Shafa Salsabila, Dilla (2023) PENGARUH PROJECT-BASED LEARNING TERHADAP CAPAIAN BELAJAR SISWA KELAS VIII SMP PADA MATERI KUBUS DAN BALOK. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.
Text (Skripsi)
Dilla Shafa Salsabila_2225190081_Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (9MB) |
|
Text (Skripsi)
Dilla Shafa Salsabila_2225190081_01.pdf Restricted to Registered users only Download (900kB) |
|
Text (Skripsi)
Dilla Shafa Salsabila_2225190081_02.pdf Restricted to Registered users only Download (471kB) |
|
Text (Skripsi)
Dilla Shafa Salsabila_2225190081_03.pdf Restricted to Registered users only Download (359kB) |
|
Text (Skripsi)
Dilla Shafa Salsabila_2225190081_04.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text (Skripsi)
Dilla Shafa Salsabila_2225190081_Ref.pdf Restricted to Registered users only Download (218kB) |
|
Text (Skripsi)
Dilla Shafa Salsabila_2225190081_05.pdf Restricted to Registered users only Download (153kB) |
|
Text (Skripsi)
Dilla Shafa Salsabila_2225190081_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (8MB) |
Abstract
This research was motivated by the importance of mathematics in education to develop science skills and thinking skills. But in reality mathematics is considered a difficult, complicated, and boring subject. In learning mathematics requires understanding of concepts. Cube and block are one of the materials that many students still find difficult to understand because the learning is abstract. So that the project-based learning model is applied as one of the innovative learning models that can improve student learning outcomes. This study aims to determine the influence of project-based learning on student learning outcomes, find out how student collaboration in groups, and find out the factors of project-based learning that affect student understanding. The method used in this study is a combination research, which combines quantitative and qualitative research with a concurrent embedded design. The population in this study is grade VIII students of SMP Negeri 1 Serang City. The sample of this study was taken two classes, namely VIII A as an experimental class and VIII B as a control class. The instruments used in this study were test instruments in the form of post-test and non-test instruments in the form of observation sheets and interviews. The results showed a positive influence on the use of the project-based learning model on student learning outcomes, collaboration in each group with different levels of collaboration in completing projects, and factors from project-based learning that affect student understanding, namely learning factors carried out in groups and learning factors carried out practically in making projects.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini dilatarbelakangi oleh pentingnya matematika dalam pendidikan untuk mengembangkan keterampilan ilmu pengetahuan dan kemampuan berpikir. Namun pada kenyataannya matematika dinilai sebagai pelajaran yang sulit, rumit, dan membosankan. Dalam mempelajari matematika diperlukan pemahaman konsep. Kubus dan balok merupakan salah satu materi yang masih banyak siswa merasa kesulitan dalam memahaminya karena pembelajarannya bersifat abstrak. Sehingga diterapkan model project-based learning sebagai salah satu model pembelajaran inovatif yang dapat meningkatkan capaian belajar siswa. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh project-based learning terhadap capaian belajar siswa, mengetahui bagaimana kolaborasi siswa dalam kelompok, dan mengetahui faktor dari project-based learning yang berpengaruh terhadap pemahaman siswa. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian kombinasi yaitu menggabungkan penelitian kuantitatif dan kualitatif dengan desain concurrent embedded. Populasi dalam penelitian ini yaitu siswa kelas VIII SMP Negeri 1 Kota Serang. Sampel penelitian ini diambil dua kelas yaitu VIII A sebagai kelas eksperimen dan VIII B sebagai kelas kontrol. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini yaitu instrumen tes berupa posttest dan instrumen non-tes berupa lembar observasi dan wawancara. Hasil penelitian menunjukan adanya pengaruh positif penggunaan model project-based learning terhadap capaian belajar siswa, adanya kolaborasi pada setiap kelompok dengan tingkat kolaborasi yang berbeda-beda dalam menyelesaikan proyek, serta faktor dari project-based learning yang mempengaruhi pemahaman siswa yaitu faktor pembelajaran yang dilakukan secara berkelompok dan faktor pembelajaran yang dilakukan secara praktek dalam membuat proyek. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Kata kunci: pembelajaran berbasis proyek, kubus dan balok, kerajinan dari stik es krim, capaian belajar, kolaborasi. Keywords: project-based learning, cubes and blocks, crafting from ice cream sticks, learning outcomes, collaboration | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) Q Science > Q Science (General) Q Science > QA Mathematics |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika |
|||||||||
Depositing User: | DILLA DILLA SHAFA SALSABILA DSS | |||||||||
Date Deposited: | 03 Aug 2023 10:09 | |||||||||
Last Modified: | 03 Aug 2023 10:09 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/27643 |
Actions (login required)
View Item |