Nazilatuts Tsani, Dian (2023) PENGEMBANGAN E-MODUL BERBASIS LITERASI SAINS MENGGUNAKAN WEB GOOGLE-SITES PADA MATERI KOLOID. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text
Dian Nazilatuts Tsani_2282190049_Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (15MB) |
|
Text
Dian Nazilatuts Tsani_2282190049_01.pdf Restricted to Registered users only Download (758kB) |
|
Text
Dian Nazilatuts Tsani_2282190049_02.pdf Restricted to Registered users only Download (54kB) |
|
Text
Dian Nazilatuts Tsani_2282190049_03.pdf Restricted to Registered users only Download (176kB) |
|
Text
Dian Nazilatuts Tsani_2282190049_04.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text
Dian Nazilatuts Tsani_2282190049_05.pdf Restricted to Registered users only Download (75kB) |
|
Text
Dian Nazilatuts Tsani_2282190049_Ref.pdf Restricted to Registered users only Download (168kB) |
|
Text
Dian Nazilatuts Tsani_2282190049_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (13MB) |
Abstract
The rapid development of technology in technology in the 21st century has an impact on various aspects of life, for example is education. The current characteristics of education require student-centered learning, merging with the limitations of space, time and integrating technology as a learning resource. However, in reality learning still uses printed books which only containt text, have not connected the material with the context in the real world and are limited number. This led to low learning outcomes in chemistry and the results of the assesments of Indonesian scientific literacy test based on PISA data in 2015 and 2018. Based on the gaps that occurred, the researchers developed an E-Module based on scientific literacy using the google-site web on colloidal material, as material that has microscopic aspects and is considered difficult because learning is only memorizing. The objectives of this research include developing scientific literacy based E-Modules using the Google-site web on colloidal material, knowing the validity of E-Modules and student responses after using the E-Modules. The research design used is R&D with the ADDIE development model. Based on the results of the validation of 6 expert validators with an error rate of 5% using Aiken’s validity, it is obtained (Vcount > Vtable, Vtable = 0.79) obtained a material validity value of 0,88 and a media validty value of 0,89 so that the average valid of E-Module is 0,89 with the category valid and appropriate to continue at the implementation stage. The results of a response questionnaire conducted for student of XI MIPA class at Senior High School in Jakarta obtained 87,42% with the “very good” criteria. Based on this research, it can be concluded that scientific liiteracy-based E-Modules using the Google-sites web on colloid material can be applied as colloid teaching materials in chemistry learning.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Pesatnya perkembangan teknologi pada abad-21 berdampak pada berbagai aspek kehidupan, salah satunya dunia pendidikan. Karakteristik pendidikan saat ini mengharuskan pembelajaran yang berpusat pada peserta didik, melebur pada terbatasnya ruang dan waktu serta penginitegrasian teknologi sebagai sumber belajar. Namun pada kenyataannya pembelajaran masih menggunakan buku cetak yang hanya memuat teks, belum menghubungkan materi dengan konteks di dunia nyata dan jumlahnya yang terbatas. Hal tersebut menyebabkan rendahnya hasil belajar kimia dan hasil penilaian tes literasi sains Indonesia berdasarkan data PISA tahun 2015 dan 2018. Berdasarkan kesenjangan yang terjadi tersebut maka peneliti melakukan pengembangan E-Modul berbasis literasi sains menggunakan web google-site pada materi koloid, sebagai materi yang memiliki aspek mikroskopik serta dianggap sulit karena pembelajarannya yang hanya menghafal. Tujuan penelitian ini diantaranya mengembangkan E-Modul berbasis literasi sains menggunakan web google-site pada materi koloid, mengetahui kevalidan E-Modul serta respon peserta didik setelah menggunakan E-Modul. Desain penelitian yang digunakan yaitu R & D dengan model pengembangan ADDIE. Berdasarkan hasil validasi 6 orang validator ahli dengan tingkat kesalahan 5% menggunakan validitas Aiken’s maka diperoleh (Vhitung >Vtabel, Vtabel = 0,79) diperoleh nilai validitas materi 0,88 dan nilai validitas media 0,89 sehingga diperoleh validitas rata-rata E-Modul 0,89 dengan kategori “valid” dan “layak” untuk dilanjutkan pada tahap implementasi. Hasil angket respon yang dilaksanakan kepada peserta didik kelas XI MIPA di salah satu SMA Negeri di Jakarta diperoleh 87,42% dengan kriteria “Sangat Baik”. Berdasarkan penelitian ini dapat disimpulkan bahwa E-Modul berbasis literasi sains menggunakan web google-sites pada materi koloid dapat diterapkan sebagai bahan ajar koloid dalam pembelajaran kimia. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | E-Module, scientific literacy, colloid, ADDIE E-Modul, literasi sains, koloid, ADDIE | |||||||||
Subjects: | Q Science > QD Chemistry | |||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84204-Jurusan Pendidikan Kimia 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan |
|||||||||
Depositing User: | Dian Nazilatuts Tsani | |||||||||
Date Deposited: | 02 Aug 2023 10:53 | |||||||||
Last Modified: | 02 Aug 2023 10:53 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/27227 |
Actions (login required)
View Item |