Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGEMBANGAN APLIKASI MOBILE MATERI DAN DESAIN PEMBELAJARAN UNTUK GURU MATEMATIKA SEKOLAH MENENGAH PERTAMA (SMP) KELAS VII SEMESTER GANJIL

Indrianingrum Minanggri, Suci (2017) PENGEMBANGAN APLIKASI MOBILE MATERI DAN DESAIN PEMBELAJARAN UNTUK GURU MATEMATIKA SEKOLAH MENENGAH PERTAMA (SMP) KELAS VII SEMESTER GANJIL. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (Skripsi)
PENGEMBANGAN APLIKASI MOBILE MATERI DAN DESAIN PEMBELAJARAN UNTUK GURU MATEMATIKA SEKOLAH MENENGAH PERTAMA (SMP) KELAS VII SEMESTER GANJIL.pdf
Restricted to Registered users only

Download (9MB)

Abstract

The previous study shows that mathematics teachers, in regard to UNESCO five aspects of ICT Readiness, are in state of ready for using ICTs devices for teaching and learning. The study emphasizes that the teachers need to be empowered to use their own mobile devices for use in mathematics teaching and learning. Two components important to reach the purpose are learning resources and learning designs. The model of development used is Scientific Method for Research and Development that involved seven steps: 1) User Need Analysis, 2) Researchers as Developer Capability, 3) Product Design, 4) Concept, 5) Development, 6) Experts Judgements, and 7) Field Testing in Natural Setting Environment. The developed application is named Guidelinks which contains the application and content content of learning materials and LDSoft application containing application content and maps for learning design. Mobile apps developed using mobile smartphone devices with Android operating system. The Field Test was conducted for six teachers in two junior secondary schools in Serang District, Banten Province. Once tested, this application gets a total percentage of 75.1% so it can be said the feasibility assessment of this application fall into either category.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorFathurohman, MamanUNSPECIFIED
Thesis advisorSubhan Pamungkas, AanUNSPECIFIED
Additional Information: Pada penelitian mengenai guru matematika sebelumnya, telah dilakukan penelitian mengenai kesiapan guru matematika dalam menggunakan perangkat mobile untuk belajar maupun mengajar yang ditinjau dari enam indikator dari UNESCO. Penelitian ini bertujuan untuk mengoptimalkan kesiapan guru melalui sebuah alat yang mencakup dua komponen penting yaitu materi dan desain pembelajaran melalui aplikasi mobile. Model pengembangan yang dilakukan menggunakan penelitian dan pengembangan yang mencakup tujuh langkah utama yaitu: 1) Analisis Kebutuhan, 2) Peneliti sebagai Pengembang, 3) Desain Produk, 4) Konsep, 5) Pengembangan, 6) Uji Ahli, 7) Uji Lapangan. Aplikasi yang dikembangkan diberi nama Guidelinks yang berisi aplikasi dan peta konten materi pembelajaran dam aplikasi LDSoft yang berisi aplikasi dan peta konten untuk desain pembelajaran. Aplikasi mobile yang dikembangkan menggunakan perangkat mobile smartphone dengan sistem operasi Android. Uji Lapangan dilakukan kepada enam guru di dua sekolah menengah pertama di Kabupaten Serang Provinsi Banten. Setelah diujikan, aplikasi ini mendapatkan presentase total sebesar 75.1% sehingga dapat dikatakan penilaian kelayakan terhadap aplikasi ini masuk dalam kategori baik.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 13 Oct 2021 02:15
Last Modified: 13 Oct 2021 02:15
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/2730

Actions (login required)

View Item View Item