AFNI AZZAHRA, ZALZA (2023) PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS APLIKASI QUIZLET PADA TEMA TERCEMARNYA UDARAKU TERHADAP MINAT BELAJAR SISWA KELAS VII. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text (SKRIPSI)
Zalza Afni Azzahra_2281180026_FullText.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
|
Text (SKRIPSI S/D BAB 1 + REFERENSI)
Zalza Afni Azzahra_2281180026_01.pdf Restricted to Registered users only Download (411kB) | Request a copy |
|
Text (SKRIPSI BAB 2)
Zalza Afni Azzahra_2281180026_02.pdf Restricted to Registered users only Download (521kB) | Request a copy |
|
Text (SKRIPSI BAB 3)
Zalza Afni Azzahra_2281180026_03.pdf Restricted to Registered users only Download (287kB) | Request a copy |
|
Text (SKRIPSI BAB 4)
Zalza Afni Azzahra_2281180026_04.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
|
Text (SKRIPSI BAB 5)
Zalza Afni Azzahra_2281180026_05.pdf Restricted to Registered users only Download (118kB) | Request a copy |
|
Text (SKRIPSI REFERENSI)
Zalza Afni Azzahra_2281180026_Ref.pdf Restricted to Registered users only Download (178kB) | Request a copy |
|
Text (SKRIPSI LAMPIRAN)
Zalza Afni Azzahra_2281180026_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
Learning activities are not running effectively due to the lack of interest in student learning in carrying out the learning process. This is caused by the lack of interesting learning media, so that it is fatal to students' knowledge and understanding on the theme material polluted my air. Learning media is one of the factors of learning success. Therefore, it is necessary to develop Quizlet-based learning media that aims to develop, validate, obtain data and describe the level of efficiency. The research method used is Research and Development (R&D) with the research and development model used referring to the 4D model of Thiagarajan through modifications that are adapted to the needs of research limited in three stages: Definition, Design and Development. The instruments used are expert validation sheets for validation tests, which are carried out by material experts, media experts and junior high school science teachers as well as student response lifts to measure the level of efficiency of developed products. The results of validation based on material validation obtained a percentage value of 92,04% with the category “Very Valid”, media expert validation gained a score of 87,50% with the categories “Very Valid” and science teacher validation of junior high school received a score of 97,37% with the category “Very Valid”. The results of the level of efficiency of the learning media obtained a percentage score of 85.32% with the category “Very Efficient”.
Item Type: | Thesis (S1) | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
||||||||||||
Additional Information: | Kegiatan pembelajaran tidak berjalan dengan efektif dikarenakan kurangnya minat belajar siswa dalam melakukan proses pembelajaran. Hal tersebut disebabkan oleh kurangnya media pembelajaran yang menarik, sehingga berakibat fatal pada pengetahuan dan pemahaman siswa pada materi tema tercemarnya udaraku. Media pembelajaran merupakan salah satu faktor dari keberhasilan proses pembelajaran. Maka dari itu, perlu diadakannya pengembangan media pembelajaran berbasis aplikasi Quizlet yang bertujuan untuk mengembangkan, memvalidasi, memperoleh data dan mendeskripsikan tingkat efisiensi. Metode penelitian yang digunakan adalah Research and Development (R&D) dengan model penelitian dan pengembangan yang digunakan mengacu pada model 4D dari Thiagarajan melalui modifikasi yang disesuaikan dengan kebutuhan penelitian dibatas dalam tiga tahap yaitu : Pendefinisian (Define), Perancangan (Design) dan Pengembangan (Development). Instrumen yang digunakan yaitu lembar validasi ahli untuk uji kevalidan, yang dilakukan oleh ahli materi, ahli media dan guru IPA SMP serta angket respon siswa untuk mengukur tingkat efisiensi produk yang dikembangkan. Hasil validasi berdasarkan validasi materi memperoleh nilai persentase sebesar 92,04% dengan kategori “Sangat Valid’, validasi ahli media memperoleh nilai sebesar 87,50% dengan kategori “Sangat Valid” dan validasi guru IPA SMP memperoleh nilai sebesar 97,37% dengan kategori “Sangat Valid”. Hasil tingkat efisiensi dari media pembelajaran memperoleh nilai persentase sebesar 85,32% dengan kategori “Sangat Efisien”. Kata Kunci : Media Pembelajaran, Aplikasi Quizlet, Minat Belajar | ||||||||||||
Uncontrolled Keywords: | Learning Media, Quizlet Application, Interest in Learning Media Pembelajaran, Aplikasi Quizlet, Minat Belajar | ||||||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) Communication > Science Journalism |
||||||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84201-Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam |
||||||||||||
Depositing User: | Zalza Afni | ||||||||||||
Date Deposited: | 24 Jul 2023 10:24 | ||||||||||||
Last Modified: | 25 Jul 2023 09:26 | ||||||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/27103 |
Actions (login required)
View Item |