Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENDEKATAN ANDRAGOGI DALAM MEMBINA KECAKAPAN VOKASIONAL DAN SOSIAL IBU RUMAH TANGGA PADA PELATIHAN MENJAHIT DI YAYASAN SALT INDONESIA KABUPATEN LEBAK.

RIZKIA, TIARA (2023) PENDEKATAN ANDRAGOGI DALAM MEMBINA KECAKAPAN VOKASIONAL DAN SOSIAL IBU RUMAH TANGGA PADA PELATIHAN MENJAHIT DI YAYASAN SALT INDONESIA KABUPATEN LEBAK. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Tiara Rizkia_2221190044_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)
[img] Text
Tiara Rizkia_2221190044_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Tiara Rizkia_2221190044_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (736kB)
[img] Text
Tiara Rizkia_2221190044_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (379kB)
[img] Text
Tiara Rizkia_2221190044_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (740kB)
[img] Text
Tiara Rizkia_2221190044_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (202kB)
[img] Text
Tiara Rizkia_2221190044_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (334kB)
[img] Text
Tiara Rizkia_2221190044_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Abstract

This study aims to analyze (1) the tutor andragogy approach (2) the results of vocational skills development (3) the results of social skills development in sewing training at the Salt Indonesia Foundation Lebak Regency. The results of this study show that: (1) the application of the andragogy approach carried out by tutors in sewing training at the Salt Indonesia Foundation Lebak Regency is stated to have been carried out well in accordance with the efforts that have been made starting from the problem-centering approach, projective approach, apperceptual-interaction approach, and self-realization approach. (2) the results of vocational skills development of the trainees at the sewing training at the Salt Indonesia Foundation Lebak Regency are stated to be fairly capable of recognizing and using sewing tools and materials to carry out the stages of sewing, but there are still some trainees who experience difficulties at the sewing stage, namely in pattern making. In addition, the trainees are also able to make tailoring products ranging from clothes, pants and skirts. But it is still at the stage of guidance and supervision from tutors. But in this sewing training there is one trainee who has an ambitious attitude in producing new sewing products (3) the results of social skills development in sewing training at the Salt Indonesia Foundation Lebak Regency are said to be good and in accordance with expectations starting from the communication applied by tutors and trainees based on feelings, care and attention as well as cooperation carried out by the trainees, namely with tutors, fellow trainees and other parties or outside.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSUTISNO RAWITA, INO195908241979121002
Thesis advisorDARMAWAN, DADAN201702012114
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis (1) pendekatan andragogi tutor (2) hasil pembinaan kecakapan vokasional (3) hasil pembinaan kecakapan sosial pada pelatihan menjahit di Yayasan Salt Indonesia Kabupaten Lebak. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa: (1) penerapan pendekatan andragogi yang dilakukan tutor pada pelatihan menjahit di Yayasan Salt Indonesia Kabupaten Lebak yaitu dinyatakan sudah terlaksana dengan baik sesuai dengan dengan upaya yang telah dilakukan mulai dari pendekatan pemusatan masalah, pendekatan proyektif, pendekatan appersepsi-interaksi, dan pendekatan perwujudan diri sendiri. (2) hasil pembinaan kecakapan vokasional para peserta pelatihan pada pelatihan menjahit di Yayasan Salt Indonesia Kabupaten Lebak yaitu dinyatakan sudah terbilang mampu dalam mengenal dan menggunakan alat dan bahan menjahit hingga melakukan tahapan-tahapan menjahit, namun masih terdapat beberapa peserta pelatihan yang mengalami kusulitan pada tahapan menjahit yaitu dalam pembuatan pola. Selain itu, para peserta pelatihan juga mampu dalam membuat produk jahitan mulai dari baju, celana dan rok. Namun masih pada tahap bimbingan dan pengawasan dari tutor. Tetapi dalam pelatihan menjahit ini terdapat satu peserta pelatihan yang memiliki sikap ambisius dalam menghasilkan produk jahitan yang baru (3) hasil pembinaan kecakapan sosial pada pelatihan menjahit di Yayasan Salt Indonesia Kabupaten Lebak yaitu dikatakan sudah baik dan sesuai dengan harapan mulai dari komunikasi yang diterapkan oleh tutor dan peserta pelatihan yang dilandasi dengan perasaan, kepedulian dan perhatian serta kerjasama yang di lakukan para peserta pelatihan yaitu dengan tutor, sesama peserta pelatihan dan pihak lain atau luar.
Uncontrolled Keywords: Andragogy approach, vocational skills, social skills. Pendekatan Andragogi, Kecakapan Vokasional, Kecakapan Sosial.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86205-Jurusan Pendidikan Nonformal
Depositing User: Mrs Tiara Rizkia
Date Deposited: 21 Jul 2023 08:40
Last Modified: 21 Jul 2023 08:40
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/26554

Actions (login required)

View Item View Item