Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGEMBANGAN MEDIA INFORMASI PERMAINAN ULAR TANGGA UNTUK MEREDUKSI KECANDUAN GAME ONLINE PADA PESERTA DIDIK SEKOLAH DASAR

Rizqina Putri Natsir, Agustia (2023) PENGEMBANGAN MEDIA INFORMASI PERMAINAN ULAR TANGGA UNTUK MEREDUKSI KECANDUAN GAME ONLINE PADA PESERTA DIDIK SEKOLAH DASAR. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Agustia Rizqina Putri Natsir_2285190032_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (9MB)
[img] Text
Agustia Rizqina Putri Natsir_2285190032_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (37MB)
[img] Text
Agustia Rizqina Putri Natsir_2285190032_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Agustia Rizqina Putri Natsir_2285190032_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (684kB)
[img] Text
Agustia Rizqina Putri Natsir_2285190032_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (363kB)
[img] Text
Agustia Rizqina Putri Natsir_2285190032_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text
Agustia Rizqina Putri Natsir_2285190032_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (206kB)
[img] Text
Agustia Rizqina Putri Natsir_2285190032_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (330kB)
[img] Text
Agustia Rizqina Putri Natsir_2285190032_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (6MB)

Abstract

The existence of online game addiction in elementary school-age students is very concerning, there needs to be assistance in the form of handling or media to be able to reduce online game addiction in elementary school-age children. This study aims to produce guidance and counseling service media in the form of snake and ladder game information media to reduce online game addiction in schoolage children. The type of research used is research and development (R&D) using the ADDIE model. Respondents in this study are experts who are competent in their fields to see whether or not the media developed is feasible, while these experts are media experts, material experts, practitioner teachers and 10 students involved in field trials. The data collection method uses interviews, documentation studies, expert validation sheets and product feasibility sheets. Data analysis techniques in this study use quantitative data analysis and qualitative data analysis. The results of feasibility tests that have been carried out by researchers on product development obtained a percentage in the material test of 89.1% with the category of "very feasible", obtained a percentage in the media test of 80% with the category of "feasible", obtained a percentage value in the practitioner test of 91.5% with the category of "very feasible" and obtained a percentage of 82.5% in the field test with the category "feasible". So it was concluded that the media developed, namely the information media of snakes and ladders made by researchers, is suitable for use.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorAfiati, Evi0008017903
Thesis advisorRahmawati, Rahma0011108103
Additional Information: Adanya kecanduan game online pada peserta didik usia sekolah dasar sudah sangat memprihatinkan, perlu adanya bantuan berupa penanganan atau media guna dapat mereduksi kecanduan game online pada anak usia sekolah dasar. Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan media layanan bimbingan dan konseling berupa media informasi permainan ular tangga untuk mereduksi kecanduan game online pada anak usia sekolah. Jenis penelitian yang digunakan adalah research and development (R&D) dengan menggunakan model ADDIE. Responden dalam penelitian ini adalah ahli yang berkompetensi di bidangnya untuk melihat layak atau tidaknya media yang dikembangkan, adapun ahli tersebut adalah ahli media, ahli materi, guru praktisi dan 10 peserta didik yang terlibat dalam uji coba lapangan. Metode pengumpulan data menggunakan wawancara, studi dokumentasi, lembar validasi ahli dan lembar kelayakan produk. Teknik analisis data dalam penelitian ini menggunakan analisis data kuantitatif dan analisis data kualitatif. Hasil uji kelayakan yang telah dilakukan peneliti terhadap pengembangan produk memperoleh persentase pada uji materi sebesar 89,1% dengan kategori “sangat layak, memperoleh persentase pada uji media 80% dengan kategori “layak”, memperoleh nilai persentase pada uji praktisi 91,5% dengan kategori “sangat layak” dan memperoleh persentase sebesar 82,5% pada uji lapangan dengan kategori “layak”. Sehingga disimpulkan bahwa media yang dikembangan yaitu media informasi ular tangga yang dibuat peneliti layak untuk digunakan.
Uncontrolled Keywords: Development of Snakes and Ladders Game Information Media, Reducing Online Game Addiction; Elementary School Learners. Pengembangan Media Informasi Permainan Ular Tangga, Mereduksi Kecanduan Game online; Peserta Didik Sekolah Dasar.
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LC Special aspects of education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86201-Jurusan Bimbingan dan Konseling
Depositing User: Mrs Agustia Natsir
Date Deposited: 26 Jul 2023 16:21
Last Modified: 26 Jul 2023 16:21
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/27245

Actions (login required)

View Item View Item