Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENERAPAN STRATEGI PEMBELAJARAN TIPE INDEX CARD MATCH TERHADAP KEMAMPUAN LITERASI NUMERASI PESERTA DIDIK KELAS V DI SDN DURI KOSAMBI 07 PAGI

RIMA RACHMADANI, ALIFTRA (2023) PENERAPAN STRATEGI PEMBELAJARAN TIPE INDEX CARD MATCH TERHADAP KEMAMPUAN LITERASI NUMERASI PESERTA DIDIK KELAS V DI SDN DURI KOSAMBI 07 PAGI. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
ALIFTRA RIMA RACHMADANI_2227190065_FULLTEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
ALIFTRA RIMA RACHMADANI_2227190065_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
ALIFTRA RIMA RACHMADANI_2227190065_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (370kB)
[img] Text (SKRIPSI)
ALIFTRA RIMA RACHMADANI_2227190065_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (763kB)
[img] Text (SKRIPSI)
ALIFTRA RIMA RACHMADANI_2227190065_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (802kB)
[img] Text (SKRIPSI)
ALIFTRA RIMA RACHMADANI_2227190065_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (194kB)
[img] Text (SKRIPSI)
ALIFTRA RIMA RACHMADANI_2227190065_REFF.pdf
Restricted to Registered users only

Download (419kB)
[img] Text (SKRIPSI)
ALIFTRA RIMA RACHMADANI_2227190065_LAMP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text (SKRIPSI)
ALIFTRA RIMA RACHMADANI_2227190065_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (46kB)

Abstract

Numerical literacy skills are very much needed in learning mathematics, because mathematics is not only always related to formulas, but also requires reasoning or critical thinking patterns from students in answering every problem presented. The use of various learning strategies can make it easier for students to understand numeracy literacy, and create an active learning atmosphere for students to produce better students' numeracy literacy skills. This study aims to determine differences in students' numeracy literacy abilities through the use of index card match type learning strategies and make a match learning strategies. This study used a quasi-experimental method, with a non-equivalent control group design. The population in this study were all fifth grade students at SDN Duri Kosambi 07 Pagi. Sampling in this study used purposive sampling, the VA class became the experimental class and the VD class became the control class. The results of this study show that the average score of the VA class students who used the index card match type learning strategy was 74.47 while the average score of the VD class students who used the make a match learning strategy was 58.63. That way, it can be concluded that there are differences in the numeracy literacy abilities of students who use the index card match type learning strategy and students who use the make a match learning strategy. In addition, the numeracy literacy skills of students who use the index card match type learning strategy are better than students who use the make a match learning strategy.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHENDRACIPTA, NANA197901092005011002
Thesis advisorPRIBADI, REKSA201602012108
Additional Information: Kemampuan literasi numerasi sangat diperlukan dalam pembelajaran matematika, karena matematika tidak hanya selalu berhubungan dengan rumus, namun juga memerlukan daya nalar atau pola berpikir yang kritis dari peserta didik dalam menjawab setiap permasalahan yang disajikan. Penggunaan strategi pembelajaran yang bervariasi dapat mempermudah peserta didik dalam memahami literasi numerasi, dan mewujudkan suasana belajar peserta didik secara aktif agar menghasilkan kemampuan literasi numerasi peserta didik menjadi lebih baik. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan kemampuan literasi numerasi peserta didik melalui penggunaan strategi pembelajaran tipe index card match dan strategi pembelajaran make a match. Penelitian ini menggunakan metode kuasi eksperimen, dengan design non-equivalent control group. Populasi pada penelitian ini yaitu seluruh peserta didik kelas V SDN Duri Kosambi 07 Pagi. Penarikan sampel pada penelitian ini menggunakan Purposive Sampling, kelas VA menjadi kelas eksperimen dan kelas VD menjadi kelas Kontrol. Hasil penelitian ini menunjukkan nilai rata-rata dari peserta didik kelas VA yang menggunakan strategi pembelajaran tipe index card match yaitu 74,47 sedangkan nilai rata-rata dari peserta didik kelas VD yang menggunakan strategi pembelajaran make a match yaitu 58,63. Dengan begitu, dapat disimpulkan bahwa terdapat perbedaan kemampuan literasi numerasi peserta didik yang menggunakan strategi pembelajaran tipe index card match dengan peserta didik yang menggunakan strategi pembelajaran make a match. Selain itu, kemampuan literasi numerasi peserta didik yang menggunakan strategi pembelajaran tipe index card match lebih baik daripada peserta didik yang menggunakan strategi pembelajaran make a match.
Uncontrolled Keywords: Learning strategy, index card match, numerical literacy skills Strategi pembelajaran, index card match, kemampuan literasi numerasi
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Aliftra Rima Rachmadani
Date Deposited: 09 Aug 2023 10:16
Last Modified: 09 Aug 2023 13:50
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/27901

Actions (login required)

View Item View Item