Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS VIRTUAL REALITY MILLEALAB UNTUK MENSTIMULUS PEMAHAMAN KONSEP SISWA PADA MATERI SEL VOLTA

Ferdiansyah, Ferdiansyah (2023) PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS VIRTUAL REALITY MILLEALAB UNTUK MENSTIMULUS PEMAHAMAN KONSEP SISWA PADA MATERI SEL VOLTA. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
Ferdiansyah_2282180019_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
Ferdiansyah_2282180019_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (505kB) | Request a copy
[img] Text
Ferdiansyah_2282180019_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (241kB) | Request a copy
[img] Text
Ferdiansyah_2282180019_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
Ferdiansyah_2282180019_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (138kB) | Request a copy
[img] Text
Ferdiansyah_2282180019_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (221kB) | Request a copy
[img] Text
Ferdiansyah_2282180019_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (8MB) | Request a copy
[img] Text
Ferdiansyah_2282180019_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (10MB) | Request a copy

Abstract

Student conceptual understanding is a crucial skill in receiving learning information. In chemistry education, students often face difficulties in comprehending abstract concepts due to the nature of the subject. Voltaic cell material is a chemical learning topic that is abstract and requires precise conceptual understanding. Millealab Virtual Reality technology can be applied as a medium to facilitate the delivery of learning materials. This research aims to develop a virtual reality-based learning media that is feasible and practical for use. The media product is developed using the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation) by conducting analysis, designing the product, developing the product, conducting trials, and evaluating each stage performed. The research results in the development of virtual reality learning media using Millealab. The validation analysis using Aiken's V yielded a calculated V value of 0.8. The material expert validation resulted in a validation score of 0.89, and the media expert validation obtained a score of 0.93, both categorized as "Valid." The product was tested on a limited scale with 20 high school students in the Science Program, Grade XII. The student response assessment yielded a percentage of ≥ 81% with the category "Excellent." The assessment of conceptual understanding after using VR media obtained an average percentage of 55,83% with the category "Good." Based on the research findings, the developed learning media is considered feasible and practical for use.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSari Siti Aisyah, Ratna201508312066
Thesis advisorLangitasari, Indah19861104201542002
Additional Information: Pemahaman konsep siswa merupakan kemampuan siswa yang sangat penting dalam menerima informasi pembelajaran. Dalam pembelajaran kimia siswa masih sering mengalami kesulitan dalam memahami konsep pembelajaran dikarenakan karakteristik pebelajaran yang bersifat abstrak. Materi sel volta merupakan salah satu materi pembelajaran kimia yang bersifat abstrak dan membutuhan pemahaman konsep yang tepat. Teknologi Virtual Reality Millealab dapat diterapkan sebagai media yang dapat mempermudah penyampaian materi pembelajaran. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran berbasis virtual reality yang layak dan praktis untuk digunakan. Produk media dikembangkan dengan menggunakan model ADDIE (Analysis, Design, Development, Implement dan Evaluation) dengan melakukan analisis, merancang produk, mengembangkan produk, melakukan uji coba dan mengevaluasi setiap tahapan yang dilakukan. Hasil penelitian mengasilkan produk media pembelajaran virtual reality mengunakan millealab. Analisis validasi menggunakan Aiken’s V dengan nilai Vhitung 0,8. Hasil validasi ahli materi memperoleh nilai validasi sebesar 0,89 dan validasi ahli media sebesar 0,93 dengan kategori “Valid”. Uji coba produk dilakukan secara terbatas pada 20 orang siswa SMA MIPA kelas XII. Hasil penilaian respon siswa memperoleh persentase sebesar ≥ 81% dengan kategori “Sangat Baik”. Penilaian pemahaman konsep setelah menggunakan media VR memperoleh persentase rata-rata sebesar 55,83% dengan kategori “Cukup Baik”. Berdasarkan hasil penelitian, media pembelajaran yang dikembangkan layak dan praktis untuk digunakan.
Uncontrolled Keywords: Learning Media, Millealab, Conceptual Understanding, Voltaic Cells, Virtual Reality Media Pembelajaran, Millealab, Pemahaman Konsep, Sel Volta, Virtual Reality
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > Q Science (General)
Q Science > QD Chemistry
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84204-Jurusan Pendidikan Kimia
Depositing User: FERDIANSYAH FERDIANSYAH
Date Deposited: 24 Aug 2023 10:30
Last Modified: 24 Aug 2023 10:30
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/27269

Actions (login required)

View Item View Item