Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGGUNAAN MEDIA KARTU PINTAR MEMBACA SUKU KATA UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN SISWA KELAS 1

NIRMALASARI, DIAN (2017) PENGGUNAAN MEDIA KARTU PINTAR MEMBACA SUKU KATA UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN SISWA KELAS 1. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (Skripsi)
PENGGUNAAN MEDIA KARTU PINTAR MEMBACA SUKU KATA UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN SISWA KELAS 1.pdf
Restricted to Registered users only

Download (7MB)

Abstract

The purpose of this study was to improved students learning outcome at grade I of SDN Kutabumi I in syllables reading material, the research had been conducted from August 2017. The data analysis technique is by testing the normality, if the data is not normal then using Mann-Whitney U test. The research methodology used was quasi experiment with research sampels is student class IB and IC with purposive sampling technique. The mean pretest in the experimental class was 6,28 while in the control class was 4,15. After the learning process using the smart card media reading the syllsbles in the experimental class the mean in posttest was 7,21 while in the class using the image media in the control class was 6,19. The improve of learning outcomes can be seen from the mean of gain in experimental class was 0,27 and the control class was 0,25. In control class and experiment class had different learning result significantly. So it can be concluded that there are differences in the ability of student who use media smart card reading with students who use media images and there is an increasw in the ability of students who use the media smart card reading this syllables better than the students who use the media images.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHerwan, HerwanUNSPECIFIED
Thesis advisorDamanhuri, DamanhuriUNSPECIFIED
Additional Information: Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui peningkatan hasil belajar siswa kelas I di SDN Kutabumi I pada materi membaca suku kata, dilaksanakan pada bulan Agustus 2017. Teknik pengambilan data yaitu dengan cara menguji normalitas, apabila data tidak normal maka menggunakan uji U Mann-Whitney. Metode penelitian yang digunakan adalah kuasi eksperimen dengan sampel penelitian adalah siswa kelas IB dan IC dengan teknik sampling purposive. Rata-rata pretest pada kelas eksperimen adalah 6,28 sedangkan pada kelas kontrol 4,15. Setelah dilakukan proses pembelajaran menggunakan media kartu pintar membaca suku kata pada kelas eksperimen diperoleh rata-rata posttest 7,21 sedangkan pada kelas yang menggunakan media gambar pada kelas kontrol 6,19. Peningkatan hasil belajar dapat dilihat dari rata-rata Gain pada kelas ekperimen 0,27 dan pada kelas kontrol 0,25. Pada kelas kontrol dan kelas eksperimen memiliki hasil belajar yang berbeda signifikan. Maka dapat disimpulkan bahwa terdapat perbedaan kemampuan siswa yang menggunakan media kartu pintar membaca suku kata dengan siswa yang menggunakan media gambar dan terdapat peningkatan kemampuan siswa yang menggunakan media kartu pintar membaca suku kata lebih baik dibandingkan dengan siswa yang menggunakan media gambar.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 13 Oct 2021 03:25
Last Modified: 13 Oct 2021 03:25
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/2754

Actions (login required)

View Item View Item