuk memahami suatu konsep, memadukan pengetahuan kognitif dan afektif sehingga memberi kebebasan untuk siswa dalam menunjukkan kemampuan potensial yang mereka miliki. Tujuan penelitian ini yaitu untuk mengetahui pengaruh dan peningkatan kemampuan pemahaman konsep matematis yang memperoleh pembelajaran Treffinger dengan pembelajaran yang tidak menggunakannya, serta untuk mengetahui pengaruh tingkat self-efficacy terhadap kemampuan pemahaman konsep matematis siswa. Penelitian ini dilaksanakan di MTsN 1 Pandeglang. Metode penelitian yang digunakan adalah kuasi eksperimen dengan desain penelitian yaitu The Nonequivalent Pretest-Posttest Control Group Design. Teknik pengambilan sampel yang digunakan adalah Purposive Sampling. Instrumen yang digunakan yaitu tes kemampuan pemahaman konsep matematis dan angket self-efficacy. Berdasarkan hasil analisis data, diperoleh kesimpulan bahwa: (1) Terdapat perbedaan kemampuan pemahaman konsep matematis antara siswa yang menggunakan model pembelajaran Treffinger dengan siswa yang menggunakan pembelajaran Kooperatif. (2) Tingkat self-efficacy berpengaruh terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis. (3) Tidak terdapat interaksi antara model pembelajaran dengan self-efficacy siswa terhadap kemampuan pemahaman konsep matematis. (4) Peningkatan kemampuan pemahaman konsep matematis siswa yang menggunakan model pembelajaran Treffinger lebih baik dibandingkan dengan siswa yang menggunakan pembelajaran Kooperatif. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Treffinger Learning Model, Mathematical Concept Comprehension Ability, Self-Efficacy Model Pembelajaran Treffinger, Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis, Self-Efficacy | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) Q Science > Q Science (General) Q Science > QA Mathematics |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika |
|||||||||
Depositing User: | Nindi Eliza Putri | |||||||||
Date Deposited: | 16 Aug 2023 11:07 | |||||||||
Last Modified: | 16 Aug 2023 11:07 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/27978 |
Actions (login required)
View Item |