Mila Andriani, Selly (2017) PENGEMBANGAN POP UP BOOK PADA MATERI BUMI DAN ALAM SEMESTA DI KELAS III SEKOLAH DASAR. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text (Skripsi)
PENGEMBANGAN POP UP BOOK PADA MATERI BUMI DAN ALAM SEMESTA DI KELAS III SEKOLAH DASAR.pdf Restricted to Registered users only Download (11MB) |
Abstract
This research aimed to describe the phase in making pop-up book about the earth material and the universe for 3rd grade of elementary school, to find out the validity level of pop-up book media developed, and to find out the student’s response about the pop-up bookmedia . This research held in SDN Ciwedus II with 24 students of 3rd grade as the subject. Here is the details, 8 students at the limited trial and 16 students at the trial ( a wider group ). Thisresearch used Sugiyono’s theory about The Development Model. This model consisting of 10 stages; ( 1 ) the potential for and the problem ( identification issues ) ( 2 ) the collection of information ( 3 ) design a product ( 4 ) validation design ( 5) design improvement ( 6 ) trial the product ( 7 ) the revision of the product ( 8 ) trial the product ( 9 ) the final stage of revision product ( 10 ) mass production . In this research, researcher used the theory until the final stage of revision product. The instrument in this research is the questionnaire for the media validation by the lecturer, teacher, and the questionnaire for the student’s response. Based on analysis of the data can be summed up the quality of pop-up book media developed is in the proper category with the percentage 84.37% of 2 expert material and 87.05 % of media expert. Student’s response to the pop-up book media on the trial with 6 respondents of 91.92 % belong to the very good category and on the trial with 16 respondents of 92.44 % beong to the very good category.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan tahapan dalam membuat Pop Up Book pada materi bumi dan alam semesta di kelas 3 Sekolah Dasar, untuk mengetahui tingkat validitas media Pop Up Book yang dikembangkan dan untuk mengetahui respon siswa terhadap media Pop Up Book.Penelitian ini dilakukan di SDN Ciwedus II dengan subjek penelitian siswa kelas III sejumlah 24 siswa dengan rincian 8 siswa pada uji coba terbatas dan 16 siswa pada uji coba pemakaian (kelompok yang lebih luas). Jenis penelitian yang digunakan mengacu pada model pengembangan Sugiyono. Model ini terdiri dari 9 tahap; : (1) potensi dan masalah (identifikasi masalah) (2) pengumpulan informasi (3) desain produk (4) validasi desain (5) perbaikan desain (6) uji coba produk (7) revisi produk (8) uji coba pemakaian (9) revisi produk tahap akhir (10) produksi massal. Pada penelitian ini hanya terbatas sampai revisi tahap akhir. Instrumen yang digunakan berupa lembar angket untuk validasi media oleh dosen ahli serta guru dan lembar angket respon siswa.Berdasarkan analisis data dapat disimpulkan kualitas media pop up book yang dikembangkan termasuk dalam kategori sangat layak dengan presentase 84.37% dari 2 ahli materi dan 87.05% dari ahli media. Respon siswa terhadap media pop up book pada uji coba dengan 6 responden sebesar 91.92% dengan kategori sangat baik dan pada uji coba dengan 16 responden sebesar 92.44%. dengan kategori sangat baik. | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) | |||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
|||||||||
Depositing User: | Admin Eprints Untirta | |||||||||
Date Deposited: | 13 Oct 2021 03:18 | |||||||||
Last Modified: | 13 Oct 2021 03:18 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/2752 |
Actions (login required)
View Item |