WAHID, ABDUL (2017) PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPA MELALUI QUANTUM TEACHING DENGAN TEKNIK TANDUR. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text (Skripsi)
PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPA MELALUI QUANTUM TEACHING DENGAN TEKNIK TANDUR.pdf Restricted to Registered users only Download (11MB) |
Abstract
This study aims to improve classroom activities and improve student learning outcomes on the subject of the earth's surface and weather, through learning Quantum Teaching with Tandur techniques. This form of research is a classroom action research, using a cycle model performed in four stages: planning, implementation / action, observation and reflection. This study was conducted because of the low value of learning outcomes in science subjects. The subjects in this study are the students of class III SDN Sukamulya 2 District Cikupa Tangerang Regency which amounted to 24 students. Data collection techniques used in this study are obsevation / observation, written test and documentation, while the instruments used for data collection are learning test results, observation guidelines and documentation. This study was conducted in two cycles. Each cycle consists of two meetings and at each end of the meeting conducted tests so that it can be known increase in student learning outcomes in each cycle. The results showed that the increase in classroom activity that causes increased student learning outcomes. In the first cycle, the percentage of class activities reached 70% while in cycle II the percentage of class activity increased by 95.5%. In learning cycle I average score of student learning result that is 63,75 with percentage 70,83% while in learning cycle II average value of student learning result reach 85,83 with 100% completeness percentage. The results of the test after the learning process is classified with a very good category with success indicators reaching above the KKM of 100%, this the use of Quantum Teaching method can improve student learning outcomes in science subjects class III in SDN II Cikupa Tangerang
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan aktifitas kelas dan meningkatkan hasil belajar siswa pada pokok bahasan permukaan bumi dan cuaca, melalui pembelajaran Quantum Teaching dengan teknik Tandur. Bentuk penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas, dengan menggunakan model siklus yang dilakukan dalam empat tahapan yaitu: perencanaan, pelaksanaan/tindakan, observasi dan refleksi. Penelitian ini dilakukan karena rendahnya nilai hasil belajar pada mata pelajaran IPA. Subyek dalam penelitian ini adalah siswa kelas III SDN Sukamulya 2 Kecamatan Cikupa Kabupaten Tangerang yang berjumlah 24 siswa. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini yaitu obsevasi/pengamatan, tes tertulis dan dokumentasi, sedangkan instrumen yang digunakan untuk pengumpulan data yaitu tes hasil belajar, pedoman observasi dan dokumentasi. Penelitian ini dilaksanakan dalam dua siklus. Setiap siklus terdiri dari dua pertemuan dan pada setiap akhir pertemuan dilakukan tes sehingga dapat diketahui peningkatan hasil belajar siswa pada setiap siklus. Hasil penelitian menunjukan bahwa adanya peningkatan aktifitas kelas yang menyebabkan meningkatnya pula hasil belajar siswa. Pada siklus I persentase aktifitas kelas mencapai 70% swedangkan pada siklus II persentase aktifitas kelas mengalami peningkatan 95,5 %. Pada pembelajaran siklus I nilai rata-rata hasil belajar siswa yaitu 63,75 dengan persentase 70,83 % sedangkan pada pembelajaran siklus II nilai rata-rata hasil belajar siswa mencapai 85,83 dengan persentase ketuntasan 100%. Hasil tes sesudah proses pembelajaran tersebut tergolong dengan kategori yang sangat baik dengan indikator keberhasilan mencapai nilai diatas KKM sebanyak 100%, dengan demikian penggunaan metode Quantum Teaching dapat meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPA kelas III di SDN II Cikupa Tangerang | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) | |||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
|||||||||
Depositing User: | Admin Eprints Untirta | |||||||||
Date Deposited: | 13 Oct 2021 03:45 | |||||||||
Last Modified: | 13 Oct 2021 03:45 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/2762 |
Actions (login required)
View Item |