Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGEMBANGAN BAHAN AJAR MATEMATIKA BERBASIS E-MODUL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI SPtLDV DENGAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF BERDASARKAN TEORI POLYA

MIFTAHUL FAROHI, AHMAD (2023) PENGEMBANGAN BAHAN AJAR MATEMATIKA BERBASIS E-MODUL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI SPtLDV DENGAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF BERDASARKAN TEORI POLYA. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Ahmad Miftahul Farohi_2225180079_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (10MB)
[img] Text
Ahmad Miftahul Farohi_2225180079_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Ahmad Miftahul Farohi_2225180079_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (310kB)
[img] Text
Ahmad Miftahul Farohi_2225180079_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (244kB)
[img] Text
Ahmad Miftahul Farohi_2225180079_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Ahmad Miftahul Farohi_2225180079_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (72kB)
[img] Text
Ahmad Miftahul Farohi_2225180079_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (7MB)
[img] Text
Ahmad Miftahul Farohi_2225180079_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (189kB)

Abstract

This research aims to determine the feasibility and practicality of the developed e-module and to find out whether the e-module can improve student learning outcomes or not in SPtLDV material. The subjects in this study were 20 students of class X SMAS MALNU Menes Center. This type of research is development research with the ADDIE model. Data collection techniques used are observation and interviews, tests, and questionnaires. The data analysis technique used was descriptive qualitative and quantitative analysis. Qualitative analysis is used for data in the form of responses, criticisms, and suggestions for improvement and revision. While quantitative analysis is used to process data from validating the feasibility of teaching materials, practicality analysis, as well as normality tests and hypothesis testing from the pretest and posttest. The total percentage of feasibility validation scores obtained was 91% from material experts, 89% from media experts, and 81% from education experts with each criterion being in the very feasible category. While the total practicality score percentage is 88% with a very practical category. This e-module can also improve students' mathematics learning outcomes in SPtLDV material. This is indicated by an increase from the pretest value to the posttest value. The results of the data analysis showed that the data from the pretest and posttest results in this study were normally distributed. In the paired t-test hypothesis test, it was found that the t_count value was -16.3761, while the t_table value was 1.7291. Because t_count is negative, the test is done from the left side. Referring to the test rules, the conclusion that can be drawn is that the e-module developed in this study can improve student learning outcomes in SPtLDV material.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorIHSANUDIN, IHSANUDIN197902162010121001
Thesis advisorSUBHAN PAMUNGKAS, AAN198701282020121004
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kelayakan dan kepraktisan e-modul yang dikembangkan serta mengetahui apakah e-modul tersebut dapat meningkatkan hasil belajar siswa atau tidak pada materi SPtLDV. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas X SMAS MALNU Pusat Menes yang berjumlah 20 siswa. Jenis penelitian ini adalah penelitian pengembangan dengan model ADDIE. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah melalui observasi dan wawancara, tes, dan angket. Teknik analisis data yang dilakukan adalah analisis deskriptif kualitatif dan kuantitatif. Analisis kualitatif digunakan untuk data berupa tanggapan, kritik serta saran perbaikan dan revisi. Sedangkan analisis kuantitatif digunakan untuk mengolah data dari validasi kelayakan bahan ajar, analisis kepraktisan, serta uji normalitas dan uji hipotesis dari pretest dan posttest. Total persentase skor validasi kelayakan yang didapat adalah 91% dari ahli materi, 89% dari ahli media, dan 81% dari ahli pendidikan dengan masing-masing kriteria berada di kategori sangat layak. Sedangkan total persentase skor kepraktisan adalah 88% dengan kategori sangat praktis. E-modul ini juga dapat meningkatkan hasil belajar matematika siswa pada materi SPtLDV. Hal ini ditunjukkan dengan adanya peningkatan dari nilai pretest ke nilai posttest. Hasil analisis data menunjukkan bahwa bahwa data dari hasil pretest dan posttest pada penelitian ini terdistribusi normal. Pada uji hipotesis paired t-test, didapat bahwa nilai t_hitung adalah -16, 3761, sedangkan nilai t_tabel adalah 1,7291. Karena t_hitung bernilai negatif, maka uji yang dilakukan dari sisi sebelah kiri. Dengan mengacu pada kaidah pengujian, maka kesimpulan yang didapat adalah bahwa e-modul yang dikembangkan pada penelitian ini dapat meningkatkan hasil belajar siswa pada materi SPtLDV.
Uncontrolled Keywords: Teaching materials, e-modules, cooperative learning models, Mathematics, learning outcomes, SPtLDV. Bahan ajar e-modul, model pembelajaran kooperatif, Matematika, hasil belajar, SPtLDV.
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > Q Science (General)
Q Science > QA Mathematics
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika
Depositing User: Ahmad Miftahul Farohi
Date Deposited: 09 Aug 2023 14:28
Last Modified: 09 Aug 2023 14:28
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/27915

Actions (login required)

View Item View Item