Haeriyah, Haeriyah (2023) Pengembangan E-modul Interaktif Berbasis Android Menggunakan PowerPoint dan Ispring Suite pada Materi Lingkaran Kelas VIII SMP. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text
Haeriyah_2225190020_Full Text.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
|
Text
Haeriyah_2225190020_01.pdf Restricted to Registered users only Download (514kB) |
|
Text
Haeriyah_2225190020_02.pdf Restricted to Registered users only Download (202kB) |
|
Text
Haeriyah_2225190020_03.pdf Restricted to Registered users only Download (299kB) |
|
Text
Haeriyah_2225190020_04.pdf Restricted to Registered users only Download (672kB) |
|
Text
Haeriyah_2225190020_05.pdf Restricted to Registered users only Download (8kB) |
|
Text
Haeriyah_2225190020_Ref.pdf Restricted to Registered users only Download (238kB) |
|
Text
Haeriyah_2225190020_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
Abstract
The application of technology in the learning process is one of the demands of 21st -century learning. The role of technology in learning is crucial to help in the learning process, especially in mathematics learning. The application of technology in learning can be done through media or teaching materials such as e-modules. E-module is one of the teaching materials that can be used to help students learn. The method used in this research is research and development with the ADDIE research model. The ADDIE research model includes the stages of analysis, design, development, implementation, and evaluation. The subjects in this research were 24 students in the trial stage to find out students’ responses and 20 students to find out the practicality of students from class VIII SMPN 2 Cimarga. Based on the results of this research, it was found that Android-based interactive E-modules using PowerPoint and Ispring suite on circle material that had been developed were valid (feasible) and could be used in mathematics learning with a percentage of scores obtained from the overall value of expert validators of 77.10%. The developed e-modules are very practical with an overall percentage of e-module practicality of 84.39%. The developed e-module also gained a very good response with 83.70% from students. The interactive e-module developed only tests the validity, and practicality and knows the student's response so that the next research can test to determine the effectiveness of the emodule and can use other devices in the manufacturing process such as Canva, Adobe Illustrator, and other devices that can make the media more interesting and interactive.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penerapaan teknologi dalam proses pembelajaran merupakan salah satu tuntutan pembelajaran abad-21. Peran teknologi dalam pembelajaran terutama dalam pembelajaran matematika sangat diperlukan untuk membantu dalam proses pembelajaran. Penerapan teknologi dalam pembelajaran dapat melalui media atau bahan ajar seperti e-modul. E-modul merupakan salah satu bahan ajar yang dapat digunakan untuk membantu siswa dalam belajar. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian dan pengembangan dengan model penelitian ADDIE. Model penelitian ADDIE meliputi tahap analisis (analyze), perancangan (design), pengembangan (development), implementasi (implementation) dan evaluasi (evaluation). Subjek penelitian yaitu terdiri dari 24 orang siswa pada tahap uji coba untuk mengetahui respon siswa dan 20 orang untuk mengetahui kepraktisan siswa yang berasal dari kelas VIII SMPN 2 Cimarga. Berdasarkan hasil penelitian diperoleh hasil bahwa E-modul interaktif berbasis android menggunakan powerpoint dan ispring suite pada materi lingkaran yang telah dikembangkan valid (layak) serta dapat digunakan dalam pembelajaran matematika dengan persentase nilai yang diperoleh dari keseluruhan nilai validator ahli sebesar 77,10%. E-modul yang dikembangkan sangat praktis dengan persentase kepraktisan e-modul secara keseluruhan sebesar 84,39%. E-modul yang dikembangkan juga mendapat respon yang sangat baik dari siswa dengan perolehan persentase nilai sebesar 83,70%. E-modul interaktif yang dikembangkan hanya melakukan pengujian kevalidan, kepraktisan dan mengetahui respon siswa sehingga untuk penelitian berikutnya dapat melakukan pengujian untuk mengetahui keefektifan e-modul serta dapat menggunakan perangkat lain dalam proses pembuatannnya seperti canva, adobe ilustrator dan perangkat lainnya yang dapat menjadikan media lebih menarik dan interaktif. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Interactive E-Module, Powerpoint, Ispring Suite, Circle. E-Modul Interaktif, Powerpoint, Ispring Suite, Lingkaran. | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) Q Science > Q Science (General) Q Science > QA Mathematics |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika |
|||||||||
Depositing User: | Mrs Haeriyah Haeriyah | |||||||||
Date Deposited: | 09 Aug 2023 14:24 | |||||||||
Last Modified: | 09 Aug 2023 14:24 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/27907 |
Actions (login required)
View Item |