Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGEMBANGAN DESAIN PAPAN PERMAINAN LABIRIN MATEMATIKA UNTUK SISWA KELAS VII SMP

Salsabila, Rahmah (2017) PENGEMBANGAN DESAIN PAPAN PERMAINAN LABIRIN MATEMATIKA UNTUK SISWA KELAS VII SMP. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (Skripsi)
PENGEMBANGAN DESAIN PAPAN PERMAINAN LABIRIN MATEMATIKA UNTUK SISWA KELAS VII SMP (Penelitian & Pengembangan).pdf
Restricted to Registered users only

Download (27MB)

Abstract

This research aims to: develop Labirin© Mathematical Board Game Designs for grade VII of SMP Negeri 1 Ciruas; to know the proper category of Labirin© Mathematical Board Game Designs based on the assessment from media expert, mathematician and educational expert; and to know the assessment from the student of grade VII SMP Negeri 1 Ciruas to the Labirin© Mathematical Board Game Designs. This research is a type of research development (R & D) with Borg & Gall development model that has been adapted based on the needs and abilities of researchers. The steps of development procedures are needs analysis, researcher ability, product design, concept, development, expert test, and testscale limited. This research was conducted at SMP Negeri 1 Ciruas in April and May 2017.The technique of data collecting in this development research is using Questionaire. The result of this research is the development of labirin© mathematical board game designs for 7th junior high school students. The level of eligibility labirin© mathematical board game designs based on the assessment: 1) education expert obtained percentage score of 92.50% included in the category very good, 2) media expert obtained percentage score of 87.50% included in the category very good and 3) mathematicians obtained percentage score 78.12% are included in the category of good. Assessment of design feasibility by 24 students obtained percentage score 78.00% included in the good category. Thus, this labirin© mathematical board game designs is well used as a mathematics learning media by students of grade VII SMP Negeri 1 Ciruas.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorFathurohman, MamanUNSPECIFIED
Thesis advisorMarethi, IndianaUNSPECIFIED
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk: mengembangkan Desain Papan Permainan Labirin Matematika untuk kelas VII SMP Negeri 1 Ciruas, mengetahui kelayakan desain berdasarkan penilaian dari ahli media, ahli matematika dan ahli pendidikan, serta mengetahui penilaian siswa kelas VII SMP Negeri 1 Ciruas terhadap desain tersebut. Penelitian ini merupakan jenis penelitian pengembangan atau Research and Development (R&D) dengan model pengembangan Borg & Gall yang telah diadaptasi berdasarkan kebutuhan dan kemampuan peneliti. Adapun langkahlangkah prosedur yang dilakukan yaitu analisis kebutuhan, kemampuan peneliti, desain produk, konsep, pengembangan, uji ahli, serta uji coba skala terbatas. Penelitian ini dilakukan di SMP Negeri 1 Ciruas pada bulan April dan Mei 2017. Instrumen pengumpulan data dilakukan dengan cara menyebarkan angket. Hasil penelitian ini adalah pengembangan desain papan permainan labirin matematika yang layak digunakan oleh siswa kelas VII SMP. Adapun tingkat kelayakan Desain Papan Permainan Labirin Matematika berdasarkan penilaian: 1) Ahli Pendidikan diperoleh persentase skor 92.50% yang termasuk dalam kategori Sangat Baik, 2) Ahli Media diperoleh persentase skor 87.50% yang termasuk dalam kategori Sangat Baik serta 3) Ahli Matematika diperoleh persentase skor 78.12% yang termasuk dalam kategori Baik. Penilaian kelayakan desain oleh 24 siswa diperoleh persentase skor 78.00% yang termasuk dalam kategori Baik. Dengan demikian, Desain Papan Permainan Labirin Matematika ini baik digunakan sebagai media pembelajaran matematika oleh siswa kelas VII SMP.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 13 Oct 2021 02:27
Last Modified: 13 Oct 2021 02:27
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/2736

Actions (login required)

View Item View Item